Trillingen door frontrunner roofrack

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chrsitiaan

Re:Trillingen door frontrunner roofrack

Berichtdoor Chrsitiaan » 07 Aug 2012, 10:37

ErikL schrijft:
Ga deze week even wat experimenteren, maar aan al de reacties te zien moet het met een simpel plaatje opgelost zijn.

Had ik bijna het roofrack alweer op marktplaats gezet.. :blush:

Gr.

Erik

Probleem intussen opgelost?

Heb onlangs een nieuw roofrack gekocht omdat het vorig te hoog was voor onze nieuwe garage.
Het oude was ook een frontrunner, model S2000 (denk ik). Nooit last gehad van trillingen, af en toe, afhankelijk van de temperatuur, maakte het wel eens geluid maar verder niets.

Nu dus opnieuw een Frontrunner, type Slimline gemonteerd vlak voor we op vakantie vertrokken.
Met de 2 grote dakzakken op het dak ging het goed, maar eens die er af begon het roofrack enorm hard te trillen vanaf ± 80 km/h . Zover ik kon voelen tijdens het rijden is het één welbepaalde lat die zo hard trilt. Heel den auto begint te daveren.

Heb nochtans de air deflector gemonteerd, op het randprofiel en de eerste lat. Zo stond het ook in de montagevoorschriften. Er waren zelfs poprivetten bijgeleverd om het op effectief op het randprofiel te kunnen bevestigen.

Ik overweeg nu om één of twee houten latten overlangs te monteren om die trillingen tegen te gaan.

Iemand nog andere suggesties?

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 07 Aug 2012, 16:20

Met het montereren van de winddeflector waren bij mij de trillingen weg, geen noodzaak meer voor andere maatregelen... :blink:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ErikL

Berichtdoor ErikL » 07 Aug 2012, 18:29

Bij mij is het probleem opgelost door het monteren van een (zelfgemaakte) winddeflector.
Heb 2mm aluminum gebruikt en deze aan de voorzijde vastgezet met popnagels. Verder heb ik de plaat op het 1e en 2e dwarsprofiel vastgezet met boutjes. Deze schuiven in het profiel.

Met of zonder lading, bij welke snelheid ook heb ik geen problemen meer.

Is het misschien zo dat er een dwarsprofiel los zit. Ze zitten wel gelast, maar ook een las kan stuk.

Gr.
Erik

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 10 Aug 2012, 22:05

Heb een tape geplakt op onderste boutspie van de lat die zo hevig trilde (de 3°) maar dat veranderde niets aan de situatie. Was een tip die ik kreeg via het xrover forum.

Dan toch maar 2 houten latten overlangs op het roofrack geschroefd met telkens 2 bouten, waarvan telkens één bout in de trillende lat ...

Probleem opgelost!

Terug naar “Techniek”