aanhaalmomenten diff

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

aanhaalmomenten diff

Berichtdoor B@rt » 05 Apr 2012, 20:03

wie o wie weet wat de aanhaalmomenten zijn van de diff? hiermee bedoel ik van de unf bouten van de tandkrans op het diff center. ben de mijne aan het voorzien van een HD krans en pignon...
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Franc
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 Mar 2009, 13:08
Locatie: Helmond
Contact:

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor Franc » 05 Apr 2012, 20:20

Neem eens een kijkje in sectie 6 in de workshop manual:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Defender-90-110-workshop-maunual-1.pdf

Groeten,
Franc
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2012, 20:36

Als het goed is heb je bij die HD spullen die gegevens gehad. Want als dat ander materiaal is dan zal ook het moment anders moeten zijn. :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor B@rt » 05 Apr 2012, 23:48

nee, helaas geen gegevens bij gekregen van ashcroft. ben met de manual van de ninety al een heel stuk verder idd.. mijn hartelijke dank daarvoor ;)
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

pascal ubags
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
Contact:

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor pascal ubags » 06 Apr 2012, 09:10

hoi
dit is een repartie waar je eigenlijk echt wel je fabrieksggegvens bij nodig hebt speling en afstelling.
hou je daar dus ook aan.
gr pascal

Mike
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 Mei 2006, 16:29

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor Mike » 06 Apr 2012, 09:57

Ik ga er vanuit dat je het over een rover as hebt en niet over een Salisbury?
Bij een Rover as is dut 95 tot 163 Nm. Let wel op, het aanhaalmoment bepaalt ook de voorspanning op de lagers....
De laatste keer dat ik dit deed had ik het geluk dat het een los diff was. Dan kun je dus de voorspanning meten.
Ik heb (geloof ik) uiteindelijk zo'n 120 Nm getrokken. Dit was met zowel een Ashcroft pignonas als een Ashcroft flange.

Data is terug te vinden op bladzijde 43 van boek 1, "bevel pignon nut".

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2012, 10:25

Mike schrijft:
Ik ga er vanuit dat je het over een rover as hebt en niet over een Salisbury?
Bij een Rover as is dut 95 tot 163 Nm. Let wel op, het aanhaalmoment bepaalt ook de voorspanning op de lagers....


volgens mij vroeg hij om de aanhaalmomenten van de bouten waarmee het kroonwiel op de klok zit....dat heeft niks met lagers te maken en zal zeker niet een erg ruime marge van aanhaalmoment als opgave hebben.

en gezien ie bij de trial zijn diff naar de 7e hemel geholpen heeft neem ik aan dat het om het diff van zijn lightweight gaat (had ie effe mogen vermelden :p) en ik ken die dingen niet zo goed, maar die hebben volgens mij geen salisburryas ;)
gone

Mike
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 Mei 2006, 16:29

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor Mike » 06 Apr 2012, 14:03

Zo hee, zat ik ff te slapen!
Crown wheel to diff case is 55 tot 61 Nm voor Rover as en 155 tot 170 Nm bij Salisbury en loctite gebruiken.
Staan overigens gewoon in het werkplaatshandboek op de pagina die ik al eerder noemde.

Gebruikersavatar
B@rt
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 Okt 2007, 00:44

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor B@rt » 06 Apr 2012, 18:35

@ Roger, jep idd van me geliefde LW.. maar is volgens mij ook beetje verder gekomen dan de 7e hemel.. als ieder tandje een hemel is zit ik in de 11e :unsure: heb de diff ook met een ashcroft pinion en kroonwiel voorzien, wel over moeten stappen naar een 3.54 diff center om het geheel erin te krijgen. die bouten van de lagers gingen idd los bij een 100 Nm, lijkt me dus dat ze daar ook wel mee aangetrokken mogen worden..

maar hebben de de lagers zijwaarts ook een bepaalde voorspanning? kon met voelermaat en meetklok eigenlijk nergens een speling vinden? bedoel hiermee dus de moeren aan de zijkanten waar de steekassen ook door komen te vallen. anders ashcroft ff mailen denk ik maar

@ Mike, welk boek bedoel je trouwens? :huh:
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Franc
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 Mar 2009, 13:08
Locatie: Helmond
Contact:

Re:aanhaalmomenten diff

Berichtdoor Franc » 06 Apr 2012, 21:03

Ik snap 1 ding nog niet: heb je nu een diff met een andere ratio gebruikt dan origineel?
Je kunt geen verschillende ratios gebruiken tussen voor- en achteras.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten