Wees niet te snel met het vervangen van enkel de koppakking.Ik heb ook zoiets aan de hand gehad.Koelwaterverlies en een hoge druk in het koelsysteem.Na het vervangen van de koppakking,bouten en pennen ,de oude waren inderdaad vervormd, bleek het nog hetzelfde te zijn.Na nogmaals de kop verwijderd te hebben bleek er een haarscheurtje te zitten, vlakbij de uitlaatklep van de eerste cylinder.Als ik de eerste keer beter gekeken had,had ik de kosten van één koppakking en bouten kunnen besparen ;-).
Een gescheurde kop blijkt een kwaal te zijn van de eerste TD5´s
wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
gescheurde kop is vaak gevolg van te lang doorrijden met probleem....en een gedemonteerde kop doe je toch zeker even goed nakijken en (zover het nut heeft) afpersen?
gezien de prijs van een td5 kop, zou ik ook alleen bij zekerheid vervangen
gezien de prijs van een td5 kop, zou ik ook alleen bij zekerheid vervangen
gone
Re: wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
Roger B. schrijft:
Ook een Td5 kop breng je toch gewoon even naar de specialist om hem even te controleren en eventueel even te vlakken?? :huh: :huh: Dat niet doen is gewoon valse zuinigheid. Op onze D2 is gewoon een nieuwe pakking gekomen en meer niet. Die heeft er alweer 5500km hard werk opzitten en blaast als vanouds!
gescheurde kop is vaak gevolg van te lang doorrijden met probleem....en een gedemonteerde kop doe je toch zeker even goed nakijken en (zover het nut heeft) afpersen?
gezien de prijs van een td5 kop, zou ik ook alleen bij zekerheid vervangen
Ook een Td5 kop breng je toch gewoon even naar de specialist om hem even te controleren en eventueel even te vlakken?? :huh: :huh: Dat niet doen is gewoon valse zuinigheid. Op onze D2 is gewoon een nieuwe pakking gekomen en meer niet. Die heeft er alweer 5500km hard werk opzitten en blaast als vanouds!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
precies, alleen geeft afpersen maar beperkte zekerheid, soms lekken scheurtjes alleen in warme toestand.
sterker nog, als ie al wat km gehad heeft zou ik niet alleen "vlakken" en afpersen, maar gelijk koprevisie doen...hij ligt er dan toch af, gaat ie tenminste als nieuw terug erop
sterker nog, als ie al wat km gehad heeft zou ik niet alleen "vlakken" en afpersen, maar gelijk koprevisie doen...hij ligt er dan toch af, gaat ie tenminste als nieuw terug erop
gone
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
hoi
even ter aan vulling
wandelen kop was bij de eerste, weet niettot welk nr of welk jaar.
weet dat erkunstof pabussen in zaten ipv ijzeren.
hier wordt er meteen van uitgegaan dat het de kop pakking is
wat als het een van de radiateuren is.
zitten er nog al wat op bij een td5
gr pascal
even ter aan vulling
wandelen kop was bij de eerste, weet niettot welk nr of welk jaar.
weet dat erkunstof pabussen in zaten ipv ijzeren.
hier wordt er meteen van uitgegaan dat het de kop pakking is
wat als het een van de radiateuren is.
zitten er nog al wat op bij een td5
gr pascal
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
hij schreef dat de dealer overdruk in koelsysteem geconstateerd heeft.
bij lekkage in radiateur (hoeveel meer dan 2 tel jij er?) krijg je gen extra drukopbouw
bij lekkage in radiateur (hoeveel meer dan 2 tel jij er?) krijg je gen extra drukopbouw
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
Roger B. schrijft:
Precies, laten we eens terug naar af gaan.
De dealer zegt (over)druk in het koelsysteem, en de TS zegt dat hij wel eens wat koelvloeistof moet bijvullen en dat de temp meter soms 5-10 min naar rood gaat.
Nu staat het Td5 koelsysteem aardig onder (over)druk als alles goed gaat dus
Vraag 1: is er wel OVERdruk ? Mijn ervaring, slechts ruim 10 jaar, met de Td5 was dat als je bijvult tot de streep dat je gemakkelijk weer wat koelvloeistof verliest ... de dop op het expansievat wordt snel een beetje moe en laat dan soms wat door. Houd je het koelvloeistofniveau net 1-2 cm onder de streep dan blijft het niveau wel constant (heb ooit een auto gehad met meervoudige kop en koelingsproblemen dus ik ben wat over-alert).
Vraag 2, iets minder retorisch: kan de temp meter ook door een stukke sensor of een doorgeschuurd kabeltje soms in het rood gaan ?? (misschien iets voor een Nanocom of ander testboek?)
En vraag 3 t/m veel: Hoe is de auto tot nu toe behandeld? Men zegt wel dat bij 200.000 km (of wat eerder) de kopppakking aan de beurt is, maar wellicht geldt dit alleen voor wie de motor met een grote regelmaat hard laat werken, ik las ook al over originele koppakking en veel meer kilometers. Aan de andere kant: als er echt zo nu en dan sprake is van oververhitting dan kan je het probleem maar beter heel snel aanpakken.
Groeten MarcS
hij schreef dat de dealer overdruk in koelsysteem geconstateerd heeft.
bij lekkage in radiateur (hoeveel meer dan 2 tel jij er?) krijg je gen extra drukopbouw
Precies, laten we eens terug naar af gaan.
De dealer zegt (over)druk in het koelsysteem, en de TS zegt dat hij wel eens wat koelvloeistof moet bijvullen en dat de temp meter soms 5-10 min naar rood gaat.
Nu staat het Td5 koelsysteem aardig onder (over)druk als alles goed gaat dus
Vraag 1: is er wel OVERdruk ? Mijn ervaring, slechts ruim 10 jaar, met de Td5 was dat als je bijvult tot de streep dat je gemakkelijk weer wat koelvloeistof verliest ... de dop op het expansievat wordt snel een beetje moe en laat dan soms wat door. Houd je het koelvloeistofniveau net 1-2 cm onder de streep dan blijft het niveau wel constant (heb ooit een auto gehad met meervoudige kop en koelingsproblemen dus ik ben wat over-alert).
Vraag 2, iets minder retorisch: kan de temp meter ook door een stukke sensor of een doorgeschuurd kabeltje soms in het rood gaan ?? (misschien iets voor een Nanocom of ander testboek?)
En vraag 3 t/m veel: Hoe is de auto tot nu toe behandeld? Men zegt wel dat bij 200.000 km (of wat eerder) de kopppakking aan de beurt is, maar wellicht geldt dit alleen voor wie de motor met een grote regelmaat hard laat werken, ik las ook al over originele koppakking en veel meer kilometers. Aan de andere kant: als er echt zo nu en dan sprake is van oververhitting dan kan je het probleem maar beter heel snel aanpakken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
dat het tankje niet op peil blijft als je telkens bijvult klopt.
dat koppakking lek gaat bij ruige rijstijl....voor de Td5 gen ervaring, bij de tdi's leek het eerder andersom
dat koppakking lek gaat bij ruige rijstijl....voor de Td5 gen ervaring, bij de tdi's leek het eerder andersom
gone
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
Roger B. schrijft:
Nou als er iemand de Td5 laat werken dan ben ik het. Maar na 350k nog steeds alles heel. M.b.t. kop en pakking dan, de rest gaat voortdurend stuk. Zoals het hoort dus. :P
dat het tankje niet op peil blijft als je telkens bijvult klopt.
dat koppakking lek gaat bij ruige rijstijl....voor de Td5 gen ervaring, bij de tdi's leek het eerder andersom
Nou als er iemand de Td5 laat werken dan ben ik het. Maar na 350k nog steeds alles heel. M.b.t. kop en pakking dan, de rest gaat voortdurend stuk. Zoals het hoort dus. :P
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
RikH schrijft:
Hij mag best werken, maar liever wel met liefde.
Langdurig echt hoge toeren (dus 3500 of nog meer) zou niet bevorderlijk zijn.
Beulen met nauwelijks toeren is natuurlijk ook niet aan te bevelen.
Gewoon goed warm gereden en dan lekker werken, daar is ie voor.
Groeten MarcS
Roger B. schrijft:
dat het tankje niet op peil blijft als je telkens bijvult klopt.
dat koppakking lek gaat bij ruige rijstijl....voor de Td5 gen ervaring, bij de tdi's leek het eerder andersom
Nou als er iemand de Td5 laat werken dan ben ik het. Maar na 350k nog steeds alles heel. M.b.t. kop en pakking dan, de rest gaat voortdurend stuk. Zoals het hoort dus. :P
Hij mag best werken, maar liever wel met liefde.
Langdurig echt hoge toeren (dus 3500 of nog meer) zou niet bevorderlijk zijn.
Beulen met nauwelijks toeren is natuurlijk ook niet aan te bevelen.
Gewoon goed warm gereden en dan lekker werken, daar is ie voor.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten