luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger » 28 Nov 2017, 16:59

sorry zie dat het over een D2 gaat en ik praat over mijn ervaring in een D3.
maar goed, het systeem zal wezenlijk weinig verschillen.
heb ook niet alle reacties gelezen, dus wellicht stond mijn 'oplossing' er al tussen.
:roll:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

nigi

Berichtdoor nigi » 28 Nov 2017, 19:34

Beste allemaal,

Heel veel bedankt! Ik ber hier zeker veel wijs van geworden :D

Eigenlijk heb ik besloten om over te stappen naar schroefveren. Ik wil echt niet weer zo'n probleem in de papieren laten lopen...
Ik heb van mijn garage een goede deal gekregen en ik ga dus het volgende systeem monteren: Terrafirma TF226 air to coil kit "+2 with front & rear springs + TLR0109-4P2 | S/Steel Extended Brake Hoses Disco.

Ik heb uiteindelijk voor deze oplossing gekozen omdat ik vaker naar de Alpen in Italie reis in de zomer maar ook in de winter en daar wil je zeker niet vast te komen zitten door een defecte compressor or een kapotte luchtvering in de sneuw. En nog erger wil je niet dat met -20 of -25 je compressor of leiding gaat vriezen ivm lekkage.

Hopelijk ben ik tevreden. Anders kan ik altijd op een dag terug naar luchtvering... of toch niet :o

Volgende week donderdag heb ik mijn afspraak. Ik zou jullie op de hoogte houden van mijn eerste ervaring.

Groeten,
Nico

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 29 Nov 2017, 15:51

Sorry, ik snap van deze zienswijze geen bal.

Je gaat toch ook geen houten wielen onder je auto schroeven, omdat luchtbanden lek kunnen gaan?

Een compressor is, net als banden, een slijtage onderdeel. Deze zal je dus eens in de zoveel tijd moeten vervangen/onderhouden. Je koopt een disco 2, welke luchtvering heeft en vervolgens vind je E500,- voor een nieuwe compressor teveel geld. Dus betaal je E300,- excl. arbeidsloon? voor schroefveren + dempers (en kosten om het uit de computer te halen?). Om vervolgens in een schommelboot rond te rijden, waarbij het het gevoel hebt dat je in een defender rijdt.

Schokdempers moet je ook om de paar jaar vervangen (hangt van veel factoren af hoe snel). Die van terrafirma zijn op zich prima, maar over een paar jaar is het beste er wel vanaf. Dus moet je wederom onderhoud gaan plegen (iets wat je niet wilde, gelet op de compressor).

Als je niet met pech wil staan in het buitenland (of binnenland), zorg dat je de auto goed en frequent onderhoud. Zeker een auto die meer dan 10 jaar oud is, vraagt nu eenmaal om meer onderhoud. Het zijn allemaal afwegingen, alleen deze zie ik nog niet helemaal.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Nov 2017, 16:27

tja, het "wat er niet op zit kan niet kapot" en "als het stuk gaat en reparatie gaat boven je pet dan haal je het er af" denken

dat zie je heel veel bij iets moderner dan antieke auto's.... luchtvering, ACE, ABS, zelfs airbags je ziet het op internet (fora en FB) allemaal voorbij komen als "gewoon eraf halen is veel beter"

If you can't fix it don't bother working on your vehicle, find a decent mecanic who does" denk ik dan altijd.

Ik zou mijn luchtvering (zowel bij de D2 als bij mijn 2 P38's nevernooit willen missen....en bij de offroader heeft het me 4 luchtbalgen gekost tot nog toe om de veranderingen in geometrie door 5cm verhoging aan te passen zodat ie geen balgen meer molt
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 29 Nov 2017, 16:30

Pascal87 schreef:Sorry, ik snap van deze zienswijze geen bal.

Je gaat toch ook geen houten wielen onder je auto schroeven, omdat luchtbanden lek kunnen gaan?

Een compressor is, net als banden, een slijtage onderdeel. Deze zal je dus eens in de zoveel tijd moeten vervangen/onderhouden. Je koopt een disco 2, welke luchtvering heeft en vervolgens vind je E500,- voor een nieuwe compressor teveel geld. Dus betaal je E300,- excl. arbeidsloon? voor schroefveren + dempers (en kosten om het uit de computer te halen?). Om vervolgens in een schommelboot rond te rijden, waarbij het het gevoel hebt dat je in een defender rijdt.

Schokdempers moet je ook om de paar jaar vervangen (hangt van veel factoren af hoe snel). Die van terrafirma zijn op zich prima, maar over een paar jaar is het beste er wel vanaf. Dus moet je wederom onderhoud gaan plegen (iets wat je niet wilde, gelet op de compressor).

Als je niet met pech wil staan in het buitenland (of binnenland), zorg dat je de auto goed en frequent onderhoud. Zeker een auto die meer dan 10 jaar oud is, vraagt nu eenmaal om meer onderhoud. Het zijn allemaal afwegingen, alleen deze zie ik nog niet helemaal.

Eens! Dit jaar heb ik voor de 3e keer mijn luchtbalgen vernieuwd, nu ook meteen de hoogtesensors gedaan. Na 13 jaar waren ze eraan toe. Ik heb nog steeds de originele compressor. Eens per jaar vervang ik het compressorfilter (achter het linker achterlicht). Ziet er soms best stoffig uit. Ik heb één keer nieuwe originele dempers gekocht, maar die bleken te licht voor wanneer ik aan het GVW kom. Daarna heb ik rondom Koni Raid gemonteerd en is de demping nu prima. Twee jaar geleden heb ik na ruim 10 jaar de radiateur en koelslangen preventief vernieuwd, beter dan wachten totdat je tijdens je vakantie problemen krijgt. Het is uiteraard een keuze en afhankelijk van het financiële plaatje.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2017, 16:32

Pascal87 schreef:.... Om vervolgens in een schommelboot rond te rijden, waarbij het het gevoel hebt dat je in een Defender rijdt.
...

Ik vrees dat het erger is want een schroef-veer Disco II heeft door zijn grotere oversteek achter en door meer gewicht hoger in de carrosserie, samen met de relatief comfortabele (men leze "zachte") veren, veel meer schommelboot/duikelaartjes eigenschappen als een Defender.

De latere 110-en hebben niet voor niks na eerst de twee-traps progressieve veren uiteindelijk drie-traps progressieve veren gekregen. Deze progressieve veren dragen bij om bij verschillende belastingen toch een redelijk comfortabele en stabiele auto te krijgen.

Maar goed, als je het stuk gaan van van alles en nog wat wilt voorkomen dan is misschien een Defender een betere keus: daar zit minder electrickery op en in, dus kan er minder stuk (en dan nog had mijn "Puma" een aanvullende "arctische" modificatie nodig om de auto bij langduriger koude tegen een bevriezingsprobleem te beschermen).

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Nov 2017, 16:38

En dan nog even een andere kijk op een en ander ... twee dagen geleden kon ik dit nog lezen:
nigi schreef:.....
Ik wil graag met luchtvering blijven en liever niet naar stalenvering gaan ivm comfort.
Ik hoor heel graag van jullie wat ik nog aan kan doen om dit op te kunnen lossen.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie advies!

Kennelijk betrof het een retorische vraag, en lag het antwoord al klaar (alleen gaven wij hier een ander antwoord).
We zijn dus "bedankt" ...

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 29 Nov 2017, 16:43

Quote: Maar goed, als je het stuk gaan van van alles en nog wat wilt voorkomen dan is misschien een Defender een betere keus: daar zit minder electrickery op en in, dus kan er minder stuk (en dan nog had mijn "Puma" een aanvullende "arctische" modificatie nodig om de auto bij langduriger koude tegen een bevriezingsprobleem te beschermen). Unquote

Met de keuze van een Defender ben je flink duurder uit, m.i. kan je je geld beter besteden aan een goede D2 TD5 of TDI waar je de noodzakelijke elementen vervangt. Dit kan ook na de aankoop van je Defender het geval zijn. Dan heb je dus een duurdere auto waarbij ook nog zaken moeten worden aangepakt. Lijkt mij niet zo handig.

Chris

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 29 Nov 2017, 17:02

Pascal87 schreef:Sorry, ik snap van deze zienswijze geen bal.

Je redeneert wel heel erg naar de gewenste conclusie toe Pascal.

Ik heb mijn Disco niet gekocht VANWEGE de luchtvering; die zat er gewoon onder. Leek me wel aantrekkelijk eigenlijk, maar bij mijn gebruik bleek het niet prettiger dan mijn voorgaande Disco met schroefveren. Daarentegen was er WEL om de haverklap gezeur mee en dat komt ALTIJD ongelegen. Lees de fora door en je ziet dat ik echt niet de enige ben. Foutzoeken bleek ook niet zo makkelijk en met duidelijke uitkomst als hierboven wordt gesuggereerd. Sommige mensen hebben de neiging om alles als doodsimpel voor te stellen, kennelijk om de eigen statuur een beetje kracht bij te zetten.

Nou had ik alles wel kunnen vervangen, maar het was vele malen goedkoper én betrouwbaarder om er schroefveren onder te zetten. Die lopen niet leeg, die bevriezen niet en die hebben ook geen onderhoud nodig. Sindsdien is het dan ook nooit meer voorgekomen dat ik hotsebotsend moest zien thuis te komen zonder vering met pijn in mijn rug en in mijn ingewanden in mijn keel.

Kortom: geen enkele reden om dat NIET te proberen! En mocht het tegenvallen, dan had ik altijd gewoon de luchtvering weer terug kunnen zetten, nietwaar? Tot nu toe heb ik daar echter geen seconde over na hoeven denken. Maar goed, mijn ervaringen hoeven natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Had alles probleemloos gefunctioneerd, dan had ook ik nu nog op lucht gereden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Nov 2017, 17:22

we stellen het niet simpel voor, het is simpel, alleen is het voor de gemiddelde monteur schijnbaar te lastig omdat er draadjes aan zitten

buiten dat is het ook nog eens zo dat een universele garage die nooit zo'n auto ziet vaak maar wat aanprutst op kosten van de klant ipv te investeren (jaja maar liefst 10 euro voor een cdtje van ebay uit de uk) in een werkplaatshandboek voor het voertuig en zich daarin te verdiepen... dus zonder enig benul van het systeem wordt er wat aangeklooid en op de gok vervangen.

dan heb je nog het probleem als universele dat het gros van de universele diagnoseapparatuur niet of nauwelijks met een D2 communiceert, zeker niet met speciale systemen zoals de luchtvering....

dus ja, meestal komt het neer op beperking bij de monteur en niet bij het voertuig.

Overigens zijn schroefveren ook verre van onderhoudsvrij, zeker terrafirma staat bekend om snel inzakken waardoor je na dik een jaar al met een achterover hangende auto rijdt.... ook schroefveren kunnen breken, en afhankelijk op welke plek ze dat doen kan dat ook betekenen dat ze verderrijden niet echt meer mogelijk maken......

Alles staat of valt met onderhoud en het gros geeft dat niet aan luchtvering, negeert tekenen dat er iets mis is (op de kont liggen smorgen) want als ie loopt pompt ie op en is alles goed toch? en als het dan uiteindelijk echt stuk gaat ligt het aan dat kutsysteem en moeten er schroefveren op
gone

Terug naar “Techniek”