Zucht...
Jaja heren puristen .....
Inderdaad is het zo dat modificaties niet noodzakelijkerwijs betekenen dat riemen niet heel bleven voor de modificatie door werd gevoerd, of dat riemen niet braken nadat dit gedaan was, ik geef alleen aan dat er een modificatie doorgevoerd zou zijn. ik ben geen technisch ontwerper en heb niets met de werking of het al dan niet heel blijven van de techniek vandoen.
Dan wat betreft de controle zoals aangegeven en mijn geimproviseerde methode (soms wordt ik er een beetje moe van, maar ook hier dan nogmaals .....
Pascal? heb jij een volledig (door Land Rover voorgeschreven werkplaats uitrusting tot je beschikking????? Nee zal het antwoord gaan luiden, en dus zal OOK JIJ op zijn tijd aangewezen zijn op improviseren......
Dan kan je nog zo mooi hameren op het niet werken van of niet juist zijn van mijn (hopelijk duidelijk aangegeven GEIMPROVISEERDE) methode of het gebruik van een spanningsmeter.......HEB JIJ DIE?
En hoe los jij het op als je hem dan NIET hebt?
Ik gaf toch in mijn initiele post al aan hem niet te hebben en mijn vraag was daarop toch ook al gebaseerde?
Ik begrijp een reactie dan niet helemaal om mij de oortjes te wassen en me in te peperen hoe het wel moet?
Ik kom niet uit een ei en heb al een paar jaartjes (proff) sleutelervaring dus zit ook niet direct op dit soort reacties te wachten.
Mijn vraag was HOE HET DOEN op verantwoorde manier BIJ ONTBREKEN VAN DE JUISTE GEREEDSCHAPPEN! en niet of ik het bij het ontbreken daarvan dan wel op de juiste en of verantwoorde manier doe!
Luke
hoe spanning distributieriem bepalen?
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
gewoon kopen? het is geen landrover special tool, maar gewoon een wijzer-momentsleutel
gone
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
Als je toch proff sleutel ervaring hebt waarom stel je hier dan vragen hoe het moet,en heb je commentaar op mensen die je uit willen leggen hoe het WEL moet. En het stuk lopen van een distributie riem heeft echt nix te maken met een spanrol met wel of geen opstaande rand. Stel die vraag maar eens aan een landrover dealer.
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
defender schrijft:
Daar zijn de dealerts het dan niet over eens, want ik heb toen een heel verhaal aan mogen horen over spanrollen, riemen, etc. :blink: :blink:
Ook bij een 1999 300tdi wel eens een gebroken distributieriem vervangen met volgens de dealert een verkeerde spanrol. Maar dan die het wel nie snappen nie. :whistle: :whistle:
Bedenk er ook wel even bij dat Luke ergens in Nergenshuizen woont en niet effe op de hoek een stukkie gereedschap kan oppikken. :S :S
En het stuk lopen van een distributie riem heeft echt nix te maken met een spanrol met wel of geen opstaande rand. Stel die vraag maar eens aan een landrover dealer.
Daar zijn de dealerts het dan niet over eens, want ik heb toen een heel verhaal aan mogen horen over spanrollen, riemen, etc. :blink: :blink:
Ook bij een 1999 300tdi wel eens een gebroken distributieriem vervangen met volgens de dealert een verkeerde spanrol. Maar dan die het wel nie snappen nie. :whistle: :whistle:
Bedenk er ook wel even bij dat Luke ergens in Nergenshuizen woont en niet effe op de hoek een stukkie gereedschap kan oppikken. :S :S
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
tuurlijk ed, maar die batch 300TDI's(volgens mij allemaal defenders) waar de riem eraf liep, daar moest een nieuw distributiehuis en inspuitpomp-beugel op omdat het niet in lijn stond.... en voor de zekerheid is toen de spanrol voorzien van een rand.
en als je daar in verweggistan moeilijk ff een gereedschap koopt.... reden te meer om VOOR je aan zo'n reparatie begint goed in het werkplaatshandboek te kijken wat je nodig hebt, en als je geen alternatief hebt of weet er een te kopen..
Verder ben ik het wel met defender eens dat de vragen soms wel met een erg voor de hand liggend antwoord beantwoord zijn, dat had een "poffessioneel sleutelaar" ook zelf kunnen bedenken.
En als er dan mensen zijn die je met goedbedoelde adviezen bijstaan, dan moet die vooral gaan afkatten, krijg je vast volgende keer weer veel response
en als je daar in verweggistan moeilijk ff een gereedschap koopt.... reden te meer om VOOR je aan zo'n reparatie begint goed in het werkplaatshandboek te kijken wat je nodig hebt, en als je geen alternatief hebt of weet er een te kopen..
Verder ben ik het wel met defender eens dat de vragen soms wel met een erg voor de hand liggend antwoord beantwoord zijn, dat had een "poffessioneel sleutelaar" ook zelf kunnen bedenken.
En als er dan mensen zijn die je met goedbedoelde adviezen bijstaan, dan moet die vooral gaan afkatten, krijg je vast volgende keer weer veel response
gone
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
Roger B. schrijft:
Nee, jij bent de enige die een grote bek mag hebben ende botte lul mag uithangen. :blink:
De conversieblokken waar nieuwe delen op moesten waren niet de enige met problemen. Dat is een 300 tdi kwaal. Niet voor niets heeft Zeus een conversie ontwikkeld. Bij zeker 4 Disco's heb ik compleet gerafelde riemen afgehaald en vervangen voor nieuwe inclusief rollen. Mijn eigenste was een late '98er.
Als je dan een grote bek gaat hebben tegen me moet je wel zorgen dat je je feiten op een rij hebt jonge! :blink:
tuurlijk ed, maar die batch 300TDI's(volgens mij allemaal defenders) waar de riem eraf liep, daar moest een nieuw distributiehuis en inspuitpomp-beugel op omdat het niet in lijn stond.... en voor de zekerheid is toen de spanrol voorzien van een rand.
Nee, jij bent de enige die een grote bek mag hebben ende botte lul mag uithangen. :blink:
De conversieblokken waar nieuwe delen op moesten waren niet de enige met problemen. Dat is een 300 tdi kwaal. Niet voor niets heeft Zeus een conversie ontwikkeld. Bij zeker 4 Disco's heb ik compleet gerafelde riemen afgehaald en vervangen voor nieuwe inclusief rollen. Mijn eigenste was een late '98er.
Als je dan een grote bek gaat hebben tegen me moet je wel zorgen dat je je feiten op een rij hebt jonge! :blink:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
tuurlijk edje tuurlijk...rustig maar, ben nooit botter dan jij ;-)
van 96 tot 2000 alleen ergens in ik gok 98 ofzo stukgelopen riemen meegemaakt bij de dealer, en daar kwamen zeker weten meer 300tdi's over de vloer dan bij jou.... voor zover ik me herinner waren het toen allemaal defenders waar het gebeurde, en allemaal voor de eerste grote beurt al... verder kan ik me niet hetinneren dat er een voortijdig geknapte riem in de werkplaats geweest is bij een 300tdi destijds
van 96 tot 2000 alleen ergens in ik gok 98 ofzo stukgelopen riemen meegemaakt bij de dealer, en daar kwamen zeker weten meer 300tdi's over de vloer dan bij jou.... voor zover ik me herinner waren het toen allemaal defenders waar het gebeurde, en allemaal voor de eerste grote beurt al... verder kan ik me niet hetinneren dat er een voortijdig geknapte riem in de werkplaats geweest is bij een 300tdi destijds
gone
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
Roger B. schrijft:
Yup, bij de dealer hebben ze ook nog nooit van een oliepomp probleem bij een Td5 gehoord. Als je bij een dealert (hebt ge) werkt heb je de wijsheid in pacht kennelijk.
tuurlijk edje tuurlijk...rustig maar, ben nooit botter dan jij ;-)
van 96 tot 2000 alleen ergens in ik gok 98 ofzo stukgelopen riemen meegemaakt bij de dealer, en daar kwamen zeker weten meer 300tdi's over de vloer dan bij jou.... voor zover ik me herinner waren het toen allemaal defenders waar het gebeurde, en allemaal voor de eerste grote beurt al... verder kan ik me niet hetinneren dat er een voortijdig geknapte riem in de werkplaats geweest is bij een 300tdi destijds
Yup, bij de dealer hebben ze ook nog nooit van een oliepomp probleem bij een Td5 gehoord. Als je bij een dealert (hebt ge) werkt heb je de wijsheid in pacht kennelijk.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
defender schrijft:
Ik wilde je posting wegens irrelavant zijnde eigenlijk negeren in eerste instantie, maar zal het dan speciaal voor jpou NOGMAALS uitleggen en ook even specifiek reageren op jou uitspraken.....
Profi sleutelervaring heeft nul komma niks met 1 specifiek automerk te maken, dwz als je de details van 1 merk / type of motoren fabrikant kent, wil dat nog niet zeggen dat dat voor elk voertuig of elke motor opgaat, maar blijkbaar is dit een een stukje verdwaalde arrogantie van keurmeesters die denken die wijsheid wel in pacht te hebben.
Met als gevolg dat er helaas tot op heden nog altijd veel kaf onder het koren der keurmeestersgilde te vinden is en en nog altijd geen uniformiteit is in kwaliteit.
Mag jij voor jezelf bepalen tot welke grroep je behoort, maar gezien je bovenstaande reactie ga ik er van uit dat je ongetweifeld van mening bent tot de besten te behoren, dus SORRY datik ondanks mijn professionele monteurs ervaring niet alles weet!
Verder was mijn commentaar gebaseerd op een reactie van iemand die mij even in wilde peperen een speciaal stuk gereedschap te gebruiken waarvan ik al bijvoorbaat aangaf het niet te hebben, dat valt bij mij eerder onder het kopje iets zeggen om maar iets te zeggen tegen wil en dank, en niet onder het bieden van hulp, immers de wetenschap dat het volgens het boekje met dat speciale gereedschap moet was mij al bij voorbaat duidelijk!
En als dat stuklopen niets te maken heeft met de spanrollen moet je mij toch eens uitleggen waarom dat door Land Rover tot officiele modificatie is gebombardeerd, en zoals ook ed al aangaf, ook mijn 1e riem is ruim voor de wisselinterval aan stukken gereten door de opstaande randen (voordat het spul (looprol en spanrol) gewisseld was.
Verder wilde ik deze discussie maar laten voor wat hij is met je, dus mocht je behoefte hebben nog verdere ongefundeerde kritiek te leveren, be my guest van mij mag je het laatste woord hebben wat deze zaken betreft.
Pff wordt hier een beetje moe van , nog ff en we hebben weer een landroverkill topicje :(
Luke
Als je toch proff sleutel ervaring hebt waarom stel je hier dan vragen hoe het moet,en heb je commentaar op mensen die je uit willen leggen hoe het WEL moet. En het stuk lopen van een distributie riem heeft echt nix te maken met een spanrol met wel of geen opstaande rand. Stel die vraag maar eens aan een landrover dealer.
Ik wilde je posting wegens irrelavant zijnde eigenlijk negeren in eerste instantie, maar zal het dan speciaal voor jpou NOGMAALS uitleggen en ook even specifiek reageren op jou uitspraken.....
Profi sleutelervaring heeft nul komma niks met 1 specifiek automerk te maken, dwz als je de details van 1 merk / type of motoren fabrikant kent, wil dat nog niet zeggen dat dat voor elk voertuig of elke motor opgaat, maar blijkbaar is dit een een stukje verdwaalde arrogantie van keurmeesters die denken die wijsheid wel in pacht te hebben.
Met als gevolg dat er helaas tot op heden nog altijd veel kaf onder het koren der keurmeestersgilde te vinden is en en nog altijd geen uniformiteit is in kwaliteit.
Mag jij voor jezelf bepalen tot welke grroep je behoort, maar gezien je bovenstaande reactie ga ik er van uit dat je ongetweifeld van mening bent tot de besten te behoren, dus SORRY datik ondanks mijn professionele monteurs ervaring niet alles weet!
Verder was mijn commentaar gebaseerd op een reactie van iemand die mij even in wilde peperen een speciaal stuk gereedschap te gebruiken waarvan ik al bijvoorbaat aangaf het niet te hebben, dat valt bij mij eerder onder het kopje iets zeggen om maar iets te zeggen tegen wil en dank, en niet onder het bieden van hulp, immers de wetenschap dat het volgens het boekje met dat speciale gereedschap moet was mij al bij voorbaat duidelijk!
En als dat stuklopen niets te maken heeft met de spanrollen moet je mij toch eens uitleggen waarom dat door Land Rover tot officiele modificatie is gebombardeerd, en zoals ook ed al aangaf, ook mijn 1e riem is ruim voor de wisselinterval aan stukken gereten door de opstaande randen (voordat het spul (looprol en spanrol) gewisseld was.
Verder wilde ik deze discussie maar laten voor wat hij is met je, dus mocht je behoefte hebben nog verdere ongefundeerde kritiek te leveren, be my guest van mij mag je het laatste woord hebben wat deze zaken betreft.
Pff wordt hier een beetje moe van , nog ff en we hebben weer een landroverkill topicje :(
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:hoe spanning distributieriem bepalen?
Om even naar de kern van het probleem terug te keren.....
Dat het volgens boekje met dat gereedschapmoet waar meetklokje opzit was voor plaatsen van dit topicje voor mij al duidelijk.
Aangezien ik dat niet voorhanden heb, en het ook idd hier niet te krijgen is, zal ik dus moeten improviseren.
Dit neemt niet weg dat ik dat wel op een verantwoorde manier wens te doen met een vergelijkbaar resultaat als dat van het werkplaatshandboek.
Daar ik er vanuitging dat er wellicht meerdere mensen hier tegen hetzelfde probleem aangelopen zijn in het verleden, heb ik mijn vraag hier gesteld om mijn idee van improviseren te toetsen aan haalbaarhied.
Dacht dat ik de info in mijn postings toch altijd redelijk uitgebreid en voorgekauwd beschreef, beetje jammer dat er desondanks dan toch irrelavante reacties komen als zoals eerder gepost in dit topic, en nog triester als je dan niet mag zeggen dat die info volkomen irrelevant is, want dat valt dan onder "commentaar hebben op "geboden hulp ?"
Beetje de omgekeerde wereld, maar goed daar ik aan de andere kant van de evenaar zit zal er wel een connectie zijn :P
Luke
Dat het volgens boekje met dat gereedschapmoet waar meetklokje opzit was voor plaatsen van dit topicje voor mij al duidelijk.
Aangezien ik dat niet voorhanden heb, en het ook idd hier niet te krijgen is, zal ik dus moeten improviseren.
Dit neemt niet weg dat ik dat wel op een verantwoorde manier wens te doen met een vergelijkbaar resultaat als dat van het werkplaatshandboek.
Daar ik er vanuitging dat er wellicht meerdere mensen hier tegen hetzelfde probleem aangelopen zijn in het verleden, heb ik mijn vraag hier gesteld om mijn idee van improviseren te toetsen aan haalbaarhied.
Dacht dat ik de info in mijn postings toch altijd redelijk uitgebreid en voorgekauwd beschreef, beetje jammer dat er desondanks dan toch irrelavante reacties komen als zoals eerder gepost in dit topic, en nog triester als je dan niet mag zeggen dat die info volkomen irrelevant is, want dat valt dan onder "commentaar hebben op "geboden hulp ?"
Beetje de omgekeerde wereld, maar goed daar ik aan de andere kant van de evenaar zit zal er wel een connectie zijn :P
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten