lekkende tussenbak - Opgelost!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pascal ubags

Re:lekkende tussenbak en onderdeel nummer keringen

Berichtdoor pascal ubags » 21 Mar 2012, 08:30

hoi
o ringen heb ik nog nooit zien lekken, maar ja nakijken kan nooit kwaat.

ftc5303 is ingaandeas r380 dus bij koppeling

icv100000 tot la939975 dit verwijst weer naar ch nr
frc 2365 vanaf 22d
dus zou deze alle 2 bestellen, kost toch niks enweet je zeker dat je de goede hebt.

vaak wordt deze beschadigt bij terug zetten h/l bak omdat je hem over de as moet schuiven van de hoofd bak. en het is nogal zwaar, dit gebeurt niet zo snel als je een goede versn bak bok en spec steun hebt. dus ben gewaarschuwd. anders lekt hij weer.

als ik het goed heb gezien is de keerring van de r380 outpoutchaft ftc2383
dat is dus de andere kant van de in van de h/l bak

gr pascal

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Mar 2012, 09:25

@Erik en @Mike,

Die collapsable spacer staat in het onderdelen boek met verschillende lengtes. Dus hier gaan we dan een probleem krijgen. Maar zoals, ik geloof Pascal, ook schreef. ALs de mijne daar niet lekt enk ik dat ik mooi zo laat.

Mvg Jan

@Gizmo,

Dank voor je tip. We zullen er op letten of het gat nog rond is. Kun jij ook iets meer info geven over die collapsable spacer deze staat in het onderdelen boek met verschillende lengtes. Wel minieme verschillen, om de torque? speling? goed te krijgen.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Mar 2012, 09:26

@Pascal,

Ga ze ook beide bestellen, zou zonde zijn als je de bak op de werkbank hebt liggen en je komt er achter dat je de verkeerde kering hebt.

Mvg Jan

@Sj@rif,

Ben met een lijstje met keringen, o-ringen ed bezig.

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 21 Mar 2012, 10:16

Dank voor de vele goede adviezen, heren!

@Jan
Was ik ook al mee bezig, zie nu een complete set met alle pakkingen van de LT320, staat ook in de onderdelen lijst:
RTC3890, n.b. OEM voor 5 euri bij Paddock. Voor dat geld doe ik meteen een reservesetje voor als er wat beschadigt.

Die bus nr 5 is inderdaad in vele overmaten te krijgen, maar de standaard lijkt de FRC7437 te zijn... Da's ook de enige die op voorraad lijkt te worden gehouden als ik het zo snel bekijk.
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Mar 2012, 10:37

@Sj@rif,

Heb je net gemaild. Ga zelf liever voor losse genuine keringen. Zo'n setje is vast van Britt-part en van dubieuze kwaliteit. Voor een papieren pakking maakt me dat niet uit maar een olie kering heb ik liever van Corteco of Eriks oid.

Mvg Jan

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 21 Mar 2012, 10:46

@Jan, heb je gelijk aan, op dat spul moet je niet beknibbelen. Maar ik zie OEM, vandaar...
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 21 Mar 2012, 10:53

Sj@rif schrijft:
@Jan, heb je gelijk aan, op dat spul moet je niet beknibbelen. Maar ik zie OEM, vandaar...

Als het OEM is dan wordt het anders natuurlijk, lees het net ook in je post :blush: Dan kun je zeker een setje extra doen voor de beschadigen. En de in gaande as kering? welke zit er? Daar er namelijk 2 verschillende zijn? Afhankelijk van bak nummer. Zou jammer zijn als we een setje hebben en net de verkeerde er in zit.

Mvg Jan

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 06:24

Heren,

Even in zijn algemeenheid......
Ik heb zeerrecentelijk mijn gehele tussenbak gerepareerd /gereviseerd.
Ik heb dat thuis gedaan op een overdekte parkeerplaats maar dus zonder brug.
Ook heb ik het alleen gedaan , en kan dus het volgende melden :)

Ten eerste, die tussenbak is loeizwaar en echt geen klus die je "even" of "alleen" doet

Het demonteren is behoorlijk wat werk om dat alles binnenin de auto ook los moet...denk aan tunnelbekleding, pook, schakelmechanismes, doorwaadslangetjes , bekabeling die over de bak loopt, massakabels, kabels aan schakelaars in de bak, etc etc.
Ook onder de auto is het niet even zomaar gedaan......motor en bakken staan als 1 unit op de motorsteunen / baksteunen dus als je tussenbak gaat demonteren ben je ook je achterste 2 steunmunten kwijt, dus motor moet ook ondersteund worden
Dan moeten je cardan assen ook uit de weg want anders ga je echt tobben om je tussenbak achter de versnellingsbak vandaan te krijgen

Verder ligt het zwaartepunt van de tussenbak aan de zijkant, gezien vanuit een situatie dat de tassenbak achter de versnellingsbak zit gemonteerd.
Op het moment dat je de tussenbak dus naar achter kan halen zal hij niet alleen naar beneden komen maar ook om zijn as gaan draaien, en aangezien hij loeizwaar is, is het dus echt oppassen geblazen.
En bovenstaande is alleen nog maar het verhaal van het demonteren, en dan heb ik het nog niet over het weer terug monteren gehad.

Ik heb het uiteindelijk alleen voor elkaar gekregen maar dat is achteraf gezien vermoedelijk geen goed idee geweest omdat ook de mijne nu lekt tussen bak en tussenbak.
Vermoedelijk heb ik 1 van de keeringen beschadigd bij het wederom terug monteren van de tussenbak. Er komt een as uit de versnellingsbak. de tussenbak schuift bij het monteren over die as heeb.
Als je hem niet hoog genoeg optilt (tussenbak) en niet juist oplijnt met de versnellingsbak, is de kans groot dat je de keerring van de tussenbak om zeep helpt (zoals ik vermoedelijk heb gedaan)

Ik raad je dus ten zeerste aan...doe het zowiezo NIET alleen, en hoe meer hulpmiddelen je hebt, hoe beter het is. assteunen garagekrik, blokken die je op de dwarsbalk kan leggen van je chassis om er je motor en versnellingsbak mee te ondersteunen , en een brug en bakkrik of steun of hoe zo; n ding ook mogen heten zijn heus aan te bevelen.

Hoewel het, zoals ik me meen te herinneren, volgens werkplaats handboek niet zo is, begreep ik uit de praktijk dat vrijwel alle garage bedrijven (hier tenminste wel) bij het weer terugmonteren van de tussenbak, sileconenkit smeren op de aansluitvlakken van bak en tussenbak.

En verder......er zijn diverse boutgaten in het huis van de tussenbak die door ed door geboord zijn maar welk met schroefdraad. deze boutgaten worden gebruikt voor het monteren van tussenbak tegen bak. en door deze stomme constructie van doorlopende gaten, is de kans op lekkage via die gaten dus aanzienlijk. dus probeer voordat je inderdaad de operatie van het demonteren van je tussenbak over jezelf af gaat roepen, eerst 100% zekerheid te hebben dat hij inderdaad ook lekt tussen bak en tussenbak en niet op 1 van die boutgaten bijvoorbeeld.
Het eerts goed schoonmaken van de bakken is essentieel om die lekkages op te sporen, en ook zal je echt je auto even een paar dagen moeten laten staan om dit te kunnen doen.
Een beetje rijwind en de hele zooi aan de onderkant van die bakken zit onder de olie en ga dan maar weer zoeken waar het vandaan komt. Ook zit er in de achterkant van de versnellingsbak een soort vanafwateringskanaal gefreesd waardoor evt lekkede ok van de keering van de uitgaande as in de versnellingsbak weg kan. Als de tussenbak achhter de versnellingsbak zit correspondeerd dit met een open gat ergens een cm of 5 a 10 omhoog tssen bak en tussenbak, dit is te zien als je onder de auto ligt met je voetjes naar de achterwielen wijzend ;) Controleer ook of daar olie vandaan komt. Een goede indicatie

Tot slot..... als je toch de tussenbak achter de bak vandaan gaat of moet halen, let dan op welke bout waar zit, ivm met verschillende boutlengtes, maak bij voorkeur even een tekeningetje hiervan en noteer daarop e boutlengtes bij elk boutgat (als je dat doet hou ik me later voor dat tekeningetje aanbevolen want ik ben hiermee de mist in gegaan en heb de boel flink door elkaar gegooid, en aangezien het bij mij op termijn ook weer los moet is het makkelijk om dat even te weten)
Ter afsluiting, hou er rekening mee dat het spul op 2 manieren tegen elkaar aanzit gebout... bouten vanaf de tussenbak de versnellingsbak in en bouten vanaf de versnellingsbak de tussenbak in.
Het is bovendien aan te bevelen ten minste 2 lange draadeinden te gebruiken als geleiders waar je tussenbak over kan schuiven bij het de en monteren (M10 draadeindes van een cm of 10 lang) die je in de bovenste boutgaten draait (bovenop de bakken dus)
Op deze manier flikkert de bak niet naar beneden als je hem achter de versnellingsbak vandaan trekt, en bij het monteren is de kans op beschadigen van de keerringen aanzienlijk kleiner.
Met deze draadeindes kan je eerst rustig de bak naar achteren trekken totdat hij helemaal vrij is van de ingaande as, om hem vervolgens ook te kunnen laten zakken.

Tot zover...heel verhaal ik weet het, maar gun niemand de ellende en bloed zweet en tranen die het mij gekost heeft met dat getob in mijn eentje.
Ohw ja......bij het weer monteren, als jet het niet op een brug doet, laat de uitgaande flenzen elk op een assteun rusten (wel op een of andere manier ook daaraan vastzetten met stuk ijzerdraad of tirap) zodat die het gewicht van de bak dragen, je hebt dan ook gelijk een soort van draaipunt zodat je de tussenbak omhoog kan roteren om hem uit te lijnen met de versnellingsbak.

Heel veel succes en sterkte (en fysiek kracht) toegewenst :P

Luke

PS Nog 1 praktische tip: bij het demonteren van de motor / baksteunen haal niet alleen de centrale moer van de steunen op het chassis los, maar ook het tapeind eruit wat uit de steun komt. dit maakt het demonteren van de gehele steun een stuk makkelijker sneller en eenvoudiger.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 06:52

@ Sharif,

Die colapsable bus moet je je even niet te veel bij voorstellen (als je dat tenminste met "bus" bedoelde.

Bij de reparatie van mijn tussenbak waren de lagers van juist die tandwielcluster / as kapot gelopen en dus het tandwiel overleden, tanden gebbroken en dat soort ellende.

Dat intermediate gear hing dat letterlijk scheef op de as omdat aan 1 kant alle rollen uit het lager waren verdwenen.

Hoewel het me heel veel moeite heeft gekost om daardopr de as uit de bak te krijgen, immers het spul was knap ontzet met name de bus had een opdonder gehad waardoor die de as vastklemde) is het niet zo dat die bus bij het minste of geringste collapsed.

Die bus is eigenlijk niet meer als een spacer tussen de 2 lagers in die de voorspanning bepaald als je de moer aan gaat draaien van de as.
hoe vaster de moer, hoe meer je de respectievelijke lagers tegen die spacer aandrukt , en des te meer voorspanning dus.
Nu is die bus niet van blik maar best dikwandig, das komt echt hoop voor kijken om dat te laten colapsen, ook bij de krachten op de tandwielen.
En dan nog wat...... bij het originele intermediate gear in mijn bak zaten er achter de lagers circlips (zegerveren) om de diepste stand van die lagers te begrenzen. hoewel er wel heel veel bij komt kijken kan ik me voorstellen dat die iets meegevan als je die lagers aan gaat drukken, maar het nieuwe intermediate gear wat ik heb gemonteerd had die zegerveren niet en was de montage diepte van de lagers begrend doordat de lagers ingekamert liggen in het gear.
In beide gevallen zullen de lagers die bus ertussen nauwelijks of niet raken, vandaar dat ik die bus als een soort van spacer zie (opvulbus).
En ja hij is in diverse lengtes te krijgen, ik heb gewoon de oude teruggezet.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mar 2012, 06:58

@ Sharif en JanTd5,

Als die bak niet lekt op die o-ringen van die as, dan gewoon van dat spul afblijven en lekker laten zitten.

Ik las eerder dat mensen ze nog nooit op die as hadden zien lekken !!

Nou ik dus wel (net als gismo) en niet 1 maar diverse, dus goed controleren is aan te bevelen.

Luke

Terug naar “Techniek”