aandrijving slipt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Zaalstaak
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 Dec 2024, 14:41

aandrijving slipt

Berichtdoor Zaalstaak » 24 Dec 2024, 15:23

Beste Lrch Holland leden,
Ik ben nieuw hier op dit forum om te vragen naar wat hulp bij een euvel met de aandrijving.
Het gaat om een Defender 110 hardtop Td5 uit 2003 met ruim 3ton op de teller.
Wat gaat er mis: aandrijving valt soms weg (een soort doorslippen) bij doorschakelen naar 3e en of 4e versnelling.
Dit gebeurt niet in de 1e en 2e versnelling, dan komt de wagen gewoon van z'n plek, optrekken en doorschakelen gaat gewoon goed.
als de aandrijving bij doorschakelen naar een hogere versnelling wegvalt, dan trap ik soms het koppelingspedaal nog een keer in, daarna lijkt ie wel weer te pakken en is er weer normale aandrijving. Soms lukt het ook met wat geduld, op een gegeven moment pakt ie wel weer op. Dat wegvallen van de aandrijving gebeurd soms ook wel spontaan onder het rijden in de 3e of 4e versnelling.
we hebben de versnellingsbak los genomen, koppelingsplaat lijkt goed 9mm dikte, het duomass flywheel lijkt goed, drukgroep weet ik niet exact hoe je verminderde werking zou kunnen achterhalen. de gehele bak los uit de auto (R380 + LT230) schakelt naar alle versnellingen, we draaien dan met de hand de bak rond en hebben weerstand op de uitgaande assen van de tussenbak, dan geen rare geluiden of mischakelingen. De bediening van de LT230 (hoog laag en difflock) hebben we losgekomen en gecontroleerd, dat lijkt allemaal goed te werken. Uiteindelijk hebben we de R380 versnellingsbak vervangen voor een gereviseerde met de bestaande tussenbak Lt230 er weer terug achter gezet. De R380 bak hebben we vervangen omdat we dachten dat daar het euvel zou zitten, het schakelen met de oude bak ging soms ook erg moeizaam, vooral na koude start de 1e kilometers. De afgetapte olie uit de R380 kwam er in drie kleuren uit, voor ons reden om te denken dat wellicht de oliepomp in de bak niet goed zou werken en wellicht al heel wat kilometers met verminderde smering heeft gedraaid. maar na alles terugbouwen met gereviseerde bak en frisse nieuwe olie nog steeds dezelfde storing; Bij doorschakelen naar 3e en of 4e versnelling valt soms de aandrijving weg....
Groeten, Jasper

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: aandrijving slipt

Berichtdoor Erik Peters » 25 Dec 2024, 10:34

Misschien kan de koppelingsvloeistof (na ontkoppelen) moeizaam terug lopen naar het reservoir zodat je met half slippende koppeling rijdt. Dat merk je het eerst in een hoge versnelling.
Het is mogelijk dat de bedieningsstang (voor het bedienen van de zuiger in de koppelingscilinder) die aan het koppelingspedaal geschroefd zit geen vrije slag heeft (vrije slag moet een 1mm zijn). Afstelling van e.e.a. staat in het werkplaatshandboek beschreven.
Of de hoofdkopplingscilinder is inwendig defect, d.w.z. de vloeistof kan onvoldoende terugstromen naar het reservoir na loslaten van het koppelingspedaal.

Groet,

Erik.

p.s. Naarmate de koppelingsplaat verder slijt, wordt het euvel alleen maar erger.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 25 Dec 2024, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: aandrijving slipt

Berichtdoor Edward » 25 Dec 2024, 10:39

Klinkt mij als de koppeling. Dat is de enige variabele in de aandrijving. Een versnellingsbak schakelt wel of niet. Staat ie in de versnelling kan een tandwiel niet dan wel dan geen splines of tanden........

Bij hogere versnellingen veranderd de belasting vd koppeling. Bij 1 of 2 wordt er minder kracht gevraagd tenzij je off road of op een steile helling staat. Bij hogere versnellingen kost het meer moeite het vermogen door te geven. Ga je bult op en het lukt niet schakel je ook een versnelling terug.

Maar ik mag aannemen dat als je bak toch los heb t en je de bak vervangt dat je de koppeling mee vervangen hebt. Dat is iets dat je altijd doet als je de bak eraf hebt, Net zoals de krukas keerring, nu kun je erbij met een half uur werk. Zit alles in elkaar ben je weer een dag kwijt........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: aandrijving slipt

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2024, 11:21

Erik Peters schreef:Misschien kan de koppelingsvloeistof (na ontkoppelen) moeizaam terug lopen naar het reservoir zodat je met half slippende koppeling rijdt. Dat merk je het eerst in een hoge versnelling.
Het is mogelijk dat de bedieningsstang (voor het bedienen van de zuiger in de koppelingscilinder) die aan het koppelingspedaal geschroefd zit geen vrije slag heeft (vrije slag moet een 1mm zijn). Afstelling van e.e.a. staat in het werkplaatshandboek beschreven.
Of de hoofdkopplingscilinder is inwendig defect, d.w.z. de vloeistof kan onvoldoende terugstromen naar het reservoir na loslaten van het koppelingspedaal.

Naast de controle van de hoofdkoppelingscilinder - dwz het goed afgesteld zijn en het goed vrijgeven van de terugloop - kan ook de leiding van hoofdcilinder naar de slave door de jaren moe zijn geworden.   Als het rubber gezwollen is trap je de koppelingsolie wel door de vernauwing heen maar stroomt ie slecht terug.
De genoemde symptomen passen evenwel beter bij een hoofcilinder-probleem; bij een tweede maal (ont)koppelen zou een vrijwel dichtzittende slang opnieuw moeten opspelen.
Dat het nogmaals (ont)koppelen soms helpt zou kunnen komen door het moeilijk terugstromen in de hoofdcilinder zoals Erik al noemt, wellicht komt die tweede maal de koppelingspedaal net iets hoger terug (er zit toch niet per ongeluk wat tapijt in de weg?).  
Als ik de verhalen zo lees dan wordt het vaak als alles warmer wordt nog erger omdat de koppelingsvloeistof dan kennelijk meer uitzet.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten