Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Edward » 03 Apr 2012, 17:29

Roger B. schrijft:
nog eens de vraag...tunex in 'sheerenberg?? dacht dat die alleen tuningprogrammas en accessoires schuifden

maar een automaat waar zwarte olie uit komt heeft het zwaar gehad, en de olie ook....afhankelijk van wat je er mee doet (terreinrijden en zware aanhangers is hard werken voor een automaat) is het niet verstandig te beknibbelen op een olieverversing (die echt geen 300 euro hoeft te kosten)



Denk dat er weinig clubleden zijn waar zo vaak een dikke aanhanger achter de automaat hangt als bij de mijne. Denk ook dat er weinig zijn die zo aan uit rijden als Ing en ik. Met gewoon de normale service interval atf en filter verversen is er helemaal niks aan de hand. Filter kost 10 euro en de atf die ik erin mik kost 3.60 de liter. Sjonge jonge wat een geld. :blink: :blink:

Zelfs als je het door een monteur laat doen snap ik nie waar die 300 euro vandaan moet komen. Atf is sterk reinigend, dus waarom spoelen nodig is mag iemand me uitleggen? :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Ray vd Velden » 03 Apr 2012, 21:01

DengKao schrijft:
Ik ben ook met onze Disco II bij Tunex geweest.

Ik vermoedde bak problemen (de thread staat nog wel ergens).
Heb toen navraag gedaan voor de interval beurt (zou me 300 euro kosten voor filter, pakking en 5 liter ATF).
De beurt bij Tunex (de hele bak van voor naar achter, warmtewisselaar alles) 300 euro incl ATF.

Mijn conclusie was toen..beter eens in de twee jaar de hele bak laten spoelen dan 2 keer per jaar je interval... :huh:

Mede gezien wij de Disco van een particulier hebben en er geen historie te vinden was van het verversen van de ATF..en hij het prima deed.
Ja de ATF was gitzwart...maar geen slijpsel o.i.d. Enkel wat 'sludge' rond het magneetje.

Dus het ene jaar gaat de Freelander voor een Full ATF en het andere jaar de Disco. :side:

Maar hij schakelt en loopt weer als een zonnetje.

Gtn
DengKao



OMG...
Hij doet het nog steeds.
Dus stavaza tot op heden:
Nieuwe gear selector switch
Olie van de automaat volledig gespoeld en vervangen.
Geen slijpsel of andere raar residu gevonden.

Symptomen...bij het optrekken gaat de automaat goed door 1 en 2, daarna
rond 2000 toeren tot aan 2500 toeren begint hij te schommelen.
De auto wil niet meer versnellen. Als je gas los laat en rond die 2200 blijft kom je wel langzaam op gang en haal je de 80 km/h wel.

Het opvallende is....als je hem uit zet en daarna weer aan...doet ie het weer normaal.
Zou het dan iets elektronisch zijn? Er zit toch ook nog iets van een computertje of zo..

Iemand nog ideeën waar ik hopelijk de oplossing kan vinden?

open for ideas

grtz
Dennis


En dit was nadat je bij Tunex was geweest !
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Ray vd Velden » 03 Apr 2012, 21:03

Highlander schrijft:
DengKao schrijft:
Ik ben ook met onze Disco II bij Tunex geweest.

Ik vermoedde bak problemen (de thread staat nog wel ergens).
Heb toen navraag gedaan voor de interval beurt (zou me 300 euro kosten voor filter, pakking en 5 liter ATF).
De beurt bij Tunex (de hele bak van voor naar achter, warmtewisselaar alles) 300 euro incl ATF.

Mijn conclusie was toen..beter eens in de twee jaar de hele bak laten spoelen dan 2 keer per jaar je interval... :huh:

Mede gezien wij de Disco van een particulier hebben en er geen historie te vinden was van het verversen van de ATF..en hij het prima deed.
Ja de ATF was gitzwart...maar geen slijpsel o.i.d. Enkel wat 'sludge' rond het magneetje.

Dus het ene jaar gaat de Freelander voor een Full ATF en het andere jaar de Disco. :side:

Maar hij schakelt en loopt weer als een zonnetje.

Gtn
DengKao


Morgen om 9 uur de afspraak staan in 's Heerenberg om de bak en dan de hele bak te laten spoelen.
Ben benieuwd naar de olie, de bak en beter nog het verschil.

Heb een mooie route gevonden via Hellendoorn, Lochem en Vorden naar 's Heerenberg.

Was nog even in de verleiding om de Disco er gelijk te laten chippen..... Maar na 200k toch de nodige vraagtekens.

Will keep you posted on the findings.

Grtn,
Dennis



OMG...
Hij doet het nog steeds.
Dus stavaza tot op heden:
Nieuwe gear selector switch
Olie van de automaat volledig gespoeld en vervangen.
Geen slijpsel of andere raar residu gevonden.

Symptomen...bij het optrekken gaat de automaat goed door 1 en 2, daarna
rond 2000 toeren tot aan 2500 toeren begint hij te schommelen.
De auto wil niet meer versnellen. Als je gas los laat en rond die 2200 blijft kom je wel langzaam op gang en haal je de 80 km/h wel.

Het opvallende is....als je hem uit zet en daarna weer aan...doet ie het weer normaal.
Zou het dan iets elektronisch zijn? Er zit toch ook nog iets van een computertje of zo..

Iemand nog ideeën waar ik hopelijk de oplossing kan vinden?

open for ideas

grtz
Dennis
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Gebruikersavatar
DengKao
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 Jul 2010, 08:18
Contact:

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor DengKao » 03 Apr 2012, 21:27

Voordat Highlander nog meer quotes post ;)
Het blijven hangen op de toerenal kwam uiteindelijk door een sensor.
Ik ben de naam alweer kwijt ( techneut die ik ben), maar we hebben een stuk gereden met de computer eraan.
Daar bleek dat de flow niet goed door gegeven werd.
Vervolgens een sensor boven op het blok vervangen.
Probleem opgelost.

Niet om flauw te doen, maar kreeg hier ook te horen dat mijn bak aan het hemelen was.... :S
Bak was dus dik in orde. Enkel de sensor die geen waarde door gaf ;)

Ja het was Tunex in 's Heerenberg. En na het spoelen bleef het euvel bestaan. Logisch omdat het niets met elkaar te maken had.
Achteraf bleek het dus wel noodzakelijk. Mede omdat ik al het vermoeden had dat de vorige eigenaar hier niets aan gedaan had.

De 300 is een prijs opgave die ik gekregen heb. En niet iedereen is even handig of heeft de mogelijkheid om het zelf te doen. Hoewel ik graag zou willen en ook steeds meer zelf doe en 'durf'.
Dus was mijn beredenering dat dan eens in de twee jaar de hele bak 'spoelen' net zo effectief is met dezelfde kosten... :side:

Grtn,
DengJao
You dont need eyes to see, you need vision

Discovery II, 2002, Zambezi Silver, TD5, HSE

Freelander I mk1 2005, Tonga green, TD4, HSE

Range Rover L322 Vogue, Giverny Green, 2004, TD6

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Ray vd Velden » 03 Apr 2012, 21:40

Das nu Helder B)
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 21:41

en dat laatste waag ik nou te betwijfelen, als je normaal elke 40.000 je olie ververst, en ik neem even aan dat je disco hard werkt met die paardentrailer, dan heeft die olie ook al flink op zijn donder gehad. Olie verliest een deel van zijn eigenschappen als ie ouder wordt en meer hitte voor de kiezen gehad heeft. Rij je vervolgens nog een jaar door, dan gaat het gebrek aan eigenschappen er dus voor zorgen dat de olie niet goed genoeg meer smeert en beschermt, en dus loop je het gevaar dat je automaat harder slijt dan wanneer je wel olie ververst had... en met spoelen haal je meer oude olie uit je bak en wellicht hier en daar wat vuil (het meeste vuil zit in je filter, dat is daar voor) maar het repareert niets aan je bak.
gone

Gebruikersavatar
DengKao
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 Jul 2010, 08:18
Contact:

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor DengKao » 03 Apr 2012, 21:45

Roger B. schrijft:
en dat laatste waag ik nou te betwijfelen, als je normaal elke 40.000 je olie ververst, en ik neem even aan dat je disco hard werkt met die paardentrailer, dan heeft die olie ook al flink op zijn donder gehad. Olie verliest een deel van zijn eigenschappen als ie ouder wordt en meer hitte voor de kiezen gehad heeft. Rij je vervolgens nog een jaar door, dan gaat het gebrek aan eigenschappen er dus voor zorgen dat de olie niet goed genoeg meer smeert en beschermt, en dus loop je het gevaar dat je automaat harder slijt dan wanneer je wel olie ververst had... en met spoelen haal je meer oude olie uit je bak en wellicht hier en daar wat vuil (het meeste vuil zit in je filter, dat is daar voor) maar het repareert niets aan je bak.


Helder verhaal.
Toch maar eens verdiepen in het zelf verversen van de ATF.
Point taken :)

@Highlander: Slainte!
You dont need eyes to see, you need vision

Discovery II, 2002, Zambezi Silver, TD5, HSE

Freelander I mk1 2005, Tonga green, TD4, HSE

Range Rover L322 Vogue, Giverny Green, 2004, TD6

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Ray vd Velden » 03 Apr 2012, 21:50

Denk ook niet dat hiermee het probleem op den duur is opgelost.
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 22:06

automaatolie verversen is niet zo heel moeilijk, een beetje monteur doet het in 30-60 minuten (behoudens dingen die belachelijk vast zitten oid) Filter kost zoals Ed al zei hooguit 10-25 euro (tenzij je origineel bij dealer wil halen) en ATF zal niet meer dan 50 euro zijn...

Dus stel je brengt je auto ervoor bij een garage (specialist of zo) en die wil nog wat verdienen dan zit je voor 75 euro olie, 50 euro filter, oringen en pakking en nog een 80 euro arbeidsloon 205 euro.... en dat is vrij ruim geteld.... toch slechts 2/3 van die 300 euro.

Je hebt er geen gek gereedschap voor nodig, alleen is een brug/smeerput wel makkelijk en het vullen is wat ongemakkelijk omdat landrover een vulbuis/peilstok niet nodig vindt
gone

Gvdkolk
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 Nov 2010, 10:17

Re:Discovery 2 2003 debakel automaatbakolie verversen

Berichtdoor Gvdkolk » 03 Apr 2012, 23:21

Hallo allemaal,

Het grote probleem was bij de atf wissel in de garage dat niet alle olie eruit liep.
Van de 10 liter in de bak kwam er misschien 3 uit. Het overgrote deel van olie bleef achter. Vervolgens filter vervangen en nieuwe olie bijvullen. Ook heb ik in pan van de automatenbak kunnen kijken, waar het magneetje in ligt. Dit was vrij schoon en zonder aanslag. Hoe doen ze bakolie verversen bij de echte dealer als je weet dat niet alle atf eruit gehaald wordt?

Heb gebeld met Peter de Koning uit Oud Beijerland. Hij verteld mij dat er nog steeds vuil in de bak zit met name in het kleppenblok. Dit kan gedemonteerd en gereinigd worden. Volgens zijn visie wordt bij een bakspoeling niet al het vuil verwijderd.

Laat volgende week het kleppenblok bij hem reinigen.

Wordt vervolgt.

Groeten

Ger


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten