Km teller ijken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gizmo

Km teller ijken

Berichtdoor Gizmo » 01 Apr 2012, 17:57

Goedendag,

Ik heb een Defender uit 2000, met een digitale km-teller.
Nu zitten er nieuwe (dikke) banden onder, en wijkt de snelheids meter af. Dat vind ik op zich niet zo heel erg, maar dus ook de Km-teller.
Nu meen ik eens gehoord te hebben dat je die laatste kunt ijken....
Iets van tien keer op het knopje drukken, dan een bepaalde afstand rijden, en dan nog iets...

Ik weet, het klinkt allemaal wat vaag....maar is er iemand die daar wat meer van af weet?

Ik hoor graag bruikbare suggesties..

met vriendelijke groet,

Sander

RobStewart

Re:Km teller ijken

Berichtdoor RobStewart » 01 Apr 2012, 18:29

Can't you just swap out the speedo drive gear on the transfer boox as that is what it's designed to do with different sizes of tyres ? Most of the people on 35" tyres use FRC3310 (the blue one) or is that already in ?

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2012, 18:50

Rob, de D2 heeft dat speedogear niet meer omdat ie de benodigde info uit het abs haalt, kun je daar met testbook (en voor anderen eveneens de vraag) of nanocom iets aan ijken nog?
gone

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 02 Apr 2012, 08:09

hoi
toen ik mijn d2 nieuw kocht, optie cr controll, van af dealer, grotere banden, 235/85, en om dit trekkracht verschil op te heffen, een tussenbak van defender, bij bestlling zou dit ok zijn,
later na aflevering bleek de cr contrt niet te werken, nu het moraal, waar jij ook iets aan hebt.
de dealer en ja ook 3x de inporteur is er bij geweest om dit op te lossen, kregen dit niet voor elkaar, ik moest er mee leven.
dus ze kunnen deze waardes niet veranderen.
gr pascal

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 08:37

dat cc niet werkt met andere tussenbak vaker gehoord, maar dat moet dan betekenen dat motortoerental, en welke snelheid daar bij hoort voor elke versnelling opgeslagen iis en gecontrolleerd wordt...

zat het probleem niet in het niet aanwezig zijn van h/l switch?

maar dan nog, zou het kunnen dat het signaal van abs naar motorcomputer welliswaar niet aangepast kan, maarn dat wel aangepast kan wat de teller aangeeft
gone

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 02 Apr 2012, 08:51

hoi
de bak had ook een sper als optie, de schakelaars en zenzors, waren terug gezet zoals bij oude, na de oude weer te hebben gewisseld deed de cc het weer.
reactie en conclusie destijds van importeur
toerental matcht niet met snelheid, vandaar geen inschakeling cc.
ze hebben 2x comp opnieuw geprogrameerdt. en 1x nieuw gestoken.
helaas geen resultaat.
ze kregen dit niet opgelost.
als de oplossing geweest was de km teller weer, op een simpelle manier te programmeren, naar de juiste toerental cq banden omwenteling, hadden ze dat denk ik wel gedaan.
want nu heeft het hun veel tijd en geld gekost.
en mij elende.
gr pascal

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Apr 2012, 09:08

grote wielen is het probleem niet, bij mij met 245/75 werkt cc gewoon. probleem zit voor cc in combi toerental/snelheid...vreemd xat dat bij automaat geen probleem geeft

maar de cc zit in de motor ecu, die krijgt van abs ecu snelheidsinfo

dat dat niet gewijzigd kan, hoeft niet te betekenen dat de tellerunit niet via testbook geijkt kan worden
gone

RikH

Berichtdoor RikH » 02 Apr 2012, 11:14

Met de Hawkeye kan het niet. Volgens mij is er helemaal geen functie om de teller te eiken. De CC werkt bij mij overigens prima. Ook met de bandenmaat 265/75-16. Die zijn qua rolomtrek ongeveer hetzelfde als de 235/85 waar Pascal het over heeft. Vraag me dus af of die dealer en importeur destijds de juiste diagnose hebben gesteld.

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Apr 2012, 12:03

RikH schrijft:
Met de Hawkeye kan het niet. Volgens mij is er helemaal geen functie om de teller te eiken. De CC werkt bij mij overigens prima. Ook met de bandenmaat 265/75-16. Die zijn qua rolomtrek ongeveer hetzelfde als de 235/85 waar Pascal het over heeft. Vraag me dus af of die dealer en importeur destijds de juiste diagnose hebben gesteld.

Dat zit hem in de andere tussenbak, niet in de banden maat, dan werkt de cc niet meer. Maar waarom niet is mij nog steeds een raadsel?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Hugo

Berichtdoor Hugo » 02 Apr 2012, 12:21

Ha die Rik,

Ik heb er al een groot aantal uren inzitten. Het probleem zit hem in de mismatch tussen wielsnelheid en toerental. Er zijn een aantal tabellen in de ECU die deze relatie bewaken. Ik heb een Defender met Disco tussenbak en daardoor werkte de CC ook niet meer. Dat heb ik redelijk eenvoudig opgelost door er bij mij een aangepast Disco programma op te zetten. We kunnen er wel weer een avond met de OLS300 tegenaan gooien om te onderzoeken waar het nou precies fout gaat. Als we het oplossen is het wel een leuk produkt.

Hoor het wel,

Hugo
Mvrgr,

Hugo (TC2)

Terug naar “Techniek”