Lekkage bij het stuurhuis

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
rrooggiieerr

Lekkage bij het stuurhuis

Berichtdoor rrooggiieerr » 15 Mar 2012, 23:21

Hoi,

Ik heb last van een lekkage in het stuurhuis van mijn Defender. Vanmiddag ben ik op zoek gegaan naar het euvel. Ik heb de boel eerst eens goed schoon gemaakt, aangekoekt zand en modder weggehaald en met een spuitbus remmenreiniger de boel even goed ontvet. Daarna de motor gestart en vanuit stilstand een bescheiden draai aan het stuur gegeven zodat het stuurbekrachtigingssysteem onder druk kwam te staan. Het was daarna goed zichtbaar waar het lek zat. Ik heb er een foto van gemaakt.

Ik heb natuurlijk ook al wat rond gegoogled op het net. Volgens mij is dit een veel voorkomend probleem. Maar wat is de oplossing?
Def 110 HCPU '91 200Tdi

pascal ubags

Re:Lekkage bij het stuurhuis

Berichtdoor pascal ubags » 16 Mar 2012, 07:46

hoi
je hebt veel rond gegoogelt,
wat je da vindt is lekkage stuurhuis, maar dan onderzijde aandikke keerring dit is 95% de boosdoener

jou fotto komt bijna niet voor, denk dat je de deksel eraf kunt halen, maar dit heb ik nog nooit gedaan.
wel gedaan opnieuw afstellen, die bout in het midden met die contraschroef, dit moet je dus daarna ook doen, maar pas op, dit moet gebeuren in de exaxte middenstand, daar moet hij iets speling hebben, draai je hem iets naar l of r dan is er geen speling, het is een conische tand heugel de er in zit.

heb ergens nog tekeningen van het stuurhuis, maar kan niet hier posten, wil je ze even een pbtje, en zeggn of het een 4 of 3 bouts is.
kan even duren want ik moet in deoude doos.
gr pascal

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 16 Mar 2012, 08:01

hoi
gevonden in oud onderdelen boek defender 83/86
die deksel zit vast met een aantal bouten dit aantal bepaalt welk stuurhuis je hebt
er zijn 3 verschillende

adwest havyd 3bouts
zit onder die deksel een o ring
rtc295 maar deze is part of kit rtc308

adwest lightw 4 bouts
ook een o ring rtc4397 is los te krijgen

gemmer 6 bouts only v8
geen onderdelen

dus deksel los halen en o ring vernieuwen
en opnieuw afstellen.

gr pascal

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 16 Mar 2012, 08:08

hoi
waardoor wordt dit probleem veroorzaakt.
als je max stuurt en blijft door drukken, bouw je veel druk op, je hoordt dit, laat je daar integen je stuur even los of iets terug sturen, is deze druk er niet. en gaat je stuurhuis 300dkm mee, dou je altijd drukken en met stilstaande auto sturen, dus parkeren, is dit snel lekkage.
dus ga er goed mee om, begrijp de techniek.
stuur eens zonder draaiende motor en je weet wat je bekrachtiging moet doen, bij stilstand, en stuur eens zonderdraaiende motor als de auto iets rolt.

dan weet je het verschil

gr pascal

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Mar 2012, 11:20

Heb ik bij de D1 ook gehad, gewoon bouten nagetrokken en geen last meer van gehad. :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Disco RonL

Berichtdoor Disco RonL » 16 Mar 2012, 12:06

begin maar eens met het natrekken vd 4 bouten, als dat niet helpt dan kan de deksel eraf:
verwijder de buis tussen turbo en interkoeler
optioneel: verwijder de dynamo voor btere toegankelijkheid
verwijder eerst de centrale moer midden op de deksel (houd hierbij met een inbus de centrale bout tegen.
verwijder de 4 bouten bovenop de deksel
draai nu met een inbus de centrale bout richting vastdraaien, de deksel zal omhoog komen en uiteidelijk geheellos als de centrael bout eruit is gedraaid, de centrale bout blijft vast zitten in het stuurhuis.

maak nu de deksel en randen van het stuurhuis goed vetvrij, haal beschadigingen weg.
gebruik nieuwe afdicht ring of pakking of vloeibare pakking (heel dun).
zo moet het lukken.
been there done that.
The difference between men and boys is the price of their toys ;)

Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004

rrooggiieerr

Berichtdoor rrooggiieerr » 18 Mar 2012, 09:07

Bedankt voor jullie reacties!

De problemen die ik via google had gevonden hadden inderdaad met de onderzijde te maken. Ik moet de onderzijde nog even goed bekijken, er zit nu een stuurstangbeschermer in de weg om dat goed te kunnen bekijken, die moet ik dus eerst demonteren. Hopelijk manifesteert de lekkage zich alleen aan de bovenkant, want volgens mij is het probleem anders groter.

Het stuurhuis betreft een 4-bout Adwest.

De lekkage die op de foto staat wordt veroorzaakt bij een beetje sturen, gewoon licht aan het stuur draaien vanuit stilstand. Ik woon in Amsterdam, dus bij in en uitparkeren ben ik natuurlijk flink aan mijn stuur aan het draaien. Bedankt voor de stuur tips, ik zal er beter op letten.

Ik ben hoopvol getemd dat het natrekken van de bouten gaat werken, ga het van de week doen, dus zal laten weten of dat het probleem heeft verholpen.
Def 110 HCPU '91 200Tdi

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 18 Mar 2012, 10:25

Hoi,

Als je toch het een en ander loshaalt om te kunnen kijken......kijk dan vooral ook even naar de olieleidingen ! Het is een bekend probleem dat deze nog al eens los willen gaan zitten :ohmy:
Been there...alleen te lang doorgereden: pomp helemaal overleden :angry:

Succes ermee, en hopenlijk valt het mee

Groet
Frankie

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mar 2012, 10:41

pomp overlijd niet door lekkage bij stuurhuis (of dat nu uit een leiding of uit een afdichting lekt) maar door olietekort... lekkage of niet, zolang er voldoende olie in het reservoir zit geen probleem voor de pomp.

als een leiding zo ver los trilt dat je snel je olie verliest heb je er te lang niet naar gekeken waar die rode olievlekken onder je auto vandaan komen ;-)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Mar 2012, 10:51

Laatst hier even gekeken naar een 110 300tdi met lekke stuurbekrachtiging. Was de aanvoerslang vanaf het reservoir die niet vast zat. Nieuwe slangklem opgezet en opgelost! :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”