hoi
idd niet gelezen, drukopbouw, maar geen lucht bubbels, te zien.
het is op schrif moeilijk te bepalen wat druk opbouw is.
ontluchten en na 20km kijken of er water of lucht uit de ontluchting komt.
bij lucht dan kun je de koppakking verdenken.
een td5 heeft 4 of 5radiatoren, even uit mijn geheugen.
voor de echte radiator
kachel radiator
diesel voor verwarmings radiator
onder olie filterhuis
andere weet ik niet meer
komt nog wel eens voor dat diegene die voor bij de distr hangt een soort buis, die omgeklonken is daar de rubberen dichting van stuk is. heb gelezen hier ergens dat deze best veel geld kost maar dat je hem met bleid voor 1 euro kunt maken.
in hoeverre dit dan met druk opbouw heeft te maken, goede vraag
maar wel met lekken van koelvloeistof.
dus ook hier alvoorens de kop los te halen een goede diagnose is een pree
gr pascal
wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
-
pascal ubags
-
Roger B.
Re:wie kan mij helpen!! koeling van disco 2 td5
ah, je noemt de warmtewisselaars voor olie en diesel ook radiateur ;)
gone
-
Landmarcs
Roger B. schrijft:
En die diesel-warmtewisselaar die wil wel eens stiekem koelvloeistof lekken zonder zo lek te zijn dat het systeem niet gewoon op druk komt (en gewoon op druk wil zeggen dat de slangen goed hard zijn). Is er echt teveel druk dan gaat overigens de dop op het expansievat blazen (of er gaat elders iets stuk).
Groeten MarcS
ah, je noemt de warmtewisselaars voor olie en diesel ook radiateur ;)
En die diesel-warmtewisselaar die wil wel eens stiekem koelvloeistof lekken zonder zo lek te zijn dat het systeem niet gewoon op druk komt (en gewoon op druk wil zeggen dat de slangen goed hard zijn). Is er echt teveel druk dan gaat overigens de dop op het expansievat blazen (of er gaat elders iets stuk).
Groeten MarcS
Mijn temperatuurmeter durft heel af en toe ook wel eens eigenaardig doen.
Zeker niet net onder rood, maar toch wel een pak hoger dan normaal, dan weer een pak lager dan normaal. (disco2a 2004)
Had mijn nanocom toen nog niet, dus vergelijking kon niet.
Probleem is toen vanzelf gestopt.
Is het niet normaal dat er in het expansievat wat druk wordt opgebouwd als de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is ??
De dop er af draaien bij warme motor heb ik steeds bij al mijn auto's al voorzichtig moeten doen, eerst druk aflaten en dan pas volledig er af.
Of zitten jullie hier al bezig over temperaturen boven 90°C ??
Zeker niet net onder rood, maar toch wel een pak hoger dan normaal, dan weer een pak lager dan normaal. (disco2a 2004)
Had mijn nanocom toen nog niet, dus vergelijking kon niet.
Probleem is toen vanzelf gestopt.
Is het niet normaal dat er in het expansievat wat druk wordt opgebouwd als de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is ??
De dop er af draaien bij warme motor heb ik steeds bij al mijn auto's al voorzichtig moeten doen, eerst druk aflaten en dan pas volledig er af.
Of zitten jullie hier al bezig over temperaturen boven 90°C ??
-
Roger B.
ja druk opbouw is normaal tot op zekere hoogte, warmer wordende vloeistof zet uit, en in een gesloten koelsysteem.....
maar ik ga er van uit de de dealer niet zo debiel is dat ze koppakking willen vervangen omdat een slang iets op druk stond...zullen toch wel diepgaander diagnose gesteld hebben om zo'n conclusie te trekken neem ik aan
maar ik ga er van uit de de dealer niet zo debiel is dat ze koppakking willen vervangen omdat een slang iets op druk stond...zullen toch wel diepgaander diagnose gesteld hebben om zo'n conclusie te trekken neem ik aan
gone
ik heb TD5 uit 2001. 350.000 km. bak rijdt superlekker, dus wil 'm niet kwijt. maar lekt substantieel koelvloeistof. ik lees net hierboven dat niet direct bijvullen tot streep ook verbruik omlaag brengt, ik ga dat sowieso eens proberen (maar wel dagelijks checken uiteraard).
daarnaast ga ik die snuffle test eens opperen bij mijn garage. tot nu toe alleen systeem een keer onder druk gezet, nergens lek te bekennen (maar ik vind dat dat met vette bak, diesel/olie aan buitenkant, ook wel erg lastig te zien is).
ik had tijdje terug keer flinke rookontwikkeling, maar dat valt laatste tijd erg mee, dus zou betekenen dat het toch wel meevalt met koelvloeistofverbranding in systeem. daarom ben ik ook huiverig om gelijk cilinderkop aan te pakken. eerst betere diagnose
ik post tzt nog wel even wat er van die test is gekomen
mazzel
daarnaast ga ik die snuffle test eens opperen bij mijn garage. tot nu toe alleen systeem een keer onder druk gezet, nergens lek te bekennen (maar ik vind dat dat met vette bak, diesel/olie aan buitenkant, ook wel erg lastig te zien is).
ik had tijdje terug keer flinke rookontwikkeling, maar dat valt laatste tijd erg mee, dus zou betekenen dat het toch wel meevalt met koelvloeistofverbranding in systeem. daarom ben ik ook huiverig om gelijk cilinderkop aan te pakken. eerst betere diagnose
ik post tzt nog wel even wat er van die test is gekomen
mazzel
Ook eens checken, onderaan midden ter hoogte van voorzetels.
Daar kan je op de uitlaat (dacht ik) witte vlekken terug vinden.
Dit is van koelvloeistof die daar ergens een lekkende dichting heeft.
Lekt (spuit) via motorblok naar beneden en dan zo naar buiten.
Enige wat je na een rit terug vindt zijn de witte vlekken onderaan.
Daar kan je op de uitlaat (dacht ik) witte vlekken terug vinden.
Dit is van koelvloeistof die daar ergens een lekkende dichting heeft.
Lekt (spuit) via motorblok naar beneden en dan zo naar buiten.
Enige wat je na een rit terug vindt zijn de witte vlekken onderaan.
-
pascal ubags
hoi
is dat niet het hitteschildje om je uitlaatspruitstuk dat tgen een leiding aan trilt.
is bekend bij td5
gr pascal
is dat niet het hitteschildje om je uitlaatspruitstuk dat tgen een leiding aan trilt.
is bekend bij td5
gr pascal
Geen idee, ik heb het zelf niet vervangen, heb enkel onderaan de witte vlekken gezien, en had ook verlies van koelvloeistof, te warm lopen=> zover was ik waarschijnlijk nog niet.
Volgens de uitleg van de garage was er ergens een dichting vervangen aan de motor koelwatercircuit waar langs af en toe koelwater lekte ??
Volgens de uitleg van de garage was er ergens een dichting vervangen aan de motor koelwatercircuit waar langs af en toe koelwater lekte ??