Cylinderbalans TD5
Cylinderbalans TD5
Het betreft een ´99 Defender 90 TD5 Ik heb deze auto sinds 2003.Toen gekocht met 120000 op de teller en nu staan er al 280000 redelijk probleemloze kilometers op.Alleen heb ik de motor,in vergelijking met andere TD5´s altijd erg "rauw" vinden draaien.Ook het stationair toerental is wat onregelmatig.Nu heb ik zo´n Nanocom en kan daarmee de cylinderbalans uitlezen ,alleen zegt die data mij niet zoveel.Ik zie dat bij stationair toerental bij alle cylinders deze varieert van -10 tot +15 tot soms +30 .Er is geen regelmaat in te ontdekken.Weet iemand hoe ik deze data moet interpreteren?
-
Roger B.
Re: Cylinderbalans TD5
De waarden die je ziet zijn correcties die de ECU toe past om de arbeid per cilinder gelijkmatig te krijgen. Als alle cilinders in dezelfde "range" varieren is de motor goed in balans,
gone
Re: Cylinderbalans TD5
Bedankt voor de reaktie...
Maar hoe is hier een slechte verstuiver uit te halen? Ik kan mij voorstellen dat ,wanneer één verstuiver minder is ,er een patroon in te zien moet zijn.Nu is het bij alle vijf even onregelmatig.
Kan olie in de kabelboom de veroorzaker zijn? En dan bedoel ik de kabelboom van de ECU naar de cylinderkop.De kabelboom in de kop is al eens vervangen...maar de olie was al tot aan de ECU gelekt.
Maar hoe is hier een slechte verstuiver uit te halen? Ik kan mij voorstellen dat ,wanneer één verstuiver minder is ,er een patroon in te zien moet zijn.Nu is het bij alle vijf even onregelmatig.
Kan olie in de kabelboom de veroorzaker zijn? En dan bedoel ik de kabelboom van de ECU naar de cylinderkop.De kabelboom in de kop is al eens vervangen...maar de olie was al tot aan de ECU gelekt.
Re:Cylinderbalans TD5
Ter referentie: zelfde bouwjaar (alleen 110) die van mij doen rond de -5 en +5. Er zit er eentje bij die -7 en +7 doet.
Je kan nog veel meer bekijken met die nanocom; hoe zit het met de diesel toevoer enzo?
Je kan nog veel meer bekijken met die nanocom; hoe zit het met de diesel toevoer enzo?
Je wil vast nog wat meer referenties:
Discovery, 2001, 300k op de teller:
Cyl1 -5 tot -1
Cyl2 -4 tot 0
Cyl3 -1 tot 2
Cyl4 0 tot 4
Cyl5 1 tot 5
Gemeten meteen na het starten, dus motor nog niet warm
Marco
Discovery, 2001, 300k op de teller:
Cyl1 -5 tot -1
Cyl2 -4 tot 0
Cyl3 -1 tot 2
Cyl4 0 tot 4
Cyl5 1 tot 5
Gemeten meteen na het starten, dus motor nog niet warm
Marco
x
Een TD5 is met een nanocom redelijk makkelijk op te voeren/optimaliseren. In de ECU staan de nummers van de verstuivers, maar dat is slechts een benadering. Een complete range verstuivers draait op die nummers. Als je het kleppendeksel eraf haalt, kun je de nummers lezen van de verstuivers; met de nanocom dien je nu die nummers in te geven.
Het schijnt dat de ECU dan precies weet wat voor verstuivers erin zitten en dan schijnt de auto als een speer te rijden.
Verhaal komt van een Australische site en ik heb het zelf nog niet gedaan (hij loopt prima), maar op een Duitse site hadden ze het er ook over.
Laat ons weten wat de resultaten zijn; als jij aanzienlijke verbetering ziet, ga ik het ook doen. ;)
Het schijnt dat de ECU dan precies weet wat voor verstuivers erin zitten en dan schijnt de auto als een speer te rijden.
Verhaal komt van een Australische site en ik heb het zelf nog niet gedaan (hij loopt prima), maar op een Duitse site hadden ze het er ook over.
Laat ons weten wat de resultaten zijn; als jij aanzienlijke verbetering ziet, ga ik het ook doen. ;)
-
Roger B.
waarom zou de ecu niet de juiste nummers van de verstuivers bevatten? ik heb begrepen dat een TD5 niet of beroerd loopt als je de verstuivers op andere plekken terugzet..
gone
Mogelijk kan je met de nanocom ook eerst de nummers uitlezen van de verstuivers die er
zouden moeten inzitten ?? Dat lijkt me een minder risicovolle manier van werken ??
Als er in het verleden om een of andere reden een verstuiver vervangen of gewisseld is van plaats kan hier enige waarheid inzitten.
Zal zelf ook is kijken op mijn disco2 van 2004.
Voor zover ik begrepen had kan je met de nanocom niets wijzigen,wat
betreft motorremapping, maar dat moet ik nog verder ontdekken.
zouden moeten inzitten ?? Dat lijkt me een minder risicovolle manier van werken ??
Als er in het verleden om een of andere reden een verstuiver vervangen of gewisseld is van plaats kan hier enige waarheid inzitten.
Zal zelf ook is kijken op mijn disco2 van 2004.
Voor zover ik begrepen had kan je met de nanocom niets wijzigen,wat
betreft motorremapping, maar dat moet ik nog verder ontdekken.
-
Roger B.
zeer zeker wel, alleen moet het stuurapparaat dan wel van het programmeerbare type zijn, bij een oudere D2 kan het niet
gone
Hoe kan je zien of het stuurapparaat van het programmeerbare type is ??
Ik heb een van de laatste D2's van 2004, dus zou het misschien moeten kunnen ??
Kan je het zien met de nanocom of je iets kan veranderen of niet ??
Ik heb een van de laatste D2's van 2004, dus zou het misschien moeten kunnen ??
Kan je het zien met de nanocom of je iets kan veranderen of niet ??