startproblemen disco td5 2000 bij warme motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:startproblemen disco td5 2000 bij warme motor

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2012, 12:08

de disco heeft meerdere computers, die met die rode stekker is de computer van de motor, die bepaald a.d.h.v. diverse signalen hoe lang en wanneer er diesel ingespoten wordt, en stuurt ook nog wat andere apparaten aan (maar niet je kachel, radio en ramen)

Olie in die stekker komt door de kabelboom vanuit je motor, als je de kabelboom van de verstuivers niet vervangen hebt komt ook in een nieuwe hoofdkabelboom (als dat deel mee vernieuwd is) vroeg of laat weer olie uit die rode stekker.

Het heeft dan doorgaans ook meer zin om de kabelboom in de kop te vervangen en de hoofdboom nadien met remreiniger een aantal keren door te spoelen tot er geen olie meer uit komt (in de loop van paar weken ofzo) dan alleen de hoofdkabelboom te vervangen.

Olie IN de computer (die had je moeten zien toen je hem open had) komt weinig voor en komt dan van buitenaf door de stekker heen. Ik heb een stuk of 4 a 5 motorcomputers met olie in de rode stekker open gezien, en die waren allemaal droog van binnen....

Massaproblemen zou ook nog kunnen, dat er ergens een of meer massapunten niet goed meer zijn (los, geoxideert oid)
gone

Dovali

Berichtdoor Dovali » 05 Apr 2012, 12:26

Roger B. schrijft:
de disco heeft meerdere computers, die met die rode stekker is de computer van de motor, die bepaald a.d.h.v. diverse signalen hoe lang en wanneer er diesel ingespoten wordt, en stuurt ook nog wat andere apparaten aan (maar niet je kachel, radio en ramen)

Olie in die stekker komt door de kabelboom vanuit je motor, als je de kabelboom van de verstuivers niet vervangen hebt komt ook in een nieuwe hoofdkabelboom (als dat deel mee vernieuwd is) vroeg of laat weer olie uit die rode stekker.ik heb de niet vervangen kabelbomen opengemaakt en uitgespoeld

Olie IN de computer (die had je moeten zien toen je hem open had) komt weinig voor en komt dan van buitenaf door de stekker heen. Ik heb een stuk of 4 a 5 motorcomputers met olie in de rode stekker open gezien, en die waren allemaal droog van binnen....Er zitten speciale torxs schroeven in en daar heb ik (nog) geen schroevendraaier voor.Maar als jij zegt dat je geen olie in de computers hebt aangetroffen zal het bij deze ook wel niet het geval zijn.

Massaproblemen zou ook nog kunnen, dat er ergens een of meer massapunten niet goed meer zijn (los, geoxideert oid)

Okee die kan ik nog wel even checkenWaar zitten de belangrijkste massapunten?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2012, 12:40

euhh de olie in de stekker komt uit de isolatie van de losse kabels (dus tussen de koperaders door) niet zozeer tussen de losse geïsoleerde draden (dan kwam het niet IN de stekker namelijk)

pfft geen idee waar overal, oa bij de accu die drie of vier moertjes bij het spatbord (tussen accu en zekeringskast)
gone

Dovali

Berichtdoor Dovali » 05 Apr 2012, 13:17

Roger B. schrijft:
euhh de olie in de stekker komt uit de isolatie van de losse kabels (dus tussen de koperaders door) niet zozeer tussen de losse geïsoleerde draden (dan kwam het niet IN de stekker namelijk)

pfft geen idee waar overal, oa bij de accu die drie of vier moertjes bij het spatbord (tussen accu en zekeringskast)

Net de computer opengekregen en er zit geen gelukkig olie in.

Hmmm dat van olie in de steker begreep ik al niet zo goed.Nu wel dus.
hweb net idd de 3 moertjes losgehad en dat zag er netjes uit wel nog opgeschuurd.

De steker die in de kop zit zat wel weer vol met olie heb die dus ook weer schoongemaakt.

Ga nu weer alles in elkaar zetten de accu staat ook op de lader en was toch wel weer teruggezakt.
Kan het zijn dat door te weinig stroom ik deze symtomen heb.Ondanks dat ik lang kan starten?

conny1

Berichtdoor conny1 » 05 Apr 2012, 13:53

Lijkt mij niet; als je lang kan starten is de accu prima. Ik heb een nanocom als instrument op het dashboard en als de prik van de accu onder 10v komt, dan begint de startmotor langzamer te lopen en ook te tikken.
Startaccu erbij, stroom op 11v; nog niet voldoende. 2e startaccu daar weer bij en dan is het tik, lopen. Stroom moet dus voldoende zijn en dat lijkt me bij jou in orde.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2012, 14:01

Dovali schrijft:
Roger B. schrijft:

Net de computer opengekregen en er zit geen gelukkig olie in.

Hmmm dat van olie in de steker begreep ik al niet zo goed.Nu wel dus.
hweb net idd de 3 moertjes losgehad en dat zag er netjes uit wel nog opgeschuurd.

De steker die in de kop zit zat wel weer vol met olie heb die dus ook weer schoongemaakt.

Ga nu weer alles in elkaar zetten de accu staat ook op de lader en was toch wel weer teruggezakt.
Kan het zijn dat door te weinig stroom ik deze symtomen heb.Ondanks dat ik lang kan starten?

Vervang in ieder geval het "wiring-harness" dat de olie vanonder het kleppendeksel naar je kabelboom doorgeeft. Dan heb je (hopelijk) één probleem minder.

Wat betreft het warm niet goed starten: dat is eigenlijk raar, want warm kan je normaal gezien de auto zelfs starten als je hem de dijk af laat rollen. Lijkt dus het meest op een foutieve waarde van een of andere sensor, en dan dus met makkelijkst te vinden door de auto uit te lezen.

Lucht in het brandstofsysteem trekken als hij warm is kan wel, maar dan zou je koud ook problemen verwachten.

En .... meet de boordspanning eens tijdens het starten. Zakt de boordspanning te laag dan kan verder alles goed zijn en hij start toch niet omdat de ECU een minimum-spanning wil.
(Maar ook dit verschijnsel lijkt niet te passen bij koud wel starten.)

Groeten MarcS

Dovali

Berichtdoor Dovali » 05 Apr 2012, 16:49

Landmarcs schrijft:

Vervang in ieder geval het "wiring-harness" dat de olie vanonder het kleppendeksel naar je kabelboom doorgeeft. Dan heb je (hopelijk) één probleem minder.
Check..heb ik zojuist gedaan

Wat betreft het warm niet goed starten: dat is eigenlijk raar, want warm kan je normaal gezien de auto zelfs starten als je hem de dijk af laat rollen. Lijkt dus het meest op een foutieve waarde van een of andere sensor, en dan dus met makkelijkst te vinden door de auto uit te lezen.ok maar geeft die sensor dan aan dat er minder brandstof naar de motor toe moet ? Want dat idee heb ik erbij

Lucht in het brandstofsysteem trekken als hij warm is kan wel, maar dan zou je koud ook problemen verwachten.dat idee had ik dus ook

En .... meet de boordspanning eens tijdens het starten. Zakt de boordspanning te laag dan kan verder alles goed zijn en hij start toch niet omdat de ECU een minimum-spanning wil.
(Maar ook dit verschijnsel lijkt niet te passen bij koud wel starten.)
Ik had het idee als je 10 minuten kunt starten dat je genoeg spanning hebt

[color=#FF0000]nu is het momenteel zo dat hij onder alle omstandigheden start, warm weliswaar moeizaam, niet in de zin dat de startmotor langzaam ronddraait, maar meer in de zin dat hij iets langer brandstof moet pompen.

Overigens tot nu toe iedereen alvast bedankt voor het meedenken... top!

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Apr 2012, 17:09

Dovali schrijft:
Landmarcs schrijft:

Check..heb ik zojuist gedaan

je had zo'n kabelboom en klepdekselpakking liggen ofzo?
gone

Dovali

Berichtdoor Dovali » 11 Apr 2012, 15:50

problem solved.

Was de sensor op de brandstofdrukregelaar....

Start weer onder alle omstandigheden perfect na verwisseling.

Dank iedereen voor het meedenken.Top.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Apr 2012, 17:45

en hoe ben je er achter gekomen dat dat het probleem was?
gone

Terug naar “Techniek”