onderhoud dyneema lierkabel
onderhoud dyneema lierkabel
nog enige tips betreffende het onderhouden van mijn lierkabel? morgen ff een dagje vrij en wil ik hem eraf draaien en nakijken en vertroetelen B)
wat voor kleur tractor hedde gij?
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:onderhoud dyneema lierkabel
hoi
ik zie nakijken staan, bedoel je treksterkte kontrolle.
nu loop ik al jaren mee, en heb nog geen antwoordt gekregen, hoe je deze hierop kan chekken.
er wordt dan gezecht hij houd of hij knapt.
vandaar dat ik staalkabel gebruik, deze is na te kijken.
ben benieuwd naar antwoorden.
gr pascal
ik zie nakijken staan, bedoel je treksterkte kontrolle.
nu loop ik al jaren mee, en heb nog geen antwoordt gekregen, hoe je deze hierop kan chekken.
er wordt dan gezecht hij houd of hij knapt.
vandaar dat ik staalkabel gebruik, deze is na te kijken.
ben benieuwd naar antwoorden.
gr pascal
Re:onderhoud dyneema lierkabel
Nakijken op beschadigingen, net als je bij een staalkabel doet.
Vertroetelen doe je door hem in een grote kuip met louw water schoon te spoelen, geen zeep of HD spuit gebruiken.
Vertroetelen doe je door hem in een grote kuip met louw water schoon te spoelen, geen zeep of HD spuit gebruiken.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi
Ninety 200Tdi
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:onderhoud dyneema lierkabel
en dat schoonspoelen zou je eigenlijk, gebruikt of niet, na elke rit waarbij er modder en zand op gekomen is moeten doen, of periodiek....maar wie dat dat....
en tja, je kunt dan misschien niet de treksterkte checken, maar behalve voor de enkeling die de lier niet recteatief gebruikt...dan breekt ie....en valt dood neer.......is bij staal ander verhaal...
pascal, treksterkte enigszins te checken door volledig afgerold (met inachtneming van minimale kabel op drum), met auto vastgezet de lier tot stall laten trekken, dan niet geknapt, dan weet je dat ie de kracht van de lier nog hebben kan
en tja, je kunt dan misschien niet de treksterkte checken, maar behalve voor de enkeling die de lier niet recteatief gebruikt...dan breekt ie....en valt dood neer.......is bij staal ander verhaal...
pascal, treksterkte enigszins te checken door volledig afgerold (met inachtneming van minimale kabel op drum), met auto vastgezet de lier tot stall laten trekken, dan niet geknapt, dan weet je dat ie de kracht van de lier nog hebben kan
gone
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:onderhoud dyneema lierkabel
hoi
roger daar ben ik het niet zo mee eens, wil namelijk dat als ik in een berg sta en 70% omhoog lier met een afgrond achter mij van meer als 20 meter dat mijn kabel zeker weten houden gaat.
zie vaak oude touwen en daar wil ik dit niet mee doen.
90% wordt hij gebruikt om je uit een modderbak te lieren, als hij daar klapt, is er niets aan de hand, maar ik gebruik hem dus niet, als mijn staal kabel meer of een goede beschadiging heeft zet ik een nieuwe.
kost minder dan als ik afstort.
gr pascal
roger daar ben ik het niet zo mee eens, wil namelijk dat als ik in een berg sta en 70% omhoog lier met een afgrond achter mij van meer als 20 meter dat mijn kabel zeker weten houden gaat.
zie vaak oude touwen en daar wil ik dit niet mee doen.
90% wordt hij gebruikt om je uit een modderbak te lieren, als hij daar klapt, is er niets aan de hand, maar ik gebruik hem dus niet, als mijn staal kabel meer of een goede beschadiging heeft zet ik een nieuwe.
kost minder dan als ik afstort.
gr pascal
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:onderhoud dyneema lierkabel
tuurlijk kun je jezelf in posities lieren waar je niet wil dat je kabel breekt, mar dan ben je niet meer gewoon recreatie bezig....en hoe vaak in zo'n situatie is het dan niet met remmen/terug rollen houdbaar als de kabel knapt?
ik bedoel. het gros van de liergebruikers is beter af met een touw, veel veiliger.
die enkeling die zo etreem gaat dat het wegvallen van de verbinding tusseb lier en ankerpunt werkelijk gevaarlijk is, die weet ook wel wat ie doet met lieren, en met een lierkabel...de doorsnee andere niet.
verder kun je natuurlijk op zeker gaan en zwaar overgedimensioneerd touw kiezen, en dat bij sporen van slijtage vervangen...
touw met breeksterkte van 16ton, dat breekt ook met wat slijtage nog niet zomaar als er een 5tons lier aan trekt...
ik bedoel. het gros van de liergebruikers is beter af met een touw, veel veiliger.
die enkeling die zo etreem gaat dat het wegvallen van de verbinding tusseb lier en ankerpunt werkelijk gevaarlijk is, die weet ook wel wat ie doet met lieren, en met een lierkabel...de doorsnee andere niet.
verder kun je natuurlijk op zeker gaan en zwaar overgedimensioneerd touw kiezen, en dat bij sporen van slijtage vervangen...
touw met breeksterkte van 16ton, dat breekt ook met wat slijtage nog niet zomaar als er een 5tons lier aan trekt...
gone
Re:onderhoud dyneema lierkabel
Ik lees 3 hele goede dingen voor dyneema lierkabel onderhoud:
1. visueel inspecteren: zoals je doet bij elke kabel; op beschadiging van mantel, raffelen, mantel geschaafd, vervormingen/knikken/slagen in de kern. Dyneema kabel slijt ook/ verzwakt onder invloed van UV licht/ zonlicht, dus eventuele afwijkende verkleuring. Wanneer: elk kwartaal, of vaker bij veel gebruik. Kabel afdekken voor zonlicht.
2. grondig schoonmaken: wassen in een lauw bad, je kan hierna nog eens je wasmachine gebruiken als het ergste er uit is. De zandkorrels die tussen de vezels komen werken daar als kleine mesjes en snijden langzaam de vezels van binnenuit de mantel door. Dyneema is heel sterk, dat zeker - maar hier kunnen ze niet tegen.
Wanneer: als de kabel heel erg vuil is geweest, of alleszins periodiek.
3. Sterkte test: Volledige lengte uitrollen - minimale lengte nog op de rol - en dan trekken totdat je winch stalled. De achterkant van de auto met een lint aan de vangmuilpin aan de achterzijde vast (niet aan/ over de trekkogel!).
Het zwakste punt zal het begeven - zoniet dan is het nog goed.
Wanneer: Minimaal 1x per jaar, bij voorkeur voordat je een evenement hebt.
Het bevorderd zeker de veiligheid van jezelf en het kunnen vertrouwen op je materiaal.
1. visueel inspecteren: zoals je doet bij elke kabel; op beschadiging van mantel, raffelen, mantel geschaafd, vervormingen/knikken/slagen in de kern. Dyneema kabel slijt ook/ verzwakt onder invloed van UV licht/ zonlicht, dus eventuele afwijkende verkleuring. Wanneer: elk kwartaal, of vaker bij veel gebruik. Kabel afdekken voor zonlicht.
2. grondig schoonmaken: wassen in een lauw bad, je kan hierna nog eens je wasmachine gebruiken als het ergste er uit is. De zandkorrels die tussen de vezels komen werken daar als kleine mesjes en snijden langzaam de vezels van binnenuit de mantel door. Dyneema is heel sterk, dat zeker - maar hier kunnen ze niet tegen.
Wanneer: als de kabel heel erg vuil is geweest, of alleszins periodiek.
3. Sterkte test: Volledige lengte uitrollen - minimale lengte nog op de rol - en dan trekken totdat je winch stalled. De achterkant van de auto met een lint aan de vangmuilpin aan de achterzijde vast (niet aan/ over de trekkogel!).
Het zwakste punt zal het begeven - zoniet dan is het nog goed.
Wanneer: Minimaal 1x per jaar, bij voorkeur voordat je een evenement hebt.
Het bevorderd zeker de veiligheid van jezelf en het kunnen vertrouwen op je materiaal.
Re:onderhoud dyneema lierkabel
pascal ubags schrijft:
Ook een staalkabel die er goed uit lijkt te zien kan in een tijd van een paar seconden draad voor draad knappen en breken.
Maat van me werkt veel in de bossen op de bergen en die lieren bijna dagelijks met 110 en Unimog. Die gebruiken ook op de Mog touw. Echter: als ze tegen een berg lieren en het hele voertuig aan een touw of kabel hangen borgen ze het voertuig ALTIJD met twee extra touwen aan een vast punt. Hier zit geen lier oid aan maar alleen een speciaal blok dat het touw maar één zijde op doorvoert en de andere kant op blokkeert.
Natuurlijk kan dat borgen ook met een extra lier en snatchblok, maakt niet uit. Maar op één touw of kabel lieren zonder borg is onveilig. Of je dat nu met staal of touw doet.
Dat is de enige veilige manier. ;)
On Topic: Die maat en de berger hier in het dorp wassen hun touwen alleen af en toe en alleen als ze ook gebruikt en opgerold zijn met vuil ertussen. ;)
hoi
roger daar ben ik het niet zo mee eens, wil namelijk dat als ik in een berg sta en 70% omhoog lier met een afgrond achter mij van meer als 20 meter dat mijn kabel zeker weten houden gaat.
zie vaak oude touwen en daar wil ik dit niet mee doen.
90% wordt hij gebruikt om je uit een modderbak te lieren, als hij daar klapt, is er niets aan de hand, maar ik gebruik hem dus niet, als mijn staal kabel meer of een goede beschadiging heeft zet ik een nieuwe.
kost minder dan als ik afstort.
gr pascal
Ook een staalkabel die er goed uit lijkt te zien kan in een tijd van een paar seconden draad voor draad knappen en breken.
Maat van me werkt veel in de bossen op de bergen en die lieren bijna dagelijks met 110 en Unimog. Die gebruiken ook op de Mog touw. Echter: als ze tegen een berg lieren en het hele voertuig aan een touw of kabel hangen borgen ze het voertuig ALTIJD met twee extra touwen aan een vast punt. Hier zit geen lier oid aan maar alleen een speciaal blok dat het touw maar één zijde op doorvoert en de andere kant op blokkeert.
Natuurlijk kan dat borgen ook met een extra lier en snatchblok, maakt niet uit. Maar op één touw of kabel lieren zonder borg is onveilig. Of je dat nu met staal of touw doet.
Dat is de enige veilige manier. ;)
On Topic: Die maat en de berger hier in het dorp wassen hun touwen alleen af en toe en alleen als ze ook gebruikt en opgerold zijn met vuil ertussen. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:onderhoud dyneema lierkabel
Een lier heb ik niet op onze Disco. Wel heb ik op mijn zeilboot veel touwen (die heten op een zeilboot dus "lijnen".
s'Winters gaan de lijnen de wasmaschine is. Als ze erg vuil zijn (meerlijnen) even inweken en daarna hop op 30graden met bonte-was middel in de trommel. Ik heb wel eens geprobeerd met wasverzachter, maar dat werkt niet echt.
Sjoerd
s'Winters gaan de lijnen de wasmaschine is. Als ze erg vuil zijn (meerlijnen) even inweken en daarna hop op 30graden met bonte-was middel in de trommel. Ik heb wel eens geprobeerd met wasverzachter, maar dat werkt niet echt.
Sjoerd
Sjoerd M
Disco 2 TD5 '99 & RRC '77 project
Hiervoor: IIa 109, RRC Vogue SE '91, P38 HSE, D1 V8 '99
Disco 2 TD5 '99 & RRC '77 project
Hiervoor: IIa 109, RRC Vogue SE '91, P38 HSE, D1 V8 '99
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:onderhoud dyneema lierkabel
wel effe een verschil lijkt me....die lijnen worden niet door de blubber gehaald lijkt me, die worden vooral NAT en in mindere mate VUIL, hooguit van alg en dergelijke... bij liertouw komt het touw veelvuldig in aanraking met modder zand en zo...
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten