Jan,
Ik weet niet hoe het zit bij een Td5 ivm electronica, volgens mij heeft hij idd een krukas sensor, maar bij de Tdi was het een mechanische op de reductiebak, en die moest dus los.
Maar het wijst zichzelf, alles op en rond de reductiebak mot los, en hou dan dus ook even rekening met massakabels (was ik vergeten te vermelden in eerdere posts), bij de mijne was dat aan weerszijde van de reductiebak.
Luke
lekkende tussenbak - Opgelost!
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
pascal ubags schrijft:
@Pascal:
Voor het geval dat... Adresje? Prijsindicatie?
als mijn bak h of l, geluid maakt, bestel ik een geriviseerde, ja ik bestel excl btw, ds voor die prijs ga ik hem niet zelf doen.
@Pascal:
Voor het geval dat... Adresje? Prijsindicatie?
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
Luke schrijft:
@Luke,
Wist dat de Tdi's een kabel hebben. hier zit dus ook een o-ringetje in, of kering. Ga er van uit dat we die niet nodig zijn omdat we beide een Td5 hebben. Wil het zeker weten, hou niet van verassingen als ik aan het sleutelen ben. Heb graag alles in huis voor ik er aan begin.
Groet Jan
Jan,
Ik weet niet hoe het zit bij een Td5 ivm electronica, volgens mij heeft hij idd een krukas sensor, maar bij de Tdi was het een mechanische op de reductiebak, en die moest dus los.
Maar het wijst zichzelf, alles op en rond de reductiebak mot los, en hou dan dus ook even rekening met massakabels (was ik vergeten te vermelden in eerdere posts), bij de mijne was dat aan weerszijde van de reductiebak.
Luke
@Luke,
Wist dat de Tdi's een kabel hebben. hier zit dus ook een o-ringetje in, of kering. Ga er van uit dat we die niet nodig zijn omdat we beide een Td5 hebben. Wil het zeker weten, hou niet van verassingen als ik aan het sleutelen ben. Heb graag alles in huis voor ik er aan begin.
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
Jan, als je echt zekerheid wilt hebben moet je gewoon even een pakkingsetje bestellen (No. RTC3890) - 3 pond 65 ex bij paddock, zit alles in incl de keerringen en o-ringen.
Maar let op...ik ben er ervaringsgewijs achter gekomen dat NIET de o-ringen voor de as van de intermediate gear hier in zaten, dus die moet je los bij bestellen
en uiteraard ook de keerring diein de VERSNELLINGSBak zit bij uitgaande as,
Mijn Pakkingssetje kwam indertijd bij janssen vandaan (uit voorraad)
Als je die allemaal hebt heb je alles wat je nodig hebt
Luke
Maar let op...ik ben er ervaringsgewijs achter gekomen dat NIET de o-ringen voor de as van de intermediate gear hier in zaten, dus die moet je los bij bestellen
en uiteraard ook de keerring diein de VERSNELLINGSBak zit bij uitgaande as,
Mijn Pakkingssetje kwam indertijd bij janssen vandaan (uit voorraad)
Als je die allemaal hebt heb je alles wat je nodig hebt
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
Bij een TD5 zit er aan het einde van de tussenbak een groen dingetje met een draadje eraan; dat is de km-teller sensor. Die heb ik er een keer tussenuit gereden in het terrein, vandaar.
Is het trouwens niet makkelijker om de versnellingsbak inclusief de tussenbak eronder vandaan te sleutelen en dan rustig op de grond of werkbank die tussenbak aan te pakken? Je ziet dan wat makkelijker wat je doet.
Is het trouwens niet makkelijker om de versnellingsbak inclusief de tussenbak eronder vandaan te sleutelen en dan rustig op de grond of werkbank die tussenbak aan te pakken? Je ziet dan wat makkelijker wat je doet.
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
Conny,
Als er bij dat groene dingetje idd een stekkerbevestiging zit, en dat spul zit diep weg tussen tussenbakhuis en handrem trommel dan is het idd de electrische km teller gever, en idd ook daar zit een kleine keering in.
Ik heb een tdi en wist dus niet hoe het bij een Td5 zat
Wat betreft je opmerking over tussenbak incl versnellingsbak demonteren is geen goed plan...
Veel meer werk
combinatie wordt ook veel zwaarder en onhandelbaarder, en je krijgt een serieus probleem om het weer achter je motor te krijgen op een manier dat je koppeling weer goed is uitgelijnd, en een tikkie scheef erachter en je bent de klos
Dus beter daar niet aan k*tten
Luke
Als er bij dat groene dingetje idd een stekkerbevestiging zit, en dat spul zit diep weg tussen tussenbakhuis en handrem trommel dan is het idd de electrische km teller gever, en idd ook daar zit een kleine keering in.
Ik heb een tdi en wist dus niet hoe het bij een Td5 zat
Wat betreft je opmerking over tussenbak incl versnellingsbak demonteren is geen goed plan...
Veel meer werk
combinatie wordt ook veel zwaarder en onhandelbaarder, en je krijgt een serieus probleem om het weer achter je motor te krijgen op een manier dat je koppeling weer goed is uitgelijnd, en een tikkie scheef erachter en je bent de klos
Dus beter daar niet aan k*tten
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
Edward schrijft:
Sja helaas kon het niet anders, ik moest rijden 9zakelijke verplichtingen) en kon geen extra paar handje regelen op korte termijn. En nood breekt (veiligheids)wetten En hoewel ik wist van tevoren wat ik over me af ging roepen heb ik hemel en aarde bij elkaar liggen vervloeken onder die auto, dat kan je van me aannemen.
Maar afijn we zijn weer een ervaring rijker zullen we maar denken :(
Luke
met één man is het, sorry Luke, gewoon dom en onverantwoordelijk!
:P
Sja helaas kon het niet anders, ik moest rijden 9zakelijke verplichtingen) en kon geen extra paar handje regelen op korte termijn. En nood breekt (veiligheids)wetten En hoewel ik wist van tevoren wat ik over me af ging roepen heb ik hemel en aarde bij elkaar liggen vervloeken onder die auto, dat kan je van me aannemen.
Maar afijn we zijn weer een ervaring rijker zullen we maar denken :(
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
Luke schrijft:
De voorspanning stel je af door rustig de moer vaster te draaien, tot de juiste voorspanning is bereikt. (wanneer je ook de bus iets in moet drukken dan gaat het uiteraard veel moeizamer).
Volgens mij is het zo dat die bus strak/klem tussen de binnenste loopringen van de lagers moet zitten, om te voorkomen dat die lagerringen rond gaan draaien op de as. Je krijgt dus: dikke eind as-lager-bus-lager-bakhuis en door de moer wordt alles strak in elkaar geklemd.
De buitenste lagerringen zitten klem in het intermediate gear (door zegerringen OF door ingefreeste kamers = sterkere constructie) en kunnen in principe geen kant uit. Je hebt dus een bepaalde afstand tussen de lagers en die afstand zul je moeten opvullen middels die iets samendrukbare bus.
Met een te lange bus haal je de gewenste voorspanning niet en is ie te kort dan doet ie in principe niks en had je hem ook weg kunnen laten.
Met vriendelijke groeten,
Erik.
@ Edward: Ja, ik drink altijd uitgebreid koffie!
Ik heb de spacer overigens gewoon teruggezet, maar wat me niet geheel duidelijk was waaron die spacer ertussen zit, want ook bij het oude gear leek het erop dat er nog vollop ruimte zat tussen lagers en spacer. Dusdanig veel dat ik die er nooit uigesteld had gekregen met aandraaien van de moer, en die dus niet bepalend geweest had kunnen zijn voor de voorspanning van de lagers.
Ik heb trouwens wel bij montage van eea de voorspanning volgens fabrieks specs gewoon af kunnen stellen.
Luke
De voorspanning stel je af door rustig de moer vaster te draaien, tot de juiste voorspanning is bereikt. (wanneer je ook de bus iets in moet drukken dan gaat het uiteraard veel moeizamer).
Volgens mij is het zo dat die bus strak/klem tussen de binnenste loopringen van de lagers moet zitten, om te voorkomen dat die lagerringen rond gaan draaien op de as. Je krijgt dus: dikke eind as-lager-bus-lager-bakhuis en door de moer wordt alles strak in elkaar geklemd.
De buitenste lagerringen zitten klem in het intermediate gear (door zegerringen OF door ingefreeste kamers = sterkere constructie) en kunnen in principe geen kant uit. Je hebt dus een bepaalde afstand tussen de lagers en die afstand zul je moeten opvullen middels die iets samendrukbare bus.
Met een te lange bus haal je de gewenste voorspanning niet en is ie te kort dan doet ie in principe niks en had je hem ook weg kunnen laten.
Met vriendelijke groeten,
Erik.
@ Edward: Ja, ik drink altijd uitgebreid koffie!
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen
weet nie....tussenbak op een brug met twee man erafpakken ligt bij een D2 met een uurtje op de werkbank.....lukt me incl hoofdbak nie zo snel hoor
gone
Re:lekkende tussenbak- Opgelost!
Afgelopen zaterdag is mijn tussenbak er onderuit geweest. Samen met Sj@rif en Arjan Driebergen op de brug bij een gezamenlijke kennis. Zo rond half 9 begonnen en om half 12 lag de bak op de werk bank. Tussen door nog een half uurtje koffie gedronken. Ging allemaal redelijk voorspoedig, alleen een van de moeren vergeten boven op, tussen 2 moeren zat een steuntje voor bekabeling, waren we de tweede vergeten. Dus de bak ging er niet af :laugh:
Daarna de keringen en de beide o-ringen van de tussen as vervangen. Was een makkelijk om te doen. Van deze as zat de moer aan de buitenzijde er los op????? Wel geborgd maar was wel iets te draaien. Dus nu maar goed vast gezet wel beetje op gevoel omdat we niet het juiste tool hebben om het draaimoment te meten van de ingaande as.
Bak daarna maar eens gewogen voor de geïnteresseerden het ding weegt precies 50kg ex olie. Dus Luke petje af als je dat in je eentje gedaan hebt zonder een krikje oid.
Daarna de kering van de uitgaande as van de R380 gedaan, hier een keringen verkloot. Je hebt een mooi begin van de as maar halverwege zit een uitsparing die haaks is. Dit op gelost door een stevig stukje plastic om de as te rollen en daarna de kering over het in geoliede plastic te schuiven.
Bak er weer tegen aan ging soepel. Beetje lopen pielen met het pinnetje van de hoog-laag. Dit is een gaffel met twee plastic busjes er tussen. Hier voor toch maar even vlug de cuby-box uitgebouwd. Daarna ging ook dat makkelijk. Rest afgemonteerd en daarna hoog-laag en diff-lock functie en lampje getest.
Zoals gezegd half 5 klaar! Met ook weer een bakkie rond 3 uur! Over een paar weken gaan we Sj@rif's tussen bak aan pakken voor het zelfde probleem. Zal dan naar alle waarschijnlijkheid vlugger gaan.
Na de rit naar huis ook nog gechecked op lekkage en tot op heden is de bak mooi droog. Lijkt dus een succes te zijn :)
Sj@rif en Arjan bedankt voord de hulp! En de forum leden voor het mee denken en geven van tips en info natuurlijk ;)
Mvg Jan
Daarna de keringen en de beide o-ringen van de tussen as vervangen. Was een makkelijk om te doen. Van deze as zat de moer aan de buitenzijde er los op????? Wel geborgd maar was wel iets te draaien. Dus nu maar goed vast gezet wel beetje op gevoel omdat we niet het juiste tool hebben om het draaimoment te meten van de ingaande as.
Bak daarna maar eens gewogen voor de geïnteresseerden het ding weegt precies 50kg ex olie. Dus Luke petje af als je dat in je eentje gedaan hebt zonder een krikje oid.
Daarna de kering van de uitgaande as van de R380 gedaan, hier een keringen verkloot. Je hebt een mooi begin van de as maar halverwege zit een uitsparing die haaks is. Dit op gelost door een stevig stukje plastic om de as te rollen en daarna de kering over het in geoliede plastic te schuiven.
Bak er weer tegen aan ging soepel. Beetje lopen pielen met het pinnetje van de hoog-laag. Dit is een gaffel met twee plastic busjes er tussen. Hier voor toch maar even vlug de cuby-box uitgebouwd. Daarna ging ook dat makkelijk. Rest afgemonteerd en daarna hoog-laag en diff-lock functie en lampje getest.
Zoals gezegd half 5 klaar! Met ook weer een bakkie rond 3 uur! Over een paar weken gaan we Sj@rif's tussen bak aan pakken voor het zelfde probleem. Zal dan naar alle waarschijnlijkheid vlugger gaan.
Na de rit naar huis ook nog gechecked op lekkage en tot op heden is de bak mooi droog. Lijkt dus een succes te zijn :)
Sj@rif en Arjan bedankt voord de hulp! En de forum leden voor het mee denken en geven van tips en info natuurlijk ;)
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten