M'n Defender (110 - 300Tdi - 1998) heeft circa 350.000 km gelopen. Bij het wegrijden in 1h duurt het lang voordat de versnelling pakt. Heb niet echt het idee dat het in de koppeling zit. Door een LR monteur hier in de regio is al eerder geopperd dat het aan de bak ligt.
Eigenlijk al sinds de aankoop is er iets met de versnellingsbak (of tussenbak) maar het is nu al een tijdje eigenlijk niet meer verantwoord om er ver mee te gaan rijden dus ik ben me aan het orienteren om er een nieuwe(revisie) versnellingsbak onder te laten hangen.
Aandrijfassen en kruiskoppelingen heb ik al eens allebei vervangen nadat er speling op de kruisjes zat dus dat is niet het probleem.
Nu heb ik bij Vis een prijsopgave gevraagd (en per ommegaande ontvangen), zijn er nog betrouwbare alternatieven? En wat is een redelijke prijs voor een revisiebak?
Natuurlijk zal ik eerst nog laten onderzoeken wat het probleem is maar ik ga uit van het ergste.
Alvast dank voor de info.
Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
-
Derek-Jan Franse
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 Feb 2006, 17:48
- Contact:
Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
Groeten Derek-Jan
http://www.derek-jan.nl
http://www.bikershome.net
http://www.derek-jan.nl
http://www.bikershome.net
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
Derek-Jan Franse schrijft:
Dat is een nogal "homeopatische" omschrijving.
Kan je iets duidelijker omschrijven wat je doet, en wat de auto dan doet (of wat er juist ontbreekt aan reactie).
Zo op basis van de summiere omschrijving zou ik juist denken aan een koppeling die zijn tijd gehad heeft.
Groeten MarcS
...... Bij het wegrijden in 1h duurt het lang voordat de versnelling pakt. .....
Dat is een nogal "homeopatische" omschrijving.
Kan je iets duidelijker omschrijven wat je doet, en wat de auto dan doet (of wat er juist ontbreekt aan reactie).
Zo op basis van de summiere omschrijving zou ik juist denken aan een koppeling die zijn tijd gehad heeft.
Groeten MarcS
-
Derek-Jan Franse
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 Feb 2006, 17:48
- Contact:
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
Gevoel laat zich ook niet makkelijk omschrijven.
Het is voornamelijk in de eerste versnelling, als het zaakje eenmaal loopt heb ik er minder last van maar als ik snel de koppeling op laat komen dan is het 'kloink'. Heb het idee dat de eerste meters in de lage gearing gereden word.....
Koppeling pakt volgens mijn gevoel prima en schakelen is verder geen probleem.
Ik krijg het gevoel dat er wat tandjes missen maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet echt weet hoe een versnellingsbak in elkaar zit. Monteur heeft ooit eens gemompeld dat het de tussenbak is, maar heb dus geen idee hoe dit in relatie met elkaar zit (wat doet de tussenbak?).
(zal vanavond nog eens even rijden om het exacte 'gevoel' te ondervinden)
Het is voornamelijk in de eerste versnelling, als het zaakje eenmaal loopt heb ik er minder last van maar als ik snel de koppeling op laat komen dan is het 'kloink'. Heb het idee dat de eerste meters in de lage gearing gereden word.....
Koppeling pakt volgens mijn gevoel prima en schakelen is verder geen probleem.
Ik krijg het gevoel dat er wat tandjes missen maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet echt weet hoe een versnellingsbak in elkaar zit. Monteur heeft ooit eens gemompeld dat het de tussenbak is, maar heb dus geen idee hoe dit in relatie met elkaar zit (wat doet de tussenbak?).
(zal vanavond nog eens even rijden om het exacte 'gevoel' te ondervinden)
Groeten Derek-Jan
http://www.derek-jan.nl
http://www.bikershome.net
http://www.derek-jan.nl
http://www.bikershome.net
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
Het kan de as zijn die in de inputgear van de tussenbak steekt. De as slaat dan af en toe even over. Een bekend probleem. Maar ik geloof nooit dat je er nog lang mee door kunt rijden.
Er is zeer recent in een ander topic beschreven hoe je dat kunt checken.
Je moet dan het deksel van de tussenbak afschroeven waarna je het tandwiel eruit kunt halen. Als het vervoolgens blijkt dat je wat splines op de as mist, moet de bak er onderuit en kan je waarschijnlijk het beste een ruilbak inclusief een nieuw tandwiel voor de tussenbak monteren.
Ruilbakken zijn te vinden op: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/
Er is zeer recent in een ander topic beschreven hoe je dat kunt checken.
Je moet dan het deksel van de tussenbak afschroeven waarna je het tandwiel eruit kunt halen. Als het vervoolgens blijkt dat je wat splines op de as mist, moet de bak er onderuit en kan je waarschijnlijk het beste een ruilbak inclusief een nieuw tandwiel voor de tussenbak monteren.
Ruilbakken zijn te vinden op: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/
-
Derek-Jan Franse
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 02 Feb 2006, 17:48
- Contact:
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
JoostKenya schrijft:
Dat topic had ik gelezen ja.
De vraag is nu even wat ik dan exact moet vervangen? Als ik dat weet kan ik voor mezelf een budget uitrekenen.
Ik heb eventueel een werkplaats en monteurs ter beschikking maar bij voorkeur laat ik het door een specialist doen (betaal liever iets meer zodat het goed is).
Het kan de hoofdas zijn die in de inputgear van de tussenbak steekt. De hoofas slaat dan af en toe even over. Een bekend probleem. Maar ik geloof nooit dat je er nog lang mee door kunt rijden.
Er is zeer recent in een ander topic beschreven hoe je dat kunt checken.
Dat topic had ik gelezen ja.
De vraag is nu even wat ik dan exact moet vervangen? Als ik dat weet kan ik voor mezelf een budget uitrekenen.
Ik heb eventueel een werkplaats en monteurs ter beschikking maar bij voorkeur laat ik het door een specialist doen (betaal liever iets meer zodat het goed is).
Groeten Derek-Jan
http://www.derek-jan.nl
http://www.bikershome.net
http://www.derek-jan.nl
http://www.bikershome.net
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
hoofdbak uitgaande as, maar aangezien de bak uit elkaar moet om die te vervanen kom je vaak beter uit met een ruilbak
inputgear van de tussenbak, en de twee lagers waarin deze opgesloten zit
verder wat pakkingen en keerring(en)
en omdat de boel toch los ligt een koppelingsplaat, drukgroep, druklager, toplager, kopelingsvork
inputgear van de tussenbak, en de twee lagers waarin deze opgesloten zit
verder wat pakkingen en keerring(en)
en omdat de boel toch los ligt een koppelingsplaat, drukgroep, druklager, toplager, kopelingsvork
gone
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
Derek Jan je hebt een mail
Alex / Grizzly
Nunc Aut Nunquam
http://www.lr-discovery.nl
Nunc Aut Nunquam
http://www.lr-discovery.nl
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
hoi
he dirk jan weer eens leuk je hier te zien.
eerst een goede diagnose stellen, alvoorens dingen te vervangen.
als tandwielen van bak stuk zijn dan ratelt hij en loopt hij echt niet meer als 2 dagen of zo.
als spiebanen uit in gaande as hoofdbak tussenbak versleten zijn, idd deksel demonteren en kijken cq voelen.
je hebt dan meestal bijde bakken nodig.
het kan ook je koppelings plaat zijn, spiebanen of hardt v d plaat los, zitten veren in, die de schok moeten opvangen.
dus eerst een diagnose.
neem aan dat zoals jij beschrijft reageerdt laat. dit een slippende koppeing is of
bij koppeling laten opkomen hoor je een harde klok dit is speling
wat is het nu
speling is een optelsom van.
koppelingsplaat
verbinding v d bakken
x aandrijflijn
differentielen
steekassen meenemers
dus dit alles chekken
gr pascal
ps als je de bak doet ook de kopeling doen en de keerring krukas, kosten niet besparen want als je later dit moet doen moet de bak er weer onderuit.
he dirk jan weer eens leuk je hier te zien.
eerst een goede diagnose stellen, alvoorens dingen te vervangen.
als tandwielen van bak stuk zijn dan ratelt hij en loopt hij echt niet meer als 2 dagen of zo.
als spiebanen uit in gaande as hoofdbak tussenbak versleten zijn, idd deksel demonteren en kijken cq voelen.
je hebt dan meestal bijde bakken nodig.
het kan ook je koppelings plaat zijn, spiebanen of hardt v d plaat los, zitten veren in, die de schok moeten opvangen.
dus eerst een diagnose.
neem aan dat zoals jij beschrijft reageerdt laat. dit een slippende koppeing is of
bij koppeling laten opkomen hoor je een harde klok dit is speling
wat is het nu
speling is een optelsom van.
koppelingsplaat
verbinding v d bakken
x aandrijflijn
differentielen
steekassen meenemers
dus dit alles chekken
gr pascal
ps als je de bak doet ook de kopeling doen en de keerring krukas, kosten niet besparen want als je later dit moet doen moet de bak er weer onderuit.
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
Sja , je denkt er in de eerste instantie misschien niet aan, maar is het niet gewoon een steekas deksel?
Slui me bij pascal aan, met dien verstande, pas er voor op niet voor heel veel geld het schip in te gaan terwijl het werkelijke probleem een goedkope oplossing bied cq ergens anders ligt,
Een "klonk" kan vele dingen zijn , maar het is idd een speling ergens
En even een hele andere insteek...is het niet een achterad die kantelt bij het optrekken (kopot pivot op het achterdif) die geven een gruwelijke klong als ze verrot zijn en juist bij optrekken.
Als die landrover monteur een paar dingen "gemompeld" heeft komt die op mij ook niet al te zeker over wat betreft het probleem.
Luke
Slui me bij pascal aan, met dien verstande, pas er voor op niet voor heel veel geld het schip in te gaan terwijl het werkelijke probleem een goedkope oplossing bied cq ergens anders ligt,
Een "klonk" kan vele dingen zijn , maar het is idd een speling ergens
En even een hele andere insteek...is het niet een achterad die kantelt bij het optrekken (kopot pivot op het achterdif) die geven een gruwelijke klong als ze verrot zijn en juist bij optrekken.
Als die landrover monteur een paar dingen "gemompeld" heeft komt die op mij ook niet al te zeker over wat betreft het probleem.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:Versnellingsbak Defender 300Tdi vervangen ?!?
hoi
diflock er in, goed op handrem zetten
koppeling oplaten komen.
is het weg dan is het je aandrijflijn of de kogel boven je a as, had ik idd niet aan gedacht, dank luke voor het mee denken
bij handrem erop schakel je de aandrijflijn uit, tenmindste als de trommel niet mee draait dan, dus als je handrem goed werkt.
diflock uit handrem erop, schakel je alleen de achterste aandrijflijn uit.
gr pascal
diflock er in, goed op handrem zetten
koppeling oplaten komen.
is het weg dan is het je aandrijflijn of de kogel boven je a as, had ik idd niet aan gedacht, dank luke voor het mee denken
bij handrem erop schakel je de aandrijflijn uit, tenmindste als de trommel niet mee draait dan, dus als je handrem goed werkt.
diflock uit handrem erop, schakel je alleen de achterste aandrijflijn uit.
gr pascal
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten