Reservewiel op motorkap Disco (2)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:Reservewiel op motorkap Disco (2)

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2012, 21:29

JoostKenya schrijft:
ppw schrijft:
hmm, ben ff aan het zoeken, maar kwam alleen dit gedrocht tegen...

:(
Als je met zulke bandjes op expeditie gaat moet je ook wel 3 reserve wielen meenemen!

Twee, want op de plek van het originele reservewiel zal wel een brandstoftank hangen. Overigens zullen die bandjes het in het zand prima doen hoor. In Marrokko met een Land Cruisert gereden die op dezelfde prutbandjes stond. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 31 Mar 2012, 22:58

Roger B. schrijft:
Op een Duits forum heeft iemand de vraag gesteld of men info en tips heeft over hoe ie zijn reservewiel op de motorkap kan monteren (lijkt me geen gezicht en zeer onpraktisch, maar wat hij wil..)

Waarom eigenlijk?

Je kan op genoeg andere manieren een tweede reservewiel meenemen. O.a. op je roofrack of zoals hierboven afgebeeld op die D-3.

Wat je zegt, voor het zicht naar voren lijkt het me niet handig...

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2012, 23:06

Thomas Td5 schrijft:
Roger B. schrijft:
Op een Duits forum heeft iemand de vraag gesteld of men info en tips heeft over hoe ie zijn reservewiel op de motorkap kan monteren (lijkt me geen gezicht en zeer onpraktisch, maar wat hij wil..)

Waarom eigenlijk?

Je kan op genoeg andere manieren een tweede reservewiel meenemen. O.a. op je roofrack of zoals hierboven afgebeeld op die D-3.

Wat je zegt, voor het zicht naar voren lijkt het me niet handig...

Om dezelfde reden waarom iemand een ruit vervangt waar niks mis mee is. Omdat ie het wil. :blink:

Achterop is nog veel meer een klote oplossing dan op de motorkap. Waar wil je dat aanhangen bij een D2? Moet er een complete bumper gemaakt worden. Zelfs bij een D3 is het een klote oplossing. Iedere keer als je achterin moet zijn die drager ontgrendelen, wegdraaien en dan nog twee kleppen openen.
Op het roofrack is het slechtste dat je kan bedenken, veel te hoog en nadelig voor de wegIigging..

Wat ik niet begrijp is wat iemand met twee reservewielen moet? Paar bandenIichters en 10 binnenbanden wegen een stuk minder.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2012, 08:28

Edward schrijft:
JoostKenya schrijft:

:(
Als je met zulke bandjes op expeditie gaat moet je ook wel 3 reserve wielen meenemen!

Twee, want op de plek van het originele reservewiel zal wel een brandstoftank hangen. Overigens zullen die bandjes het in het zand prima doen hoor. In Marrokko met een Land Cruisert gereden die op dezelfde prutbandjes stond. ;)

In zand wel ja. Maar in zand heb je ook helemaal geen reserve wielen nodig (tenzij je veel te veel lucht aflaat maar dan is het je eigen schuld).
Trouwens, elke soepele band met relatief weinig profiel doet het goed in woestijn zand. De ultieme zand band heeft niet eens profiel.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2012, 08:56

Edward schrijft:

Wat ik niet begrijp is wat iemand met twee reservewielen moet? Paar bandenIichters en 10 binnenbanden wegen een stuk minder.....

Ik snap dat je vroeger in Afrika met 2 banden op pad ging. Met binnenbanden op stenen rijdt je relatief vaak lek.

Op mijn eerste reis naar door noord Afrika had ik ook twee wielen mee en 1 daarvan zat steeds in de weg. Daarna heb ik naar de meest afgelegen gebieden nog maar 1 reserve band meegenomen en inderdaad die bandenlichters, highjack (om de band van de velg te duwen), compressor, een paar binnenbanden en plakspullen. Ik had uiteraard wel goede banden met met voldoende levensduur over! Het kwam er in de praktijk trouwens op neer dat ik meestal banden van andere auto's aan het plakken was. Overland van zuid Afrika naar Nederland op BFG MT heb ik maar 2 lekke banden gehad. Tewijl ik meestal zo veel mogelijk onverhard probeer af te leggen en ik niet heel zuinig op de banden ben.

Vandaag de dag rijd ik alleen nog maar tubeless op goede kwaliteit banden en ik heb relatief veel minder problemen "dan de mensen om mij heen". OK je hebt hier wel eens pech met Acacia doorns en er liggen hier ook teveel spijkers op straat maar op tubeless loopt je band dan slechts heel langzaam leeg. Dat is een heel groot voordeel!

Op de totale levenduur van een set BFG MT heb ik 1 band verspeeld doordat ik niet doorhad dat de band te heet werd. En ik heb maar 1 keer onderweg een band hoeven wisselen. Verder wel een aantal "slow puntures" maar die kan je repareren op het moment dat het je uitkomt.

Mijn vrouw in haar auto op een set Goodyear MTR, eigenlijk hetzelfde verhaal.
En ik kan je verzekeren dat de omgeving hier een ware aanslag op je banden is.

Daarom snap ik niet dat veel potentiele overlanders zoveel banden mee willen nemen. Koop gewoon goede banden met minimaal 3 ply sidewalls en leer jezelf een bandje repareren in de bush. Dan is de kans op problemen minimaal en het bespaart een boel ruimte.

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 01 Apr 2012, 09:25

Edward schrijft:
Wat ik niet begrijp is wat iemand met twee reservewielen moet?

Dezelfde reden waarom iemand zijn ruit wil vervangen als er een barst in zit. Omdat ie voor zijn gevoel dan veiliger op pad gaat. :P :P :P :P :P
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Terug naar “Techniek”