luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 28 Apr 2015, 00:40

yup, Britpart, een van de leveranciers van aftermarket onderdelen voor Land Rover levert "zijn" producten in blauwe verpakking (de huisstijlkleur)

Je moet bij Britpart heel erg opletten wat je koopt of je mag het twee keer monteren....of nog vaker :roll: Britpart is vaak goedkoop ook tov de andere leveranciers (Allmakes, Bearmach, Eurospares), en JUIST dan moet je je twee keer bedenken of je het risico wil lopen (en verwacht) dat het onderdeel snel de geest zal geven.

Persoonlijk koop ik altijd OEM, ik weet dat het geen garantie is, maar het ZOU dan onderdelen moeten betreffen die van eenzelfde fabrikant komen als de genuine parts van Land Rover...

Dat dat soms inderdaad zo is heb ik ervaren bij de opvoerpomp in de tank van mijn P38 Range Rover... de nieuwe ppomp was een VDO pomp via Bearmach geleverd. Bovenop waren twee schuurplekken te zien. Bij demontage van de oude pomp vergeleken en op exact de plek van die twee schuurplekken stond het land rover logo en het landrover partnummer.... kortom exact de pomp die bij Land Rover "een tikkie" meer kost.....
gone

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 28 Apr 2015, 13:32

NIKOE1960 schreef:Ome Willem, U heeft het over de Koolborstelveertjes die bij de suspensionmotor door roest bijna opgelost zijn. Bij mij is dit ook het geval, ik had nog een oude motor liggen, en deze opgelapt. De kapotte ligt nog met de kapotte veertjes te wachten op revisie. Ik heb gezien dat er van WABCO een servicepunt in meppel zit, hen heb ik gemaild voor nieuwe veertjes, maar geen reactie op gekregen. Ook heb ik geprobeerd nieuwe veertjes, bij een revisiebedrijf van Dynamo's en startmotoren aan te schaffen. Deze kunnen (of willen) ze niet leveren. Kunt u mij zeggen waar u de eventuele nieuwe veertjes vandaan heeft???

Ik heb een foto als bijlage geplaatst van de ankerplaat en onderdelen, met links nog een aandrukveertje, en recht helemaal niets meer. Deze was verroest, en viel compleet uit elkaar.

Ik heb uiteindelijk als oplossing schroefveren geplaatst. De oorzaak van het vochtprobleem heb ik nooit met zekerheid kunnen vaststellen en dan blijft het onzeker of het na verloop van tijd zich niet weer zal voordoen (op een ongelegen moment). Helaas ben ik niet zo deskundig en trefzeker als Roger B. en wil ik er ook niet eindeloos tijd aan blijven besteden in de hoop ooit de definitieve oplossing te vinden.

Maar om op je vraag terug te komen. Ik heb de compressor niet "echt" gerepareerd, maar alleen een noodreparatie gemaakt zodat ik toch kon blijven rijden in afwachting van de schroefveren. Dat heb ik gedaan door een klein veertje dat ik ergens uit een bak had gevist (zoiets als van een balpen) achter de koolborstel te monteren zodat die tegen de collector werd gedrukt. Ik meen dat ik dit met een buigbaar koperen stripje heb vastgezet. Niet sjiek, maar het werkte wel.

nigi

Berichtdoor nigi » 27 Nov 2017, 17:58

Hulp gevraagd - Luchtvering Discovery 2 (2001) - rechterbalg zakt
Hi, Ik ben Nico, aangenaam en ik heb een Disco 2 van 2001 met een luchtvering probleem: rechterbalg zakt.
Hieronder wat er al aangedaan is:
- Alles gecheckt met T4 testkast = geen errors
- Allebei de luchtvering vervangen met 2 nieuwe Dunlop
- Gekeken naar lekkage in de compressor en luchtpijpen en aansluitingen met luchtbalg = geen lekkage
- Sensoren hoogte in de waarde = normaal volgens monteur
- Ventielblok is ook gecontroleerd en verder in orde.
- Relais R5 (SLABS) en zekering eruit = weer gaan zakken bij de rechterbalg, dus zo ver geen eletronische probleem..
Ik wil graag met luchtvering blijven en liever niet naar stalenvering gaan ivm comfort.
Ik hoor heel graag van jullie wat ik nog aan kan doen om dit op te kunnen lossen.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie advies!

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 28 Nov 2017, 01:58

nigi schreef:Hulp gevraagd - Luchtvering Discovery 2 (2001) - rechterbalg zakt
Ik wil graag met luchtvering blijven en liever niet naar stalenvering gaan ivm comfort.
Ik hoor heel graag van jullie wat ik nog aan kan doen om dit op te kunnen lossen.
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie advies!

Tja, als hij zakt dan moet er toch ergens lucht ontsnappen, ondanks dat je alles hebt gecontroleerd. Als je al veel tijd, moeite en geld hebt besteed, dan wil je ook dat het werkt, maar op een gegeven moment word je er moedeloos van .

Mocht je nog ooit over schroefveren denken, dan kan ik je alvast geruststellen: ik merk geen noemenswaardig verschil in rijcomfort. Hooguit ben je de hoogtecompensatie kwijt als je regelmatig met zware lasten rijdt. Ik heb zelfs de indruk dat schroefveren een fractie soepeler zijn dan luchtvering.
Laatst gewijzigd door omeWillem op 28 Nov 2017, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

nigi

Berichtdoor nigi » 28 Nov 2017, 09:37

Hi Willem,
Hartelijk bedankt voor je reactie!

Als je al veel tijd, moeite en geld het besteed, dan wil je ook dat het werkt, maar op een gegeven moment word je er moedeloos van .

Ja, klopt allemaal. Ik heb tot nu toe veel tijd + moeite + geld besteed en nu moet ik helaas een goede beslissing nemen.
Ik denk dat ik stap over naar schroefveren. Ik ga binnekort naar de Alpen en ik wil niet vast zitten met vrouw en dochter van 2 :o .

Wat denken jullie van deze van Terrafirma: http://www.terrafirmashop.nl/tf226-air- ... rings.html. Ik heb al 4 Bilstein Voor & Achter - shokdemper + 2 Heavy Duty Shock Absorber Turrets - Pair - Yellow gemonteerd. Hopelijk blijft hetzelfde rijcomfort of zelf ga ik wat verbeteren.

Ik houd zelf van sportief-strak onderstel. Zou handig om wat te kunnen afstemmen ook, dacht ik :).
Ik hoor graag jullie advies!

Groet,
Nico

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Nov 2017, 10:32

Als ie zakt lekt ie, simpel. Dat is niet ingewikkeld vast te stellen. Het is een compressor, twee kleppen, twee hoogteschakelaars, twee balgen, wat slang en een ecu. Poe, poe, wát een raketwetenschap. :roll: :roll:

Na dik 12 jaar op lucht te hebben gereden heb ik nu een D2 die standaard op staal is verkocht en dat is wel degelijk een heel groot verschil. Vooral in negatieve zin!

Het rijdt minder soepel, bochtgedrag is duidelijk minder en met een kar erachter merk je dat er géén dempende werking van de lucht is. Wordt ook opgemerkt door mensen die niet doorhadden dat ik ipv een groenen nu een grijze Disco heb en zich afvragen waarom het ding ineens zoveel minder mooi rijdt........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

nigi

Berichtdoor nigi » 28 Nov 2017, 14:05

Hi,

Nog veel bedankt allemaal om mee te denken!

Als ie zakt lekt ie, simpel. Dat is niet ingewikkeld vast te stellen. Het is een compressor, twee kleppen, twee hoogteschakelaars, twee balgen, wat slang en een ecu. Poe, poe, wát een raketwetenschap. :roll: :roll:

Tja, dat dacht ik ook maar ik zelf + monteur hebben al 3 keer nagekeken en we kunnen helaas geen lekkage vinden en ik heb al veel geld betaald om dit te onderzoeken of dingen uit te proberen...ik ben beetje klaar mee om weer geld zo uit te geven :(...

Na dik 12 jaar op lucht te hebben gereden heb ik nu een D2 die standaard op staal is verkocht en dat is wel degelijk een heel groot verschil. Vooral in negatieve zin!

Het rijdt minder soepel, bochtgedrag is duidelijk minder en met een kar erachter merk je dat er géén dempende werking van de lucht is. Wordt ook opgemerkt door mensen die niet doorhadden dat ik ipv een groenen nu een grijze Disco heb en zich afvragen waarom het ding ineens zoveel minder mooi rijdt........

Mijn Disco is van 2001 en alleen in 2017 zijn de luchtvering kapot gegaan...
Hmm je maakt mijn keuzen dan wel moeilijker.. Maar waarom vinden sommige een heel groot verschil? Heeft dit mee te maken met een kar erachter? dat heb ik zelf niet :) Ik hoor veel verschillende mening hierover en ik weet zelf niet meer hehe :?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Nov 2017, 14:42

nigi schreef:Hi,

Nog veel bedankt allemaal om mee te denken!

Tja, dat dacht ik ook maar ik zelf + monteur hebben al 3 keer nagekeken en we kunnen helaas geen lekkage vinden en ik heb al veel geld betaald om dit te onderzoeken of dingen uit te proberen...ik ben beetje klaar mee om weer geld zo uit te geven :(...

Tja ... ik zou zo denken dat die vierde keer zoeken nu wel gratis kan ... één kant zakken moet aan een eenzijdig probleem liggen ... waarschijnlijk toch gewoon een lekje.

Mijn Disco is van 2001 en alleen in 2017 zijn de luchtvering kapot gegaan...
Hmm je maakt mijn keuzen dan wel moeilijker.. Maar waarom vinden sommige een heel groot verschil? Heeft dit mee te maken met een kar erachter? dat heb ik zelf niet :) Ik hoor veel verschillende mening hierover en ik weet zelf niet meer hehe :?

Qua comfort: alles heeft z'n voor en z'n tegen. Ik had een Defender zonder stabilisatorstangen en heb nu één met: beide met zo z'n voordelen, en nadelen.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 28 Nov 2017, 16:40

Zoals Edward al opmerkt, het is geen moeilijk systeem. Ga eens bezig met een plantenspuit met sopwater en kijk of de nieuwe balgen écht niet lekken. Wellicht de aansluiting bovenop of anders de luchtleidingen tot en met het kleppenblok. Als je systematische alles afwerkt heb je de grootste kans het probleem tegen te komen. (en dat kost het minste).

Verder heb ik alleen maar lof over het systeem met zijn inschakelbare terreinhoogte of met de keyfob laten zakken voor het aankoppelen van een aanhanger. Ook zetten we onze daktent ermee in de lengte waterpas op de camping.

Chris

Roger

Berichtdoor Roger » 28 Nov 2017, 16:57

in de meeste gevallen is het gewoon wit poeder van de luchtdroger dat in de kleppenblokken komt te zitten en daardoor lucht doorlaat.
ik heb de mijne gedemonteerd en erg secuur schoon gemaakt waarna de disco prima op hoogte bleef staan.

wees erg voorzichtig en secuur bij het uit elkaar halen van de kleppenblokken.
je koopt bij Landyair in GB nieuwe pakkingssetjes voor niet te duur.
alles secuur weer in elkaar zetten en niets forceren.

bij mij deed het wonderen.
heb trouwens wel de luchtdroger ook gereviseerd en gevuld met nieuwe korrels
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”