luchtvering kuren discovery II

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:luchtvering kuren discovery II

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2012, 23:08

exact, schoonmaken kost niks ;-)

en die kist is niet waterdicht, dus alle spraywater dat vanaf je voorwiel daar langs komt komt deels ook in die kist en dus ook in je compressor....top engineering...
gone

arnoudwildt

Berichtdoor arnoudwildt » 13 Apr 2012, 23:24

Mooi dat je al wat gevonden hebt. Ik hoop dat schoonmaken gaat werken en daarna rustig weer verder kijken naar de balgen/sensoren.

Zou wel verwachten dat het toch wel tegen wat water moet kunnen, of hadden ze er juist rekening mee gehouden dat je minder op het asfalt zou rijden zodat de buitenkant van de box dicht zit met modder? ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2012, 23:45

hij kan ook al tien jaar tegen dat water..... dus eigenlijk valt het nog mee....de mijne heeft al meerdere keren tot ruim boven de vloer in het water gestaan.... loopt ook nog steeds (knock knock)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2012, 02:34

Blijft raar dat bij een 38a uit 1995 de compressor en kleppen onder de motorkap zitten, hoog en droog. En dat ze bij een D2 uit 1999 en later onder de body hangen. Het is gewoon een kutplek!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

arnoudwildt

Berichtdoor arnoudwildt » 14 Apr 2012, 06:48

Roger B. schrijft:
hij kan ook al tien jaar tegen dat water..... dus eigenlijk valt het nog mee....de mijne heeft al meerdere keren tot ruim boven de vloer in het water gestaan.... loopt ook nog steeds (knock knock)

Dan heb jij het geheim gevonden, af en toe even spoelen in water is kennelijk goed voor hem. Spoel je het vuil weg. :laugh:

Mark Pruimboom

Berichtdoor Mark Pruimboom » 14 Apr 2012, 07:04

Ik heb het zelfde gehad met mijn D2. Maar gecontroleerd of de balgen niet lek waren, door zeepsop er op te smeren. In een bepaalde stand van de auto begon de zeepsop te bubbelen :) Net als met een fietsband ;)
Succes!

Trotse bezitter van een Series III 88 uit 1981 en een Discovery 2 TD5 ES uit 2000

http://nl.linkedin.com/in/markpruimboom

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2012, 07:27

ja, zoals je zegt....in een bepaalde stand van de auto.... dus niet bubbelen is geen garantie voor niet lek zijn......

vanaf een balgleeftijd van een jaar of zeven heb ik zoiets van, bij twijfel nieuwe eronder bij veel terreinrijden en/of veel winterse zoutbelasting hebben ze het ook zwaarder.

en die illustratie dat ook met terreingebruik met doorwadingen de compressor nog werkt, is meer als indicatie dat het verbazingwekkend meevalt.....mijn idee over de locatie valt meer onder het eerdere ironische " top engineering"
gone

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 14 Apr 2012, 13:08

ik vraag mij af als de compressor in het water hangt bij doorwading waar deze dan zijn lucht vandaan haalt,
zou er zo geen water in de luchtbalgen kunnen komen?
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2012, 13:52

lucht wordt aangezogen vanuit het filtertje dat achter de linker achterlamp in de D-stijl hangt
gone

omeWillem

Berichtdoor omeWillem » 14 Apr 2012, 14:00

Goed nieuws: de grote schoonmaak heeft geholpen; ik heb weer druk!

De slurry in het inwendige van de motor verklaart ook heel goed de verschijnselen. De rotor kon amper nog draaien en kwam dus moeilijk op gang. In dat geval gaat er zo ongeveer een kortsluitstroom lopen door de wikkelingen van het anker en is het volstrekt logisch dat FL8 is doorgebrand in eerdere gevallen.

In het huidige geval draaide de compressor helemaal niet meer en liep er ook geen stroom. Dit wordt verklaard doordat de koolborstels vast waren gaan zitten door de troep en geen contact meer maakten met de rotor.

Grote vraag is nu hoe het water in de motor is gekomen. Dat is helaas niet duidelijk vast te stellen. De compressor hangt onder de auto en kan dus inderdaad nat worden. De plastic doos waar hij in zit houdt hooguit spatwater tegen. De unit zelf zou echter wel waterdicht moeten zijn. Delen van de motor zijn verzegeld met O-ringen en ook het aansluitsnoer is stevig in rubber gekneld. Buitenlucht wordt via een lange slang aangezogen en gefilterd. De inlaatopening zit volgens mij redelijk hoog achter de achterlichten links.

Het lijkt voor de hand liggend dat de compressorunit zelf toch ergens gelekt heeft. Ik heb echter geen idee of dat in korte tijd ontstaan is, of dat het wellicht het gevolg is van jarenlang een klein beetje. Bij de montage heb ik contactdelen mooi glad geschuurd en ingevet met vaseline. Hopelijk hou ik het zo droog. Dat zal de komende tijd moeten blijken.

Ik hou ook er ook nog rekening mee dat het vocht condens is dat vanuit de compressiekamer in de motor is doorgedrongen. De motor is immers via een as verbonden met de compressor zelf en elke afdichting rond een draaiende as is gedoemd vroeg of laat te gaan lekken.

Ik ga nu eerst eens even afwachten hoe het verder gaat en ik vind het ook wel een goed idee om eventuele foutcodes uit te lezen. (Arnoud ik stuur je nog wel een berichtje om iets af te spreken)

Bedankt allemaal voor het meedenken; ik vond het weer een heel leerzame ervaring ;-)

Terug naar “Techniek”