handrem lampje op dashboard

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

Re:handrem lampje op dashboard

Berichtdoor JanTD5 » 30 Mar 2012, 16:03

Ben er zeker van dat ik de goede stekker van de pcb te pakken heb en ook de goede pinnen, zie hier Pin 1 is de voeding, pin 14 is de pin die naar de schakelaar gaat. Deze jumpen zoals ik al gedaan heb dan gaat mijn losse lampje wel branden. Begin er dus vrij zeker van de zijn dat mijn handrem/ rem olie niveau gedeelte op de pcb stuk is. Prijs valt mee, 22,62 euro ex btw. onderdeel nummer: aeu2721. Hmmmmmm toch niet, verkeerd nummer moet zijn: yaz10000 prijs: 165 euro ex. :S

Zal straks nog eens rechtstreeks 12V op pin1 en pin 14 aan massa leggen. Als dan nog geen lampje op de pcb dan dek ik dat ik kan concluderen dat ie echt stuk is.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Mar 2012, 16:23

ah, je zat met lampje bij stekker handrem, dacht bij stekker pcb.

op de pcb wordt oa van die 12 v spanning gemaakt waar de led wel tegen kan, grote kans idd dat de pcb stuk is. prijs valt idd mee
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Mar 2012, 18:07

JanTD5 schrijft:
Mijn handrem lampje op het dashboard doet het niet (110Td5, 1998). Ben aan het meten maar krijg het niet helder. Het schakelaartje is Ok. Op het stekkertje bij de schakelaar meet ik 12volt naar massa. Kom ik er achter dat er niet "echte" lampjes in zitten maar ledjes? op een printed circuit board (pcb). Als ik de kleine stekker los neem van het pcb dan ben ik mijn 12 volt kwijt op de stekker bij de schakelaar. De grote stekker heeft hierop geen invloed. Heeft iemand al eens ervaren dat dat lampje/ ledje stuk is? En hoe zou ik dat kunnen meten?

Volgens mijn schema zou de draad kleur van het handrem lampje zwart met een witte streep zijn en er maar een keer op zitten. In werkelijkheid zitten er 3 in met die kleur (of verkleurd naar wit). Dit is de kleine stekker op het pcb. ALs ik hier op meet alle drie, krijg ik geen 12 volt mijn multi meter.

Iemand idee of een verhelderende tips/idee?

Mvg Jan

Dat klopt ook, volgens schema voeren die zwart witte alle drie naar massa, al dan niet via een schakelaar (handrem en remvloeistof controle), de andere voor ABS.
De 12V voor het lampje (volgens mij geen LED maar een mini-lampje 1.2 W) wordt door een groen/witte draad aangevoerd naar pcb.

Let wel, ik heb zelf geen ervaring met de TD5 maar zie dit zo in het schema staan, dat je overigens kunt vinden op mijn site (betreft dan wel MY2002, maar dacht grote kans dat dit gedeelte hetzelfde is).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 30 Mar 2012, 20:34

@VeeTee,

Idd als je in de schema's kijkt dan lijken het 1,2Watt lampjes. Alleen als ee lampje stuk kun je geen 12V meer hebben op de schakelaar, wat ik wel meet, wie het weet mag het uitleggen. Graag zelfs.

Heb nu het hele dash op de werkbank gelegd en met een losse accu spanning op pin 1, wit. Daarna de massa gehangen aan:
pin 2 =>choke lampje aan (ja ik weet het heb ik niet maar werkt wel)
pin 4 => water in brandstof filter aan.
pin 7 => abs lampje aan.
pin 14 => geen handrem/ rem vloeistof niveau aan!!!!!!!
pin 16 => tractie control lampje aan.

Ergo alle lampjes doen het behalve die ik werkend wil hebben. Dus toch led/ lampje stuk. Ga morgen (na tip van Sj@rif) nog proberen of ik er een af kan solderen van een bv choke, en die op de plek van de handrem te zetten. Stuk is ie toch al kan er niet veel meer aan verkloten.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 30 Mar 2012, 21:28

Dan lijkt het er toch op dat je lampje stuk is. Kun je met de multimeter niet de weerstand van het lampje meten ? Oneindig is lampje defect, (lage) weerstand is OK. Ik denk echt dat Land Rover wel de symbolen in de schema's aanhoudt zoals het moet, dus als het een LEDje zou zijn zou er wel een LED symbool staan. Vermoedt dat het toch een gewoon lampje is. Dit zou je eventueel even kunnen testen door bij een ander (wel werkend) lampje/LEDje op het pcb aan weerszijden van dat lampje even 12V te connecten, en dan nog eens met de polen omgedraaid. Als het lampje/LEDje het beide keren doet is het dus geen LEDje maar een lampje ;-)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 30 Mar 2012, 22:07

VeeTee schrijft:
Dan lijkt het er toch op dat je lampje stuk is. Kun je met de multimeter niet de weerstand van het lampje meten ? Oneindig is lampje defect, (lage) weerstand is OK. Ik denk echt dat Land Rover wel de symbolen in de schema's aanhoudt zoals het moet, dus als het een LEDje zou zijn zou er wel een LED symbool staan. Vermoedt dat het toch een gewoon lampje is. Dit zou je eventueel even kunnen testen door bij een ander (wel werkend) lampje/LEDje op het pcb aan weerszijden van dat lampje even 12V te connecten, en dan nog eens met de polen omgedraaid. Als het lampje/LEDje het beide keren doet is het dus geen LEDje maar een lampje ;-)

Als ik probeer het lampje/ledje te meten op ohmse waarde dan meet ik oneindig. Alleen dat meet ik ook over een goed werkend lampje/ ledje. Alleen zitten ze op het pcb en niet met pootjes er door heen gesoldeerd dat maak het wat lastiger om de meet pennen er op te duwen. Zal morgen nog eens het dash er uit meubelen en nog wat test werk doen. Een nieuw pcb is toch wat duurder nader bestudering van het onder delen boek 165 euro ex :dry:

Mvg Jan

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 31 Mar 2012, 00:24

@Jan, ik heb een ideetje, je hebt mail
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

JanTD5

Re:handrem lampje op dashboard- Opgelost!

Berichtdoor JanTD5 » 31 Mar 2012, 17:02

Het pcb met de ledjes/ lampjes is idd dus stuk wat betreft het hand rem/ reservoir lampje. Het zijn in ieder geval lampjes die niet tegen 12V kunnen. Heb even 12V over een lampje gezet die de auto niet gebruikt, de choke, en dan is gelijk pats en over. Had ik verwacht want waarom zitten er anders weerstandjes ed op :huh:

Van middag het dash van Sj@rif er even in gehangen en voila een handrem/ reservoir lampje aan :) Dus al mijn meet werk aan de bedrading en aak aan de LR was dus OK. Wel handig om het zo even zeker te stellen voor dat je een onderdeel besteld van 165 euro.

Daarna nog geprobeerd om de kapotte lampjes er af te solderen en te vervangen voor goede van de tractie control positie. Welke wel OK zijn. Maar nadat ik ze vast gesoldeerd had deden deze het ook niet of niet meer. Kan ook zijn dat een of meerdere weerstandjes of dingetjes in de vorm van een klein blokje ook stuk zijn.

Dus ze kunnen idd stuk gaan of ik heb een uitzondering op de regel. Nou heeft dat lampje in de 3,5 jaar dat ik hem heb het nog nooit gedaan.

Snap alleen nog steeds niet waarom ik wel 12V meet bij de handrem????????? Maar goed dat maakt me niet zoveel meer uit. Het probleem gevonden daar gaat het om.

Allen bedankt voor het meedenken

Mvg Jan

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 01 Apr 2012, 11:07

Hier nog even een plaatje ter lering en informatie. Een foto van het pcb met daarbij welke lampjes/ ledjes op welke pinnen zitten. De nummering als als volgt: bv 20-20 betekent plug met 20 pinnen en dan pin 20, 16-4 is plug met 16 pinnen en dan pin 4. Misschien heeft iemand er wat aan. Niet zelf gemaakt maar over genomen van LR4x4.com. Hier voor dank!
Als op de foto klikt wordt ie wat groter en kun je de tekst lezen.

Groeten Jan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2012, 11:44

dit zijn dus inderdaad zeker geen lampjes maar ledjes, SMD dus bijna niet los te solderen. checken of een ledje stuk is kun je door te meten of je (1,6 volt ongeveer) spanning meet, als ie zou moeten branden, tussen de "pootjes" van het ledje.

maar er kan goed een weerstandje of transistortje stuk zijn, op de PCB wordt namelijk het signaal van je handrem (en andere signalen) electronisch omgezet naar het signaal naar het ledje, daarom meet je aan de draden wel spanning en massa.

zie het als een relais, de spoelzijde (daar zitten de 12v en de massadraad vanaf de handremschakelaar aan vast) is in orde, dus meet je daar niets verkeerd. de schakelzijde blijft echter onderbroken (en dat stuk zit dus in die PCB)
gone

Terug naar “Techniek”