Ok, gistermiddag heb ik de problemen wat verder onderzocht, de stuurstangbeschermer verwijderd, de boel goed schoongemaakt en weer een paar keer aan het stuur gedraaid. De lekkage is echt alleen aan de bovenkant, ik heb ook geen lekkages in de leidingen kunnen vinden.
Vervolgens heb ik getracht de 4 bouten aan te trekken, er was geen beweging in te krijgen. De andere kant op lukt wel. De bouten zitten dus helemaal aangedraaid en toch lekt het. Ik zal de pakking dus moeten vervangen. Dat afstellen van die centrale bout lijkt me nog wel ingewikkeld, heb inmiddels het hoofdstuk in het werkplaatshandboek gevonden, moet dat maar even doorlezen. Hints en tips zijn welkom!
Ik moet natuurlijk eerst de stuurbekrachtigingsvloeistof aftappen. Wat is hier de beste methode voor?
Lekkage bij het stuurhuis
- rrooggiieerr
Re:Lekkage bij het stuurhuis
Def 110 HCPU '91 200Tdi
-
Disco RonL
olie eruit: maak reservoir los, haal slang-die-naar-pomp-loopt los, bakje onder reservoir, slang naar onder buigen en bakje daaronder.
lekker kliederen dus.
afstellen:
[ul]motor uit.
vul het systeem met olie.
draai met de hand aan stuurstang (die van het stuur loopt naar het stuurhuis), voel de speling, dit moet je voelen als ruimte tussen tandwielen en niet als een rubber dat iets meegeeft.
stel nu de centrale bout zo af dat de voelbare speling net weg is / tot iets voelbaar blijft.
zet centrale bout weer een beetje vast.
start motor, ontlucht systeem.
doe de speling test opnieuw
zet centrale bout goed vast.
doe speling test opnieuw[/ul]
lekker kliederen dus.
afstellen:
[ul]motor uit.
vul het systeem met olie.
draai met de hand aan stuurstang (die van het stuur loopt naar het stuurhuis), voel de speling, dit moet je voelen als ruimte tussen tandwielen en niet als een rubber dat iets meegeeft.
stel nu de centrale bout zo af dat de voelbare speling net weg is / tot iets voelbaar blijft.
zet centrale bout weer een beetje vast.
start motor, ontlucht systeem.
doe de speling test opnieuw
zet centrale bout goed vast.
doe speling test opnieuw[/ul]
The difference between men and boys is the price of their toys 
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
-
Roger B.
waarom eerst afstellen dan ontluchten?
ik heb altijd eerst geheel afgebouwd (tot punt waar je boven het stuurhuis gaat volbouwen) en dan (als laatste van het stuurhuis zeg maar) de speling checken en eventueel afstellen.
ik heb altijd eerst geheel afgebouwd (tot punt waar je boven het stuurhuis gaat volbouwen) en dan (als laatste van het stuurhuis zeg maar) de speling checken en eventueel afstellen.
gone
Vrienden,
Mijn stuurhuis heeft het begeven, althans de olie komt er onder sneller uit dan hij er boven in gaat ;)
Heb een gereviseerd stuurhuis, nu ik toch de boel eraf heb liggen wil ik meteen de slangen vervangen deze zien er slecht uit. ook is een slang behoorlijk gesloopt met een slangenklem.
Zijn de metalen verbindingsbuisjes richting de pomp (bevestigd tegen chassisbalk) van belang(koeling?) of hebben deze geen extra nut?
Mochten deze geen doel hebben, dan neem ik er afscheid van en worden het hydro slangen aan een stuk.
Groeten,
Ivo
Mijn stuurhuis heeft het begeven, althans de olie komt er onder sneller uit dan hij er boven in gaat ;)
Heb een gereviseerd stuurhuis, nu ik toch de boel eraf heb liggen wil ik meteen de slangen vervangen deze zien er slecht uit. ook is een slang behoorlijk gesloopt met een slangenklem.
Zijn de metalen verbindingsbuisjes richting de pomp (bevestigd tegen chassisbalk) van belang(koeling?) of hebben deze geen extra nut?
Mochten deze geen doel hebben, dan neem ik er afscheid van en worden het hydro slangen aan een stuk.
Groeten,
Ivo
Ivo, wellicht was het handiger geweest een nieuw draadje aan te maken hiervoor B)
Als je bedoelt daar waar de leiding geklemd zit tegen het chassis heeft het alleen als functie het op d eplaats houden van de leiding. Je kunt ze weglaten, de auto stuurt er niet minder om echter ze zitten er niet voor niets. Als je drukopbouw krijgt in je slang zal deze willen strekken waardoor het geheel (ver)schuift, je krijgt dus meer (ongewenste) beweging wat op den duur zou kunnen leiden tot doorschuren.
Ik zou toch proberen eea vast proberen te zetten ergens
groet
Roel
Als je bedoelt daar waar de leiding geklemd zit tegen het chassis heeft het alleen als functie het op d eplaats houden van de leiding. Je kunt ze weglaten, de auto stuurt er niet minder om echter ze zitten er niet voor niets. Als je drukopbouw krijgt in je slang zal deze willen strekken waardoor het geheel (ver)schuift, je krijgt dus meer (ongewenste) beweging wat op den duur zou kunnen leiden tot doorschuren.
Ik zou toch proberen eea vast proberen te zetten ergens
groet
Roel
Roel,
Ik begrijp dat het hele verhaal wat levendige wordt als het onder druk komt te staan. Maar dit is simpel op te lossen door genoeg te beugelen.
Er rijden genoeg landbouw machines rond met meters hydroliek slang eronder dus ze kunnen we wat hebben.
Gr.
Ivo
Ik begrijp dat het hele verhaal wat levendige wordt als het onder druk komt te staan. Maar dit is simpel op te lossen door genoeg te beugelen.
Er rijden genoeg landbouw machines rond met meters hydroliek slang eronder dus ze kunnen we wat hebben.
Gr.
Ivo