dyngo schreef:... .
Tot nog toe op geen van mijn (4) RRs ooit een wiellager vernieuwd.
En dat zijn 100.000en kms over nu bijna 30 jaren.
Maak ze niet schoon (te lui) maar houdt olie/vet wel op peil.
Tja, bij mijn oude Td5 ging na een relatief bescheiden aantal jaren een rechter voorrwiellager, en een jaar later een achterrwiellager opspelen -- het eerste maakte knerpende geluiden het tweede was alsof er een kanarie meereisde. De harde praktijk (N=2) leerde overigens wel dat je, als je maar goed genoeg luistert, na die eerste tekenen van lagerschade nog makkelijk 1000 km verder kan en dat zelfs dan de lagerschade nauwelijks op gevoel te detecteren is.
Of mijn oude trouwe Td5 een maandag-morgen exemplaar was (of juist een vrijdag-middag geval) dat weet ik niet maar het leek er op dat de lagers aan een kant met alleen het vet dat toevallig aan de handen van de Solihull-monteur zat gemonteerd waren. De lagers aan de andere kant gingen minimaal nog jaren mee (de historie daarna ken ik niet). Bij mijn huidige "Puma" hebben ze af-fabriek kennelijk meer vet gebruikt.
Of te wel: De levensduur van de wiellagers wordt denkelijk vooral bepaald door de eerste hoeveelheid lagervet. Bij de spoorwegen hebben wiellagers gewoonlijk zelfs het "eeuwige" leven -- goede en goed gesmeerde kogellagers gaan niet maar zo kapot.
Groeten MarcS