Benzinetoevoer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bouwe

Benzinetoevoer

Berichtdoor Bouwe » 05 Apr 2012, 18:35

De motor wil niet meer op benzine lopen als de schakelaar van gas naar benzine over gaat.
Naast het vervangen van de bobine, kabels en contactpunten e.d. neem ik gelijk de brandstoftoevoer onder handen.
Ik heb weer een onderdeel waarvan ik graag de funtie wil weten en hoe ik kan nagaan of het wel werkt.

In de Facet Brandstofpomp zit een filtertje wat ik niet kan vinden op internet.
Ook wil ik weten hoe ik kan zien of de pomp het wel doet? [img]

Attached files
Bouwe Guijt

Katwijk (ZH)

www.Kietelkar.nl

Roger B.

Re: Benzinetoevoer

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2012, 19:25

eerste onderdeel is een aflsluiter, dat blauw/groene deel is een magneetspoel, spanning is magneetveld is klep open (of dicht, maar vermoed open) dus meten of je spanning hebt en kijken of ie dan ook open gaat

pomp kun je testen toch?? slangetjes eraan in bakje benzine, kabels er aan en op enige afstand van de benzine op 12 v aansluiten (zorg dat de kabeltjes niet vonken aan het pompje)
gone

Franc

Re:Benzinetoevoer

Berichtdoor Franc » 05 Apr 2012, 23:21

Fuel filter: 90606262

En de afsluiter hoort te tikken als je er spanning op zet.
De pomp (PRC2901) hoort continue te tikken. Snel als er lucht in zit en langzamer als er benzine in zit.

Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 06 Apr 2012, 10:33

Bouwe schrijft:
De motor wil niet meer op benzine lopen als de schakelaar van gas naar benzine over gaat.
Naast het vervangen van de bobine, kabels en contactpunten e.d. neem ik gelijk de brandstoftoevoer onder handen.

Dat je bobine, kabels en contactpunten gaat wisselen zal toch wel onderdeel zijn van een groter opgezet plan he, want als de motor loopt op LPG zal de storing naar alle waarschijnlijkheid niet in die onderdelen zitten.

groet

Roel

Bouwe

Berichtdoor Bouwe » 09 Apr 2012, 13:28

O????

Nog even het verhaal. Starten op gas (koude start!) gaat prima. Motor loopt prima. Na een lange rit (warme motor) start de motor helemaal niet. Na een stop van ong. een uur tot anderhalf uur start de motor weer prima! Vanuit diverse bronnen is aangegeven dat dit te maken heeft met slechte contactpuntjes e.d. Nu is het hele spulletje wat oud en wil ik deze sowieso vervangen.
Verder loopt de motor niet meer na overschakeling van gas naar benzine. Ben nu de hele brandstoftoevoer aan het controleren. Brandstofpomp, filter, en magneetschakelaar.
Graag hoor ik wat er dan werkelijk aan de hand is. :S
Bouwe Guijt

Katwijk (ZH)

www.Kietelkar.nl

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 09 Apr 2012, 14:41

Uhh Bouwe, vergeef me dat ik het vraag maar heb je benzinefilter zitten bekijken. Is dat roest op het filter? Als je deze vraag bevestigend kan beantwoorden dan denk ik wel te weten waarom je machientje het niet meer doet op benzine. Filtertje aan ingaande kant carburateur of zelfs sproeiers verstopt? Want machientje doet het wel op gas, ontsteking is dus redelijk oké. Het gas wordt min of meer direct toegevoerd aan de motor dus dit staat los van je benzine verneveling.

Dat je motor het niet meer doet als deze warm is, dat is een ander ding, deze twee zaken moet je in mijn ogen, los van elkaar zien.

Ik denk dat je op de goeie weg bent met het benzinedeel.
Vergeet niet om je tank te inspecteren en schoon te maken, anders kun je straks opnieuw beginnen. Kun je gelijk zien of deze roestig is, of dat het filtertje aan de zuigleiding schoon en heel is en waarom de boel roest. Water in tank? Condens? En dan, vanaf tank richting carburateur gaan. Onhoud hoeveel slagen afstelschroefjes ingedraaid staan op carb, scheelt een hoop afstellen indien van toepassing. Vermoed dat die magneetklep nog wel heel is, pompje misschien niet. Met een beetje geluk is alles gewoon vervuild.

Dan wat betreft ontsteking, controleer of de massakabel of massa van je bobine schoon is en goed contact maakt. Dat zijn nou van die typische dingen die de meest vreemde gevolgen kunnen geven. Uiteraard loop je ook alle andere connecties goed na voordat je dingen gaat vervangen.
Zonde toch? Veel vervangen en probleem niet vinden. Probeer het logisch te houden en stap voor stap, dan kom je er zelf beslist uit.

Succes met storing zoeken, Johan
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Apr 2012, 23:00

en als de benzine in de tank ouder is dan 6-8 maanden, dan alles er uit en met verse proberen, benzine verouderd, en oude benzine brandt slechter
gone

Bouwe

Berichtdoor Bouwe » 10 Apr 2012, 20:29

Ik heb in de brandstofpomp en in het filter inderdaad inwendig roestvorming!
In de pomp zat het magneetje vol met roestdeeltjes. De inwendige pomp is roestvrij!
Kan ik daar nog iets aan doen of is het vervangen? Ik neem niet aan dat je het filterhuis inwendig kan schilderen?

Weet iemand overigens wat het rode hendeltje op de magneetschakelaar voor nut heeft?
Bouwe Guijt

Katwijk (ZH)

www.Kietelkar.nl

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Apr 2012, 20:40

handmatig openzetten van het ventiel als het elektrisch niet werkt of kan werken
gone

Terug naar “Techniek”