Start problemen TD5 uit 2002 met 250.000 km

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re:Start problemen TD5 uit 2002 met 250.000 km

Berichtdoor Thomas Td5 » 06 Apr 2012, 07:02

Landmarcs schrijft:

Meet de spanning over de accu eens voor en tijdens het starten ?
Als de spanning te laag zakt dan werkt alles maar start ie niet omdat de ECU d'r dan geen zin in heeft.


Een eenvoudige accu test kan al aantonen of je accu de oorzaak is van je probleem of niet. Een Td5 heeft veel vermogen nodig om te starten, als je accu zwakker wordt dan kan het snel gaan.

ericensusan
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 Feb 2012, 09:12

Re:Start problemen TD5 uit 2002 met 250.000 km

Berichtdoor ericensusan » 06 Apr 2012, 07:42

je kunt wel meten dat je accu 14,2 volt geeft maar als je start word er een enorme piek spanning gevraagd. Als de accu op is kan hij deze niet leveren en word snel leeg getrokken, probeer dat maar eens te meten of laat hem even doormeten.

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re:Start problemen TD5 uit 2002 met 250.000 km

Berichtdoor trix G4 » 06 Apr 2012, 09:47

De accu doormeten kun je makkelijk zelf doen. De enige,echte manier van meten is met een accuzuurmeter. Die koop je voor 5 euro :) Deze geeft PER CEL aan hoe vol de cel is en of die cel nog in goede conditie is. Als er maar 1 cel bij is die minder vol is dan de andere.. dan is je accu kaduuk en zal je niet kunnen starten !! Als de startmotor dan al het vermogen van de accu vraagt, zal de ECU te weinig spanning kunnen krijgen en het vertikken om nog signalen door te geven.

Dus.... meten is weten (en dat voor maar 5 euro)

Succes
Frankie
(die onlangs ook allerlei, onverklaarbare electrische storingen had in een vrachtwagen. Kwam door 1 kapotte cel in de accu)

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Start problemen TD5 uit 2002 met 250.000 km

Berichtdoor Roger B. » 06 Apr 2012, 10:00

trix G4 schrijft:
De accu doormeten kun je makkelijk zelf doen. De enige,echte manier van meten is met een accuzuurmeter.


Ben ik niet helemaal met je eens, de enige echte manier van meten is er niet lijkt mij je wil ook capaciteit meten, zoals het door accu- en elektrospecialisten gedaan wordt, belasten, en kijken wat het effect van die belasting is.

Een zuurweger geeft de lading aan, per cel, dat wel, maar als de cellen gelijkmatig slechter worden zie je dus niet dat de capaciteit fors afgenomen is
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Start problemen TD5 uit 2002 met 250.000 km

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2012, 10:07

trix G4 schrijft:
De accu doormeten kun je makkelijk zelf doen. De enige,echte manier van meten is met een accuzuurmeter. Die koop je voor 5 euro :) Deze geeft PER CEL aan hoe vol de cel is en of die cel nog in goede conditie is. Als er maar 1 cel bij is die minder vol is dan de andere.. dan is je accu kaduuk en zal je niet kunnen starten !! Als de startmotor dan al het vermogen van de accu vraagt, zal de ECU te weinig spanning kunnen krijgen en het vertikken om nog signalen door te geven.

Dus.... meten is weten (en dat voor maar 5 euro)

Succes
Frankie
(die onlangs ook allerlei, onverklaarbare electrische storingen had in een vrachtwagen. Kwam door 1 kapotte cel in de accu)



Klopt, maar de eenvoudiger test nl de voltmeter over de boordspanning en dan starten zegt soms al meer dan genoeg. Als je begint te meten nog voor het op cantact zetten dan zie je al een eerste belasting t.g.v. het voorgloeien. Zakt tijdens het starten de boordspanning te diep weg dan gaat ie nooit lopen hoe hard dan ook de startmotor z'n best doet (met wat geluk draait ie op 10 V nog steeds redelijk).

Als het een "corrupte" accu is, en meet je zonder belasting nog genoeg boordspanning dan kan je eventueel de auto boven aan de helling parkeren en zo starten (of aanslepen natuurlijk). Dan heb je niet de spanningsval van het starten (maar ook de voorgloeiers zijn een aardige stroomslurper).


Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten