hoe spanning distributieriem bepalen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:hoe spanning distributieriem bepalen?

Berichtdoor Luke » 30 Mar 2012, 01:19

Roger B. schrijft:
tuurlijk ed, maar die batch 300TDI's(volgens mij allemaal defenders) waar de riem eraf liep, daar moest een nieuw distributiehuis en inspuitpomp-beugel op omdat het niet in lijn stond.... en voor de zekerheid is toen de spanrol voorzien van een rand.

en als je daar in verweggistan moeilijk ff een gereedschap koopt.... reden te meer om VOOR je aan zo'n reparatie begint goed in het werkplaatshandboek te kijken wat je nodig hebt, en als je geen alternatief hebt of weet er een te kopen..

Verder ben ik het wel met defender eens dat de vragen soms wel met een erg voor de hand liggend antwoord beantwoord zijn, dat had een "poffessioneel sleutelaar" ook zelf kunnen bedenken.

En als er dan mensen zijn die je met goedbedoelde adviezen bijstaan, dan moet die vooral gaan afkatten, krijg je vast volgende keer weer veel response

1: ik weet niet of er eerdere modificaties zijn geweest aan 300 Tdi defenders, maar over de wisseling van inspuitpomp beugels weet ik verder niets dus daar ga ik ook geen waarheids oordeel aan hangen.
Ik kan je echter wel melden dat de spanrol modificatie er 1 was waarbij JUIST de opstaande rand van zowel geleide als spanrol vervangen werd voor geleide en spanrol van het type ZONDER die opstaande rand.

2: wegens het niet hebben van dat speciale gereedschap......reden zal je nu duidelijk zijn, waarbij ik nog kan toevoegen dat het dan loshalen niets heeft te maken met het feit of ik al dan niet dat gereedschap heb, of al dan niet de kennis om de riem zonder dat gereedschap te kunnen vervangen...
Of had je wellicht de verdwaalde gedachte dat de locale garage bedrijven dat wel voor handen hadden of wegens het ontbreken ervan nooit een riem vervangen? (voor jou info ik ben hier beter uitgerust als het gros van de lokale garagebedrijven), en verder, denk jij dat iedereen hier op het forum die dit klusje aan heeft gepakt dan wel die spanningssleutel met klok voorhanden heeft?

En JUIST DAT was de reden voor mijn posting. Een bericht van "je moet het volgens boekie doen " was mij bij voorbaat wel duidelijk (en ik bovendien daardoor min of meer als jan lul te kakken gezet wordt die nergens iets van af weet) en ik zit dan ook niet op dat soort reacties te wachten!
Als dat bij jou onder de noemer ondankbaarheid voor geboden hulp valt....so be it....wellicht worden daardoor de reacties op mijn postings een stuk minder , maar wel een stuk behulpzamer en to the point!

En in zijn algemeen heid ( dus Rodger dat is dus geen persoonlijke aanval):

Verrot jammer dat simpele vragen (waar volgens mij ook simpele antwoorden op zouden moeten zijn) hier soms moeten verzanden in oeverloze en volledig of topic discussies.
En om alvast de antwoord te geven op de vraag die ongetweifeld nu gaat komen : waarom ik er dan aan mee doe....Zolang het me niet persoonlijk raakt vind ik het best, maar als ik kakken wordt gezet door mensen die wel denken alle wijsheid in pacht te hebben en persé het laatste woord wil hebben (of ten koste van mij uit hun nek lullen om maar wat te zeggen).....dat gaat me dan net ff iets te ver.
Ik kom hier om andere te helpen en voor antwoord op mijn eventuele vragen en die antwoorden worden door mij ten zeerste gewaardeerd, maar ik zit niet te wachten omm te kaken gezet te worden met ongegronde of ongefundeerde kritiek

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Mar 2012, 07:11

ed, ik vertel alleen mijn ervaring en wat er destijds voorgevallen is....jij doet datzelfde met jouw ervaring en wat jij meegemaakt hebt......en dan heb ik wel "de wijsheid in pacht", maar jij niet?..... volgens mij heet dat met twee maten meten ;) :lol:

en luke... veel garages, ook hier, zullen een distributieriem gewoon op gevoel op spanning zetten...(al was het maar omdat er voor sommige merken echt specifiek meetgereedschap nodig is om het te meten) en dat gaat ook vrijwel altijd goed.

het is prima om volgens fabrieksvoorschrift te proberen te werken, alleen hoe exact MOET je die voorschriften volgen.... een bout die volgens voorschrift 150 nM aangedraait moet, maar om welke reden dan ook met 160 vastgezet wordt...daar gaat niks stuk van.

bij een 300 tdi heb ik het altijd gewoon met een wijzer-momentsleutel gedaan...bij oa de tdi in mijn en twee andere transporters bijvoorbeeld gewoon op gevoel. de mijne is vlak na vervangen bij de dealer geweest om een nokkenastimingprobleem op te lossen en daarbij opnieuw gemonteerd en na 40.000 stukgelopen, die andere twee hebben hun 100.000 gewoon probleemloos gelopen en inmiddels weer volgende riem erop.... het komt vaak minder nauw dan je denkt.

in je startbericht geef je zelf een valide oplossing, twee man (waaronder pascal) hebben die oplossing bevestigd...zoals ik hierboven al schreef, hoe nauwkeurig moet je zijn...of je nu probeert dat wijzertje op 15nm te houden of de sleutel net na de klik.....is beide pak m beet 15, dus goed....
dus eigenlijk is de verdere discusie niet op jouw spanningsprobleem maar op het 300tdi riemprobleem gericht.
gone

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 30 Mar 2012, 08:45

hoi luke
teneerste zul je mij nooit horen zeggen dat ik alles weet over de 300tdi, heb ook wel eens gezecht, o kijk weer wat bij geleerdt,
hier op dit forem in tegenstelling tot , en nu is dat mijn gedachte, de pagina, iedereen weet wel waar ik het nu over heb, zijn veel mensen hier afgehaakt, om de rede die hier nu gebeurdt, aangevallen voelen en wienig techniek alhier, en dus veel mensen hier die zeg maar twee linker handen hebben.
ik zeg niet jij, maar algemeen de lezers hier.
vandaar jij schrijft in je eerste bericht, en nu herhaal ik dit.

Ik heb zo bijv eens geleerd dat wanneer je de snaar op het langste stuk 1/4 slag kan torderen dat de spanning dan goed is.
Uiteraard weet ik niet of dit ook voor LR opgaat

nu zijn er mensen die dit lezen, vandaar dat ik schreef, dit heb jij nooit zo geleerdt, want d andere lezers zouden nu kunnen concluderen, o kijk zo kan het ook, en dit is niet de juiste manier ervoor.
dat is het geen dat ik zeg hiermee.

het is nooit mijn bedoeling om jou persoonlijk aante vallen, en al je dit zo denkt, of interpeteerdt, sorry hier voor.

ik probeer het altijd netjes en informatief te houden, ben er al vele jaren en help waarik helpen kan, zonder uitzondering

dus zal dat ook bij jou doen.
gr pascal

rrover

Berichtdoor rrover » 30 Mar 2012, 10:46

Als je het verantwoord wil doen zonder een wijzer momentsleutel dan doe je het met wat simpel mechanica rekenwerk.

kracht maal arm = draaimoment (22N x 0,5m = 11Nm)

Dus stel hij moet volgens WPH met 11Nm gespannen worden (daarover dwalen verschillende waarden rond) zet er dan een wringijzer in met een lengte van 50cm en span hem met een veerunster op 2,2kg. Je kunt er ook op die lengte een gewicht van 2,2 kg aan hangen. Dat resulteerd in een draaimoment van 11Nm.

Let er wel op dat je het wringijzer zo horizontaal mogelijk hebt zodat de kracht haaks op de arm werkt (als je er gewicht aanhangt) anders klopt het niet (arm wordt korter dus draaimoment lager). of als je een verunster gebruikt dat je een haakse hoek met de arm maakt om dezelfde reden.

Op Difflock.com stond een goede "hands on" handleiding met foto's en daarin ook een overzicht van de motorrange die een modificatie nodig heeft. Gezien de leeftijd van 300Tdi motoren zal dat al wel gebeurt zijn.

Heb de handleiding als PDF mocht je interesse hebben.
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Mar 2012, 17:12

@ Pascal.

heej pascal,

Dank voor je reactie....
Mijn opmerking over de mensen die pretenderen alles van 300 Tdi te weten was niet op jou gericht, als je dat gevoel kreeg ...sorry daarvoor.
Ik weet dat jou uitgangspunt, net als dat van mij overigens, alsmede naar ik aanneem de meeste van ons hier, is om andere te helpen, en dat wordt erg gewaardeerd (inclusief door ondergetekende< :) )
Ook begrijp ik dat er veel mensen hier zijn die weinig of geen sleutelervaring hebben en dat je daar rekening mee moet houden in de manier waarop je dingen hier schrijft of uitlegt, net als jij probeer ook ik dat altijd te doen. en daar is niks mis mee.

Mijn (wellicht ietwat heftige reactie ....sorry daarvoor) werd echter een beetje getriggerd doordat ik een beetje geirriteerd raakte door een reactie over dan moet je het gereedschap gebruiken zoals in wpl hndboek staat, waarvan ik van te voren al aangaf het niet te hebben of te kunnen krijgen (wellicht in niet van die duidelijke bewoordingen, maar dacht wel dat dat in mijn 1e posting duidelijk was.
Das allemaal nog niet zo erg want ik kan daar nog bij denken dat dat een iets verduidelijkende toelichting is (voor andere lezers) daar waar ik dan wellicht iets onduidelijk was.
Mijn opmerking ovcr de spanningscontrole met de hand door verdraaiing van de riem is uiteraard een niet officiele manier, min of meer natte vinger werk maar het geeft een idee, ook dacht ik dat dat duidelijk was in mijn 1e posting gezien de manier waarop ik het schreef (zo zie je hoe belangrijk het is om duidelijk dingen te omschrijven en hoe makkelijk dingen anders geintrepreteerd kunnen worden als je dat niet doet, ook ik leer hiervan)
Maar ik sloeg eigenlijk vooral op tilt door de daaropvolgende reacties en commentaren, vooral omdat die helemaal niets met mijn initielke vraag van doen hadden en voorvolgens alleen uitmondden in kritiek op de persoon zelf en opmerkingen of comnclusies over technische kennis die kant nog wal raken, en dit deel heeft absoluut geen betrekking op jou pascal begrijp me niet verkeerd.
Moest me even van het hart, omdat mijn primaire doel hier is om mensen te helpen en zelf ook geholpen te worden en niet om iemand af te zeiken of afgezeken te worden,m en al zeker niet om in eindeloze discussies te verzanden (zals startblokkeringen op RR zoals er vandeweek al 1 voorbij kwam)

welgemeende groet

luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Mar 2012, 17:22

Eej Roger,

Inderdad is dat een goed punt wat je aangeeft.....
hoe EXACT moet je die instructie volgen , medee in je achterhoofd hebbende dat veel garages het idd gewoon op gevoel doen, dat is ook waar de controlemanier van 1/4 slag draaien in lengterichting op gebaseerd is naar ik aanneem.
Dat is me er nooit bij duidelijk geworden, maar ik heb het destijds vergeleken bij riemen die ik op die manier had gespannen en riemen die door fabriek waren gespannen en de 2 kwamen aardig overeeen, dus vandaar dat ik de methode hier als voorbeeldje aangaf (dit was overigens bij Volvo Penta diesel motoren)
Aangezien ik bij een land rover nog niet eerder een riem had gedaan en ik gewoon wilde weten of er speciale methodes waren of dat mijn methode ook werkte en er dan verder geen addertjes onder het gras zitten had ik de post hier gezet. Zoiets als het laatste beetje onzekerheid wat ik heb wegnemen ;)
Ik zal de methode van normale momentsleutel gebruiken en op spanning houden na klikken dan ook gaan gebruiken, omdat me duidelijk is gezien de reacties hier dat die methode redelijk betrouwbaar is.
Zal dan ook eens kijken in hoeverre de kwartslag verdraaiing opgaat ter controle en zal dat daarna hier wel melden.
Dank je voor laatste reactie en meedenken

gr

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Mar 2012, 17:40

rrover schrijft:
Als je het verantwoord wil doen zonder een wijzer momentsleutel dan doe je het met wat simpel mechanica rekenwerk.

kracht maal arm = draaimoment (22N x 0,5m = 11Nm)

Dus stel hij moet volgens WPH met 11Nm gespannen worden (daarover dwalen verschillende waarden rond) zet er dan een wringijzer in met een lengte van 50cm en span hem met een veerunster op 2,2kg. Je kunt er ook op die lengte een gewicht van 2,2 kg aan hangen. Dat resulteerd in een draaimoment van 11Nm.

Let er wel op dat je het wringijzer zo horizontaal mogelijk hebt zodat de kracht haaks op de arm werkt (als je er gewicht aanhangt) anders klopt het niet (arm wordt korter dus draaimoment lager). of als je een verunster gebruikt dat je een haakse hoek met de arm maakt om dezelfde reden.

Op Difflock.com stond een goede "hands on" handleiding met foto's en daarin ook een overzicht van de motorrange die een modificatie nodig heeft. Gezien de leeftijd van 300Tdi motoren zal dat al wel gebeurt zijn.

Heb de handleiding als PDF mocht je interesse hebben.

@ rrover,

haha, jou manier is vermoedelijk inderdaad de enige juiste en verantwoorden manier als je het over foutmarge nul gaat hebben :)
Zoals ook roger al eerder schreef Hoe EXACT moet je de door de fabriek voorgeschreven methode aanhouden en WIE doet dat ook daadwerkelijk?
Zal dus meer gaan om een betrouwbare manier dan om een 100 correcte en waterdichte vervangende methode :)

Ik ben idd wel belangstelling voor het artikel uit difflock betreffende de hands on manier, en ook het modificatie overzicht. dus als je het kan mailen hou ik me van harte aanbevolen.

Volgens mij zijn dit dingen die belangrijk genoeg zijn om in het rubriekje technische info te plaatsen op dit forum (zijn er moderators die meelezen? :) ) net al bijv het olipomp boutjes verhaal cyl.kop modigficaties en hoe de oude of nieuwe kop te herkennen en meer van dit soort zaken
Het langzaam creeeren van een bijzonder behulpzame databank wordt dan bijzonder waardevol hier als referentie, ikzelf ben hier een groot voorstander van.
Ik hou dat hier voormezel zo ook bij zowel in uitgeprintte vorm in ordners als op de pc en die info heeft al vele malen zijn nut bewezen

gr

Luke

Terug naar “Techniek”