ik snap het wel.
als een systeem dusdanig complex en in geval van LR onbetrouwbaar wordt schiet het zijn doel voorbij.
mijn D3 was super onderhouden, maar desondanks kreeg luchtvering problemen.
de dealer heeft er 6 weken over gedaan om het te vinden en de rekeningen waren er dan ook naar.
bij een D3 is vrijwel de hele auto vwb automatisering aan de luchtvering gekoppeld, dus als er beetje vocht in wat voor stekkerverbindinkje dan ook (positie wielsensor bijv.) snapte de computer de hoogte van een wiel niet meer, schakelde alles uit en zakte de auto door zijn hoeven, automaat stopte er mee dus einde oefening.
de ellende is dat er vervolgens 500 foutmeldingen komen, ga er maar aan staan.
en als regelmatig onderhoud betekend de gehele kabelboom iedere beurt nalopen, stekkers vervangen, sensoren vervangen, luchtkleppen vervangen, compressor vervangen etc etc is de lol er wel snel af.
Ik geef toe dat als het systeem werkte is er geen lekkerder en gaver systeem om mee te rijden en zeker mee te offroaden te vinden dan dat, maar als er geen vertrouwen is dat je niet na ieder plasje of modderpoeltje bang moet zijn dat je sensoren een seconde verkeerde info naar de computer doorgeven en de gehele zaak plat legt, heb ik ook liever simpele schroefveren.
niet alle vooruitgang is verbetering, zeker vwb offroadvoertuigen.
nieuw zal het allemaal perfect zijn, maar na 10 jaar.............
kweeniehoor.
luchtvering kuren discovery II
Re: luchtvering kuren discovery II
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
En vergeet even niet dat een doorsnee D2 geen drol meer waard is, om er dan voor vele honderden zo niet duizenden Euro's tegenaan te gooien lijkt me ook gewoon weggegooid geld.
En laten we wel wezen de meeste moderne grote 4x4 auto's rijden nog steeds gewoon op schroef dan wel bladveren of een combinatie daarvan en dat bevalt iedereen die er mee rijdt uitstekend, dus waarom niet onder een D2.
Beetje elitair gelul over dat zo'n ding zonder luchtvering niet meer fatsoenlijk rijdt of, beetje vrij vertaald, "als je een D2 wilt rijden dan moet je maar bloeden", tsja als je een geldboompje hebt maakt het allemaal geen reet uit en breng je je zooi naar iemand die er een goede boterham aan kan verdienen, als je echter nu eindelijk een betaalbare D2 kunt aanschaffen en daar zelf aan wilt sleutelen, dan is het mooi dat je alles zo'n beetje helemaal terug kunt brengen naar de basis en dat voor een "paar" centen in vergelijking met het laten onderhouden van zo'n hok waarbij het meeste geld op gaat aan monteurskosten en de wagen er in basis geen steek beter van wordt.
Maar dat zal mijn afwijkende gedachte wel weer zijn.
Gert-Jan.
En laten we wel wezen de meeste moderne grote 4x4 auto's rijden nog steeds gewoon op schroef dan wel bladveren of een combinatie daarvan en dat bevalt iedereen die er mee rijdt uitstekend, dus waarom niet onder een D2.
Beetje elitair gelul over dat zo'n ding zonder luchtvering niet meer fatsoenlijk rijdt of, beetje vrij vertaald, "als je een D2 wilt rijden dan moet je maar bloeden", tsja als je een geldboompje hebt maakt het allemaal geen reet uit en breng je je zooi naar iemand die er een goede boterham aan kan verdienen, als je echter nu eindelijk een betaalbare D2 kunt aanschaffen en daar zelf aan wilt sleutelen, dan is het mooi dat je alles zo'n beetje helemaal terug kunt brengen naar de basis en dat voor een "paar" centen in vergelijking met het laten onderhouden van zo'n hok waarbij het meeste geld op gaat aan monteurskosten en de wagen er in basis geen steek beter van wordt.
Gert-Jan.
-
Landmarcs
Crazy-G schreef:En vergeet even niet dat een doorsnee D2 geen drol meer waard is, om er dan voor vele honderden zo niet duizenden Euro's tegenaan te gooien lijkt me ook gewoon weggegooid geld.
...
Nee, dat is niet zo'n afwijkende gedachte.
Wat wel "afwijkt" is tot driemaal toe goed geld uitgeven aan luchtvering, zeggen dat je die wilt behouden en dat nog voor de voors en tegens afgewogen zijn ongefundeerd omgaan voor Terrafirma veren (waar ook het een en ander op aan te merken is).
Mij lijkt dat je met de luchtveren goed kan leven ... indien je met de problemen naar een betere monteur gaat (of het zelf degelijk uitzoekt). De klachten op de verschillende fora zijn vooral toe te schrijven aan onkunde en gebrek aan onderhoud ... het is immers een systeem dat wat meer aandacht vraagt.
Bij een Disco III moet je wellicht zelfs naar de beste monteur ... maar een Disco III is sowieso een dure auto, ook als ie inmiddels goedkoop lijkt.
Ik kocht een Defender, o.a. met het "argument" dat er niet teveel aan electrickery op zit, ik kocht 'm nieuw en dat maakte de keuze makkelijker want grijs nieuw waren die "hokken" relatief goedkoop. Weliswaar was indertijd toen ik mijn Td5 kocht een grijze Disco II vergelijkbaar geprijsd, maar ... de bedrijfskosten grijnsden mij al toe, en in de praktijk bleek de Disco daarbovenop een forse afschrijving te kennen. Ik adviseerde een goede oude vriend ook een Defender (ik ontraadde een Disco) ... hij kocht een Defender en had nooit spijt ... en het bleek uiteindelijk voor zijn erfgenaam een goede "begrafenis-polis".
Of te wel: Ieder voordeel hep se nadeel ... maar dat geldt dan vooral als je een goede afweging maakt en niet jojoot tussen allerlei uitersten (want dan betaal je ook de uitersten, en dan hep je van alles de nadelen).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Wat wel "afwijkt" is tot driemaal toe goed geld uitgeven aan luchtvering, zeggen dat je die wilt behouden en dat nog voor de voors en tegens afgewogen zijn ongefundeerd omgaan voor Terrafirma veren (waar ook het een en ander op aan te merken is).
Da's dan wel wat "bedenkelijk" inderdaad, maar dat soort keuzes hebben we volgens mij allemaal wel eens voor gestaan en uiteindelijk iets heel anders gekozen als wat naar de buitenwereld gecommuniceerd was omdat er blijkbaar toch teveel twijfel was, ik wel in elk geval.
Hou me tegoede, ik heb zelf helemaal geen problemen met luchtvering, ACE, computers of wat dan ook want ook dat kan ik zelf wel, maar er zijn er zat die de electronica van o.a. de D2 niet kunnen of willen onderhouden en zullen dan best in de buidel moeten tasten om de boel aan de gang te houden, zeker met een oudere D2 met bedenkelijke onderhoudshistorie.
Gert-Jan.
-
Roger B.
Crazy-G schreef:En vergeet even niet dat een doorsnee D2 geen drol meer waard is, om er dan voor vele honderden zo niet duizenden Euro's tegenaan te gooien lijkt me ook gewoon weggegooid geld.
Ik heb in 100.000km D2 rijden in 2,5 jaar tijd welgeteld 200 euro aan de luchtvering uitgegeven.... vrij snel na aanschaf de twee nog originele balgen (10 jaar 268.000km) vervangen door verse omdat ie inzakte als ie geparkeerd stond.... en 1keer een nieuw aanzuigfilter gemonteerd (gelijk met die balgen) o-o-o wat een investeringen en wat een problemen.... Heb nogal wat kennissen met D2's die bij mij in onderhoud zijn, en behalve balgen en soms een hoogte sensor eigenlijk nooit problemen, zeg niet dat er nooit wat anders voor komt, maar het is nou niet dat elke D2 luchtveringproblemen heeft, in tegendeel het gros niet.... maar als ie smorgens leeg staat en je blijft daar maanden lang mee door rijden dan komen de kosten vanzelf ja.....
als je echter nu eindelijk een betaalbare D2 kunt aanschaffen en daar zelf aan wilt sleutelen, dan is het mooi dat je alles zo'n beetje helemaal terug kunt brengen naar de basis en dat voor een "paar" centen in vergelijking met het laten onderhouden van zo'n hok waarbij het meeste geld op gaat aan monteurskosten en de wagen er in basis geen steek beter van wordt.
Gert-Jan.
het zal mijn afwijkende gedachte wel zijn dat ik niet snap waarom mensen wel denken aan een auto zonder draadjes te kunnen sleutelen en niet aan een met draadjes..... maar goed, een boel van die zelf onderhouden auto's is ook in minder florisante staat dan de eigenaar denkt...
Daarnaast, ook als ie 10-15 jaar oud is en niet de wereld meer kost is een auto van een 70.000-150.000 euro nog steeds die auto met de daarbij horende onderhoudskosten..... dat realiseren de mensen zich niet als ze (in mindere mate een D2, maar zeker) een D3 of P38 of L322 kopen voor een paar duizend euro
gone
-
Roger B.
Roger schreef:ik snap het wel.
als een systeem dusdanig complex en in geval van LR onbetrouwbaar wordt schiet het zijn doel voorbij.
mijn D3 was super onderhouden, maar desondanks kreeg luchtvering problemen..
is ook wel een TOTAAL andere auto en dan nog zijn er ook daarvan zat die met 10 jaar oud nog steeds probleemloos op lucht rijden... mensen zonder klachten zetten dat niet op FB en fora
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:... mensen zonder klachten zetten dat niet op FB en fora
Precies, dat is de ellende met de (a)sociale media ... het is wel heel erg gemakkelijk om alles wat je niet bevalt de wijde wereld in te gooien. (Ik hoor net dat de grote man van de USA weer iets geretweet heeft dat kant nog wal raakt ... maar wel met duizenden volgers ....)
Op een forum met toch iets meer een één op één relatie krijg je meer tegengas van mensen die helemaal niet ervaren dat niks deugt en dat het "bon-ton" is om overal maar stennis over te maken.
Groeten MarcS
Duizenden euro's uitgeven aan luchtvering? Dat geef je dan niet uit aan luchtvering maar aan een garagist die niks kan
Zoals gezegd; het systeem is doodsimpel en hufterproof. Als dat te moeilijk is moet je héél, héél maar dan ook héél hard bij die garage wegrennen!!
Over TerraFirma kan ik niks goed vertellen anders dan dat het echt verbazend snel roest. En dat is de beste eigenschap van het spul.........
Zoals gezegd; het systeem is doodsimpel en hufterproof. Als dat te moeilijk is moet je héél, héél maar dan ook héél hard bij die garage wegrennen!!
Over TerraFirma kan ik niks goed vertellen anders dan dat het echt verbazend snel roest. En dat is de beste eigenschap van het spul.........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Over TerraFirma kan ik niks goed vertellen anders dan dat het echt verbazend snel roest. En dat is de beste eigenschap van het spul.........
Als zo'n TerraFirma veer een beetje ongelukkig breekt dan maken ze hun naam meer dan waar: dan sta je heel ferm aan de grond.
En .. die veer breek natuurlijk nooit, behalve als het echt niet uitkomt, ver van huis, in de Italiaanse Alpen-sneeuw etc.
(Volgens mij maakt die Italiaanse sneeuw niet zoveel uit met sneeuw in de Vogezen, maar ik kan me vergissen, ik ben tot nu toe alleen in de zomer in de Italiaanse Alpen geweest.)
Groeten MarcS
Roger B. schreef:Roger schreef:ik snap het wel.
mijn D3 was super onderhouden, maar desondanks kreeg luchtvering problemen..
is ook wel een TOTAAL andere auto en dan nog zijn er ook daarvan zat die met 10 jaar oud nog steeds probleemloos op lucht rijden... mensen zonder klachten zetten dat niet op FB en fora
Over de D3 kan ik niks zeggen wel dat mijn Discovery als 17 jaar (bijna) probleemloos op lucht rijdt. Ik heb 1 keer een kompressor kapot gehad en dat was te wijten aan een kapotte sensor, eigen stomme schuld, had intermittent fault serieus moeten nemen. Vervelend genoeg ging hij uiteraard net kapot op weg naar Moldavië rond kerst. Met veel geluk en heel veel geld gelukkig in Budapest nog een compressor kunnen scoren.
Anders dan gewone veren heeft luchtvering onderhoud nodig. Ik heb veel mensen geholpen met hun luchtvering en in alle gevallen waren de problemen te wijten aan of oude balgen of kapotte sensoren of andere problemen die een tijdje genegeerd waren.
Ik vervang mijn luchtvering elke 6 jaar preventief. Komende zomer gaan er weer nieuwe luchtbalgen en sensor onder. Ook net een nieuwe filter gekocht voor achter het linker achterlicht. Op overland reizen neem ik een luchtbalg mee, en een sensor en heb ik het systeem veranderd zodat ik met een externe compressor ook nog druk er bij kan doen als ik in de middle of nowhere ben.
ik ben een groot fan van de SLS (en ACE), ken het hele systeem goed en zal het altijd verdedigen maar of ik het zou houden op een wereldreis weet ik niet.
mijn 2 cent.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.