Edward schrijft:
Wat ik niet begrijp is wat iemand met twee reservewielen moet? Paar bandenIichters en 10 binnenbanden wegen een stuk minder.....
Ik snap dat je vroeger in Afrika met 2 banden op pad ging. Met binnenbanden op stenen rijdt je relatief vaak lek.
Op mijn eerste reis naar door noord Afrika had ik ook twee wielen mee en 1 daarvan zat steeds in de weg. Daarna heb ik naar de meest afgelegen gebieden nog maar 1 reserve band meegenomen en inderdaad die bandenlichters, highjack (om de band van de velg te duwen), compressor, een paar binnenbanden en plakspullen. Ik had uiteraard wel goede banden met met voldoende levensduur over! Het kwam er in de praktijk trouwens op neer dat ik meestal banden van andere auto's aan het plakken was. Overland van zuid Afrika naar Nederland op BFG MT heb ik maar 2 lekke banden gehad. Tewijl ik meestal zo veel mogelijk onverhard probeer af te leggen en ik niet heel zuinig op de banden ben.
Vandaag de dag rijd ik alleen nog maar tubeless op goede kwaliteit banden en ik heb relatief veel minder problemen "dan de mensen om mij heen". OK je hebt hier wel eens pech met Acacia doorns en er liggen hier ook teveel spijkers op straat maar op tubeless loopt je band dan slechts heel langzaam leeg. Dat is een heel groot voordeel!
Op de totale levenduur van een set BFG MT heb ik 1 band verspeeld doordat ik niet doorhad dat de band te heet werd. En ik heb maar 1 keer onderweg een band hoeven wisselen. Verder wel een aantal "slow puntures" maar die kan je repareren op het moment dat het je uitkomt.
Mijn vrouw in haar auto op een set Goodyear MTR, eigenlijk hetzelfde verhaal.
En ik kan je verzekeren dat de omgeving hier een ware aanslag op je banden is.
Daarom snap ik niet dat veel potentiele overlanders zoveel banden mee willen nemen. Koop gewoon goede banden met minimaal 3 ply sidewalls en leer jezelf een bandje repareren in de bush. Dan is de kans op problemen minimaal en het bespaart een boel ruimte.