Mijn handrem lampje op het dashboard doet het niet (110Td5, 1998). Ben aan het meten maar krijg het niet helder. Het schakelaartje is Ok. Op het stekkertje bij de schakelaar meet ik 12volt naar massa. Kom ik er achter dat er niet "echte" lampjes in zitten maar ledjes? op een printed circuit board (pcb). Als ik de kleine stekker los neem van het pcb dan ben ik mijn 12 volt kwijt op de stekker bij de schakelaar. De grote stekker heeft hierop geen invloed. Heeft iemand al eens ervaren dat dat lampje/ ledje stuk is? En hoe zou ik dat kunnen meten?
Volgens mijn schema zou de draad kleur van het handrem lampje zwart met een witte streep zijn en er maar een keer op zitten. In werkelijkheid zitten er 3 in met die kleur (of verkleurd naar wit). Dit is de kleine stekker op het pcb. ALs ik hier op meet alle drie, krijg ik geen 12 volt mijn multi meter.
Iemand idee of een verhelderende tips/idee?
Mvg Jan
handrem lampje op dashboard
handrem lampje op dashboard
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re:handrem lampje op dashboard
Hoi Jan,
Ik zou het in ieder geval niet zoeken in de richting van een kapot ledje. Die gaan eigenlijk gewoon niet stuk. Tenzij je de regel bevestigende uitzondering hebt natuurlijk..
Ik zou het in ieder geval niet zoeken in de richting van een kapot ledje. Die gaan eigenlijk gewoon niet stuk. Tenzij je de regel bevestigende uitzondering hebt natuurlijk..
Re:handrem lampje op dashboard
Als je de kring onderbreekt kan het kloppen dat de 12V verdwijnt op een ander meetpunt.
Je moet de 12V dan wel op een ander punt kunnen terug vinden, daar waar je de kring
gebroken hebt.
De led kan je uitmeten met de diodestand op een multimeter, of ook de weerstandmeting.
Je kan hem volgens mij ook testen door de juiste spanning op de juiste punten op het pcb bord te zetten. 1 zijde moet los zijn, geen verbinding met iets anders !!!
Opgelet ik ben geen def rijder, ik probeer enkel neer te zetten wat ik weet over leds en spanningsmeting. :dry:
Je moet de 12V dan wel op een ander punt kunnen terug vinden, daar waar je de kring
gebroken hebt.
De led kan je uitmeten met de diodestand op een multimeter, of ook de weerstandmeting.
Je kan hem volgens mij ook testen door de juiste spanning op de juiste punten op het pcb bord te zetten. 1 zijde moet los zijn, geen verbinding met iets anders !!!
Opgelet ik ben geen def rijder, ik probeer enkel neer te zetten wat ik weet over leds en spanningsmeting. :dry:
Re:handrem lampje op dashboard
@Rick,
Dank je wel voor je reactie. Had zelf ook het idee dat ledjes niet zomaar stuk gaan. Heb ook maar even gemeten op de schakelaar van het remvloeistof niveau, ook daar 12V maar als ik met massa door verbind dan geen lampje op dash. De spanning die gebruikt wordt voor de handrem is de spanning die ook gebruikt wordt voor andere waarschuwing lampjes op de dash. Al deze doen het prima.
Mvg Jan
Dank je wel voor je reactie. Had zelf ook het idee dat ledjes niet zomaar stuk gaan. Heb ook maar even gemeten op de schakelaar van het remvloeistof niveau, ook daar 12V maar als ik met massa door verbind dan geen lampje op dash. De spanning die gebruikt wordt voor de handrem is de spanning die ook gebruikt wordt voor andere waarschuwing lampjes op de dash. Al deze doen het prima.
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re:handrem lampje op dashboard
@air0240,
Snap dat als je stroom kring onderbreekt dat je de 12V kwijt bent. Zou alleen verwachten als het ledje stuk is het ik ook geen 12 V op de stekker zou hebben, voorbeeld: gewoon lampje stuk dan meet je ook geen 12V meer. Wat zou ik dan moeten zien voor een waarde op mijn multi meter als ik hem over de led zet?
Mvg Jan
Snap dat als je stroom kring onderbreekt dat je de 12V kwijt bent. Zou alleen verwachten als het ledje stuk is het ik ook geen 12 V op de stekker zou hebben, voorbeeld: gewoon lampje stuk dan meet je ook geen 12V meer. Wat zou ik dan moeten zien voor een waarde op mijn multi meter als ik hem over de led zet?
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re:handrem lampje op dashboard
1 zijde los van led !!
een ohmse waarde en de rode en zwarte draad gewoon wisselen en een andere ohmse waarde.
Dus 2 maal zelfde meting enkel je draden wisselen, je meet dan in sper en doorlaat
van de diode (of led). Dan moet je een verschillende waarde krijgen. een hoge en een lage.
Normaal gebruik ik voor zoiets de diodestand, maar ik dacht dat het ook lukte met de weerstandsmeting. (alhoewel toch niet meer helemaal zeker van.
Je kan ook een werkende led uitmeten en vergelijken met diegene die niet werkt !!
een ohmse waarde en de rode en zwarte draad gewoon wisselen en een andere ohmse waarde.
Dus 2 maal zelfde meting enkel je draden wisselen, je meet dan in sper en doorlaat
van de diode (of led). Dan moet je een verschillende waarde krijgen. een hoge en een lage.
Normaal gebruik ik voor zoiets de diodestand, maar ik dacht dat het ook lukte met de weerstandsmeting. (alhoewel toch niet meer helemaal zeker van.
Je kan ook een werkende led uitmeten en vergelijken met diegene die niet werkt !!
Re:handrem lampje op dashboard
Als de led niet meer werkt ,moet je wel de nodige 12V meten over de led, de 12V moet er steeds zijn, als de 12V op een bepaald moment weg is over de led hoeft ze ook niet meer te branden.
Als je bijv. de schakelaar sluit en je 12V of een gedeelte ervan blijft over de schakelaar staan dan is er wat fout met de schakelaar .
:laugh: opgelet ik heb totaal geen def ervaring !!! :laugh:
Als je bijv. de schakelaar sluit en je 12V of een gedeelte ervan blijft over de schakelaar staan dan is er wat fout met de schakelaar .
:laugh: opgelet ik heb totaal geen def ervaring !!! :laugh:
Re:handrem lampje op dashboard
@air0240,
Dank je wel. Net even verder gemeten. Als ik ik 12V meet op het stekkertje en er daarna een home made lampje met draadjes op zet dan geen licht? Haal ik het ciruit board er tussen uit en jump de spanning rechtstreeks naar de draad die van de schakelaar afkomt (kleine stekker wit is de voeding naar het circuit board en zwart/wit is de draad naar de schakelaar) meet ik ook 12v en heb ik ook een brandend lampje. Kan een led wel spanning door geven maar een lampje niet laten branden? Ben niet zo'n geweldig "licht" met elektra en al helemaal niet als er een circuit boardje in zit :(
Mvg Ja
Dank je wel. Net even verder gemeten. Als ik ik 12V meet op het stekkertje en er daarna een home made lampje met draadjes op zet dan geen licht? Haal ik het ciruit board er tussen uit en jump de spanning rechtstreeks naar de draad die van de schakelaar afkomt (kleine stekker wit is de voeding naar het circuit board en zwart/wit is de draad naar de schakelaar) meet ik ook 12v en heb ik ook een brandend lampje. Kan een led wel spanning door geven maar een lampje niet laten branden? Ben niet zo'n geweldig "licht" met elektra en al helemaal niet als er een circuit boardje in zit :(
Mvg Ja
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:handrem lampje op dashboard
ff voor de duidelijkheid mbt je laatste bericht...
je hebt de stekker los van de print, en tussen "een" draad en massa meet je 12v, tussen due draad en de draad vanaf de handrem meet je 12v, maar een lampje tussen deze draden brandt niet?
in dat geval heb je een (overgangs)weerstand in een van beide draden, je meet spanning, daarbij loopt er (vrijwel) geen stroom en dus geen spanningsval over deze weerstand. met een lampje loopt er stroom en zorgt de weerstand voor spanningsval.
als je het lampje tussen 12v draad en massa houdt? (brandt ie waarschijnlijk wel omdat de rest wel brandt)
als je de stekker bij de handrem van het schakelaartje trekt en goed tegen massa houdt? doet ie het dan wel
(kan met.proeflampje, maar ook met pcb )
je hebt de stekker los van de print, en tussen "een" draad en massa meet je 12v, tussen due draad en de draad vanaf de handrem meet je 12v, maar een lampje tussen deze draden brandt niet?
in dat geval heb je een (overgangs)weerstand in een van beide draden, je meet spanning, daarbij loopt er (vrijwel) geen stroom en dus geen spanningsval over deze weerstand. met een lampje loopt er stroom en zorgt de weerstand voor spanningsval.
als je het lampje tussen 12v draad en massa houdt? (brandt ie waarschijnlijk wel omdat de rest wel brandt)
als je de stekker bij de handrem van het schakelaartje trekt en goed tegen massa houdt? doet ie het dan wel
(kan met.proeflampje, maar ook met pcb )
gone
Re:handrem lampje op dashboard
@Roger,
Even opnieuw:
Als ik de stekker van de handrem schakelaar trek en tegen massa houd dan geen lampje op pcb. Meet dan wel 12V als ik dan een los lampje tussen de stekker en massa houd dan geen licht. Als ik de stekker lostrek van de pcb valt de spanning weg op de stekker van de schakelaar. Zet ik een "jumper" in de stekker van het pcb en dan op de enige pin waar spanning opstaat (sleutel op contact) en de pin die vast zit aan de draad van de stekker (gemeten op ohmse waarde) dan heb ik ook weer 12V en kan ik het losse lampje ook laten branden.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Heb alleen geen flauw idee wat in zo'n pcb gebeurt, zitten weerstandjes en nog wat ander prut op.
Mvg Jan
Even opnieuw:
Als ik de stekker van de handrem schakelaar trek en tegen massa houd dan geen lampje op pcb. Meet dan wel 12V als ik dan een los lampje tussen de stekker en massa houd dan geen licht. Als ik de stekker lostrek van de pcb valt de spanning weg op de stekker van de schakelaar. Zet ik een "jumper" in de stekker van het pcb en dan op de enige pin waar spanning opstaat (sleutel op contact) en de pin die vast zit aan de draad van de stekker (gemeten op ohmse waarde) dan heb ik ook weer 12V en kan ik het losse lampje ook laten branden.
Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Heb alleen geen flauw idee wat in zo'n pcb gebeurt, zitten weerstandjes en nog wat ander prut op.
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten