ben bezig met het opknappen/restaureren van en 109 diesel uit 1973.
we zijn nu al aardig onderweg maar heb het gevoel dat het een en ander niet (meer) recht staat en wil dit ook aanpakken nu we toch bezig zijn.
Wat is b.v de manier om het schutbord te controleren of ie rechtop/haaks op het chassis staat.
hoe moeten de deur drempels die aan de outriggers zitten staan, moeten ze parallel aan het chassis lopen en op welke hoogte.
Op deze drempel staat n.l de deurspeil waaraan de scharieren weer zitten.
zonder dat dit goed staat krijg je volgens mij de hele laro niet mooi uitgelijnd.
carroserie op chassis uitrichten
Re:carroserie op chassis uitrichten
Ik begin met de achterbak omdat je die gewoon vla tegen de achterbalk wilt bouten. Dan schutbord en die parralel aan achterbak zetten met de deuren als maat. Dorpels etc zijn dan een logisch gevolg van de laadbak en schutbord. Schutbord kun je wel naar voor en achter stellen, maar nauwelijks in de breedte. Achterbak is dan qua plaats in de breedte weer bepaald door het schutbord.
Zelfs bij mijn 2008 130 zit er 3 mm verschil tussen links en rechts bij het schutbord aan de outtriggers. Ofwel 2 ringen van 1.5 mm extra aan één zijde. Bij de bracket van de laadbak is dit al 6mm geworden. ;)
Zelfs bij mijn 2008 130 zit er 3 mm verschil tussen links en rechts bij het schutbord aan de outtriggers. Ofwel 2 ringen van 1.5 mm extra aan één zijde. Bij de bracket van de laadbak is dit al 6mm geworden. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re:carroserie op chassis uitrichten
Serieus??, ik dacht altijd dat defenders lekker rechte autos waren en dat alleen mijn in tig stukken gezaagde en op 350 graden ontlakte disco hier en daar wat krom (verbogen) was... ;-)
Groet
Lucas
Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
Re:carroserie op chassis uitrichten
ok, het parallel stellen is duidelijk.
maar nu het rechtop stellen.
als het schutbord zeg maar naar achteren gekanteld is gaan de deuren en dus de dorpels mee en krijg je een knik met de achterbak.
is hiervoor ook een manier om dit te controleren?
ik snap dat een landrover niet perfect hoeft te zijn maar de deuren zijn niet te stellen.
maar nu het rechtop stellen.
als het schutbord zeg maar naar achteren gekanteld is gaan de deuren en dus de dorpels mee en krijg je een knik met de achterbak.
is hiervoor ook een manier om dit te controleren?
ik snap dat een landrover niet perfect hoeft te zijn maar de deuren zijn niet te stellen.
Re:carroserie op chassis uitrichten
De deuren zijn wel te stellen. Maar hiervoor geld hetzelfde, als achterbak en schutbord op het chassis staan kun je de deur parralel aan het schutbord monteren. Dan zie je vanzelf of het schutbord voorover of achterover moet. Dat kun je stellen op de steunen die in de motorruimte op het chassis zitten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:carroserie op chassis uitrichten
Edward schrijft:
Eej Ed, ik heb nog wat vraagjes over dit onderwerp na eea gelezen te hebben.
Beginnen bij achterbak is duidelijk omdat die in lengterichting maar op 1 manier kan, maar daarna zeg je de deuren als mal gebruiken zeg maar.
Houd dit in dan dat je na de achterbak de tussenstijl plaatst (B-stijl) zodat die samen met achterbak, als uitgangspunt voor de achterdeuren dient, en ja zo vervolgens hetzelfde systeem aanhoud (schutboord en B-stijl) tbv voordeuren?
En dan een andere vraag...Ik heb ook begrepen dat je ook als uitgangspunt het schutbord aan kan houden. als je dat op exact dezelfde manier terugzet als originele plaatsing, met exact zelfde aantal vulringen aan elke zijde, is er dan een kans dat je de mist in gaat bij verdere opbouw?
gr
Luke
Ik begin met de achterbak omdat je die gewoon vla tegen de achterbalk wilt bouten. Dan schutbord en die parralel aan achterbak zetten met de deuren als maat. Dorpels etc zijn dan een logisch gevolg van de laadbak en schutbord. Schutbord kun je wel naar voor en achter stellen, maar nauwelijks in de breedte. Achterbak is dan qua plaats in de breedte weer bepaald door het schutbord.
Zelfs bij mijn 2008 130 zit er 3 mm verschil tussen links en rechts bij het schutbord aan de outtriggers. Ofwel 2 ringen van 1.5 mm extra aan één zijde. Bij de bracket van de laadbak is dit al 6mm geworden. ;)
Eej Ed, ik heb nog wat vraagjes over dit onderwerp na eea gelezen te hebben.
Beginnen bij achterbak is duidelijk omdat die in lengterichting maar op 1 manier kan, maar daarna zeg je de deuren als mal gebruiken zeg maar.
Houd dit in dan dat je na de achterbak de tussenstijl plaatst (B-stijl) zodat die samen met achterbak, als uitgangspunt voor de achterdeuren dient, en ja zo vervolgens hetzelfde systeem aanhoud (schutboord en B-stijl) tbv voordeuren?
En dan een andere vraag...Ik heb ook begrepen dat je ook als uitgangspunt het schutbord aan kan houden. als je dat op exact dezelfde manier terugzet als originele plaatsing, met exact zelfde aantal vulringen aan elke zijde, is er dan een kans dat je de mist in gaat bij verdere opbouw?
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:carroserie op chassis uitrichten
hoi
aangezien je bij maatgeving uit moet gaan van een vaste maat, en dat is hier, de achter bouten door de bumper, want die zitten zonder vul ringen ertege geschroeft, en dan vandaar naar voren werken.
maarja het werk is al voor gedaan, dus zou je ook met de zelfde vulringen je schutbord kunnen plaatsen, maar ik zeg dit is dan onsecuur.
ik zou alles erop zetten, achter,stijlen,dak, schutbord, voor schermen, goed vast bouten,
en de bouten op chassis, losvast, dus er in maar niet echt vast,
dan kijken tov chassis of alles recht staat, en speling deur controlle. en vast bouten met de juiste vul ringen.
gr pascal
aangezien je bij maatgeving uit moet gaan van een vaste maat, en dat is hier, de achter bouten door de bumper, want die zitten zonder vul ringen ertege geschroeft, en dan vandaar naar voren werken.
maarja het werk is al voor gedaan, dus zou je ook met de zelfde vulringen je schutbord kunnen plaatsen, maar ik zeg dit is dan onsecuur.
ik zou alles erop zetten, achter,stijlen,dak, schutbord, voor schermen, goed vast bouten,
en de bouten op chassis, losvast, dus er in maar niet echt vast,
dan kijken tov chassis of alles recht staat, en speling deur controlle. en vast bouten met de juiste vul ringen.
gr pascal
Re:carroserie op chassis uitrichten
Luke schrijft:
Dat is wel de manier ja. Als het een stawag of hard top is is het raadzaam om ook het dak erop te leggen aangezien die de lengte bepaald van raam (schutbord dus) tot achterbakopbouw. De neus laat ik eraf, want daar heb ja alleen maar last van en die is toch wel pas te krijgen.
Kort gezegd gewoon alles losjes in elkaar zetten en dan van achter af beginnen te lijnen. Zorg voor veel koffie of bier, want het is een kloteklus!! Nou ben ik dan wel meubelmaker en werk ik normaal met voegen van max 2mm..... :blush: :blush:
Wellicht werkt het om het schutbord zo terug te zetten, maar ik heb nog altijd de outtriggers of het hele chassis vervangen en dan is de kans dat dat nog klopt errug klein. ;)
Edward schrijft:
Ik begin met de achterbak omdat je die gewoon vla tegen de achterbalk wilt bouten. Dan schutbord en die parralel aan achterbak zetten met de deuren als maat. Dorpels etc zijn dan een logisch gevolg van de laadbak en schutbord. Schutbord kun je wel naar voor en achter stellen, maar nauwelijks in de breedte. Achterbak is dan qua plaats in de breedte weer bepaald door het schutbord.
Zelfs bij mijn 2008 130 zit er 3 mm verschil tussen links en rechts bij het schutbord aan de outtriggers. Ofwel 2 ringen van 1.5 mm extra aan één zijde. Bij de bracket van de laadbak is dit al 6mm geworden. ;)
Eej Ed, ik heb nog wat vraagjes over dit onderwerp na eea gelezen te hebben.
Beginnen bij achterbak is duidelijk omdat die in lengterichting maar op 1 manier kan, maar daarna zeg je de deuren als mal gebruiken zeg maar.
Houd dit in dan dat je na de achterbak de tussenstijl plaatst (B-stijl) zodat die samen met achterbak, als uitgangspunt voor de achterdeuren dient, en ja zo vervolgens hetzelfde systeem aanhoud (schutboord en B-stijl) tbv voordeuren?
En dan een andere vraag...Ik heb ook begrepen dat je ook als uitgangspunt het schutbord aan kan houden. als je dat op exact dezelfde manier terugzet als originele plaatsing, met exact zelfde aantal vulringen aan elke zijde, is er dan een kans dat je de mist in gaat bij verdere opbouw?
gr
Luke
Dat is wel de manier ja. Als het een stawag of hard top is is het raadzaam om ook het dak erop te leggen aangezien die de lengte bepaald van raam (schutbord dus) tot achterbakopbouw. De neus laat ik eraf, want daar heb ja alleen maar last van en die is toch wel pas te krijgen.
Kort gezegd gewoon alles losjes in elkaar zetten en dan van achter af beginnen te lijnen. Zorg voor veel koffie of bier, want het is een kloteklus!! Nou ben ik dan wel meubelmaker en werk ik normaal met voegen van max 2mm..... :blush: :blush:
Wellicht werkt het om het schutbord zo terug te zetten, maar ik heb nog altijd de outtriggers of het hele chassis vervangen en dan is de kans dat dat nog klopt errug klein. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:carroserie op chassis uitrichten
Hey bedankt voor je reacties.
Mij laro heeft echt wat te verduren gehad in z'n jaren.
heb v/d week gemeten op paralleliteid (achterbak naar schutbord) en kromheid (top schutbord naar onderhoek B stijl(links en rechts))en het viel allemaal nog mee.
ik heb nog een ander idee gekregen om een touw te spannen
in de knik die halvewege de deur(hele auto)loopt van achter tot aan het schutbord.
op deze manier kun je controleren of het een en ander netjes op een lijn en dus recht staat.
Mij laro heeft echt wat te verduren gehad in z'n jaren.
heb v/d week gemeten op paralleliteid (achterbak naar schutbord) en kromheid (top schutbord naar onderhoek B stijl(links en rechts))en het viel allemaal nog mee.
ik heb nog een ander idee gekregen om een touw te spannen
in de knik die halvewege de deur(hele auto)loopt van achter tot aan het schutbord.
op deze manier kun je controleren of het een en ander netjes op een lijn en dus recht staat.
Re:carroserie op chassis uitrichten
clarence schrijft:
Ja, als je er gewoon achter gaat staan en over die lijn kijkt zie je ook precies of ie recht is of niet. :blink: :blink: Hoef je echt geen timmermansoog voor te hebben. ;)
Hey bedankt voor je reacties.
Mij laro heeft echt wat te verduren gehad in z'n jaren.
heb v/d week gemeten op paralleliteid (achterbak naar schutbord) en kromheid (top schutbord naar onderhoek B stijl(links en rechts))en het viel allemaal nog mee.
ik heb nog een ander idee gekregen om een touw te spannen
in de knik die halvewege de deur(hele auto)loopt van achter tot aan het schutbord.
op deze manier kun je controleren of het een en ander netjes op een lijn en dus recht staat.
Ja, als je er gewoon achter gaat staan en over die lijn kijkt zie je ook precies of ie recht is of niet. :blink: :blink: Hoef je echt geen timmermansoog voor te hebben. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten