Zo. Na lange tijd weer terug online op dit forum. Ditmaal met een vraag over de stuurschakelaar voor het toeter, knipper- en grootlicht verhaal op mijn Serie II uit 1972.
Al sinds ik deze wagen heb, heb ik geen grootlicht. Bij de Noorse APK controle is dit nooit een probleem geweest maar nu opeens wel. Zeker een nieuwe overijverige nieuwe keurmeester in dienst getreden bij de lokale garage... :(
Vandaag toch de schakelaar maar eens van dichtbij bekeken en het lijkt er op dat de schakelaar aan z'n einde is. Het contact voor het inschakelen van het grote licht lijkt in het verleden te warm te zijn geworden en staat niet meer in de juiste stand. Gesmolten dus. Tijd voor een nieuwe schakelaar. Dus enthousiast aan het demonteren geslagen. Na het halve dashboard los te hebben gehaald kon ik eindelijk bij de stekker om de schakelaar te lossen.
Bij toeval kwam ik er achter dat er één of ander metalen blokje halflos achterop de kilometertellerklok zit geschroefd. Op dit blokje zitten vier contacten maar er zit niets op aangesloten... :ohmy:
Na een beetje zoeken op de site van Paddock en Brookwell ben ik er achter gekomen dat het om een Voltage Regulator gaat (part no. 148876).
Mijn vraag is: Wat hoort er aangesloten te zitten op deze regulator en kan dit te maken hebben met de gebakken grootlicht schakelaar?
Zoals gebruikelijk: Alle oplossingsgericht antwoorden zijn welkom!
Hartelijke groet vanuit Noorwegen,
Edward
S3 Grootlicht schakelaar & voltage regulator vraag
S3 Grootlicht schakelaar & voltage regulator vraag
Relax... Visit Norway!
KoppangCamping.no
-------------------------------------------------------
Serie III StaWag | 1972 | Straight Six Petrol | Fire Engine Red
KoppangCamping.no
Re:S3 Grootlicht schakelaar & voltage regulator vraag
Eerst maar eens met de grootlichtschakelaar beginnen, de kontakten in die dingen zijn het zwakste punt. oplossing daarvoor is interfacen met twee relais, één voor je dim en één voor je grootlicht.
Makkelijker is de zogenaamde "zweedse lichtversterker" Een set met relais en stekers, dus plug and play. Even googelen, eer is hier veel over geschreven. http://www.landreiziger.nl/2011/02/relais-schakeling-koplampen-a-k-a-zweedse-lichtversterker/
Dat blikken doosje achter je meter is je spanningsstabilisator , deze maakt 10V voor je brandstof en temperatuurmeter. Mogelijk is daar al een voorziening voor getroffen in je laro, en kan deze vervallen. Ik ga ervanuit, dat je een 12V uitvoering hebt.
Beide genmoende zaken hebben niets met elkaar te maken.
Succes ermee, heb je nog vragen hoor ik het wel
mvg Hans
Makkelijker is de zogenaamde "zweedse lichtversterker" Een set met relais en stekers, dus plug and play. Even googelen, eer is hier veel over geschreven. http://www.landreiziger.nl/2011/02/relais-schakeling-koplampen-a-k-a-zweedse-lichtversterker/
Dat blikken doosje achter je meter is je spanningsstabilisator , deze maakt 10V voor je brandstof en temperatuurmeter. Mogelijk is daar al een voorziening voor getroffen in je laro, en kan deze vervallen. Ik ga ervanuit, dat je een 12V uitvoering hebt.
Beide genmoende zaken hebben niets met elkaar te maken.
Succes ermee, heb je nog vragen hoor ik het wel
mvg Hans
SIII 109 D
Ha Hans,
Bedankt voor de tips. Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Die schakelaar ziet er niet al te robuust uit dus de oplossing moet inderdaad worden gezocht in een scheiding middels relais. De link op de site van Martin en Liz naar het Biltema draadboompje werkt niet meer maar Biltema is ook in Noorwegen actief. Ik heb twee producten gevonden die er op lijken maar ben er niet zeker van of dit klopt. Ik ben nl. niet zo'n electra-wonder hoewel ik niet bang ben van een beetje experimenteren...: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Monteringssett-for-ekstralys-42686/
Is dit inderdaad iets bruikbaars?
Het zou heel goed kunnen dat die voltage regulator buiten dienst is. Mijn Serie III is nl. zo'n Zwitserse ex-brandweerauto (12 volt) waar allerlei extra lampjes en stroompunten in zijn gebouwd. Mijn temperatuur- en brandstofmeter doen het in ieder geval normaal.
Nu eerst maar eens een nieuwe stuurschakelaar bestellen...
Groet!
Edward
Bedankt voor de tips. Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Die schakelaar ziet er niet al te robuust uit dus de oplossing moet inderdaad worden gezocht in een scheiding middels relais. De link op de site van Martin en Liz naar het Biltema draadboompje werkt niet meer maar Biltema is ook in Noorwegen actief. Ik heb twee producten gevonden die er op lijken maar ben er niet zeker van of dit klopt. Ik ben nl. niet zo'n electra-wonder hoewel ik niet bang ben van een beetje experimenteren...: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Monteringssett-for-ekstralys-42686/
Is dit inderdaad iets bruikbaars?
Het zou heel goed kunnen dat die voltage regulator buiten dienst is. Mijn Serie III is nl. zo'n Zwitserse ex-brandweerauto (12 volt) waar allerlei extra lampjes en stroompunten in zijn gebouwd. Mijn temperatuur- en brandstofmeter doen het in ieder geval normaal.
Nu eerst maar eens een nieuwe stuurschakelaar bestellen...
Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!
KoppangCamping.no
KoppangCamping.no
Hallo Edward,
Mijn zweeds is niet zo goed, maar wat op het plaatje staat is het niet, dat is om een extra lamp op aan te sluiten.
Overigens is het ertussen zetten van twee autorelais niet echt moeilijk. Als de originele bedrading er nog inzit, is het allemaal vrij simpel.
Wat ik zelf heb gedaan: Twee relais op het schutbord gemonteerd, ter hoogte van de kachel. (LHD )
In de kabelboom twee draden opgezocht: Een blauw witte en een blauw rode. Deze zijn van je dim- en grootlicht.
Deze draden knip je door, je moet ze wel iets verlengen natuurlijk, wat uit het schutbord komt sluit je aan op pin 85 van het relais, pin 86 sluit je aan op massa. Als je het licht aandoet moeten de relais klikken.
op je accu vanaf de + twee draden monteren, met een zekering in elke draad ertussen. Deze draden (Neem 1,5 of 2,5 qmm) sluit je aan op pin 86 van het relais. Vanaf pin 30 een draad naar het andere afgekipte eindje blauw wit en blauw rood.
Eitje! ( zegt deze E man)
NB neem soepele draad. Ik ben ooit in een dergelijke situatie de stugge huisinstallatiedraad tegengekomen....Gaat niet goedkomen!
mvg Hans
Mijn zweeds is niet zo goed, maar wat op het plaatje staat is het niet, dat is om een extra lamp op aan te sluiten.
Overigens is het ertussen zetten van twee autorelais niet echt moeilijk. Als de originele bedrading er nog inzit, is het allemaal vrij simpel.
Wat ik zelf heb gedaan: Twee relais op het schutbord gemonteerd, ter hoogte van de kachel. (LHD )
In de kabelboom twee draden opgezocht: Een blauw witte en een blauw rode. Deze zijn van je dim- en grootlicht.
Deze draden knip je door, je moet ze wel iets verlengen natuurlijk, wat uit het schutbord komt sluit je aan op pin 85 van het relais, pin 86 sluit je aan op massa. Als je het licht aandoet moeten de relais klikken.
op je accu vanaf de + twee draden monteren, met een zekering in elke draad ertussen. Deze draden (Neem 1,5 of 2,5 qmm) sluit je aan op pin 86 van het relais. Vanaf pin 30 een draad naar het andere afgekipte eindje blauw wit en blauw rood.
Eitje! ( zegt deze E man)
NB neem soepele draad. Ik ben ooit in een dergelijke situatie de stugge huisinstallatiedraad tegengekomen....Gaat niet goedkomen!
mvg Hans
SIII 109 D
Ha Hans,
De link naar Biltema verwijst inderdaad naar een aansluitsetje voor extra verlichting/verstralers. Maar jou uitleg over het het aan te pakken is erg duidelijk. Gaat helemaal goed komen. Bedankt hiervoor!
Zodra ik de nieuwe stuurschakelaar binnen heb ga ik ermee aan de gang.
Groet!
Edward
De link naar Biltema verwijst inderdaad naar een aansluitsetje voor extra verlichting/verstralers. Maar jou uitleg over het het aan te pakken is erg duidelijk. Gaat helemaal goed komen. Bedankt hiervoor!
Zodra ik de nieuwe stuurschakelaar binnen heb ga ik ermee aan de gang.
Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!
KoppangCamping.no
KoppangCamping.no
De "Zweedse lichtversterker" staat hier bij Biltema.se. Heb 'm ook, werkt perfect.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Jep! Ik heb 'm ook op de Noorse site gevonden. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Kabelsett-for-lyskaster-42680/
Volgende week maar eens een ritje naar Elverum maken. Altijd leuk om even te snuffelen bij de Biltema :)
Groet!
Edward
Volgende week maar eens een ritje naar Elverum maken. Altijd leuk om even te snuffelen bij de Biltema :)
Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!
KoppangCamping.no
KoppangCamping.no
Hallo,
Heeft iemand een idee waar ik voordelig een nieuwe stuurschakelaar voor mijn SIII kan kopen in Nederland? Bij voorkeur een van Lucas?
Als ik 'm bij Paddock in de UK bestel komt er €35,- :S aan portokosten bij voor het versturen naar Noorwegen... Heel apart.
Het gaat om dit onderdeel.
Bedankt voor de tips!
Groet!
Edward
Heeft iemand een idee waar ik voordelig een nieuwe stuurschakelaar voor mijn SIII kan kopen in Nederland? Bij voorkeur een van Lucas?
Als ik 'm bij Paddock in de UK bestel komt er €35,- :S aan portokosten bij voor het versturen naar Noorwegen... Heel apart.
Het gaat om dit onderdeel.
Bedankt voor de tips!
Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!
KoppangCamping.no
KoppangCamping.no
Deze misschien? http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1525/61/3/575383-HEADLAMP-DIP-HORN-SWITCH.html
Of anders eens informeren bij Budget Parts ( kost ie wel € 59,--) Janssen oisterwijk en anders Maanrover.nl. Is een eenmans bedrijf, is misschien niet zo moeilijk ( in een enveloppe, postzegel erop en klaar is klara)
mvg Hans
Of anders eens informeren bij Budget Parts ( kost ie wel € 59,--) Janssen oisterwijk en anders Maanrover.nl. Is een eenmans bedrijf, is misschien niet zo moeilijk ( in een enveloppe, postzegel erop en klaar is klara)
mvg Hans
SIII 109 D
Bedankt! Ik ga het morgen even nader bekijken.
Groet!
Edward
Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!
KoppangCamping.no
KoppangCamping.no