Hallo allemaal,
Ik heb een vraag, heeft iemand ervaring met het monteren van wolf velgen op een landrover 109 series 3?
Gezien het banden aanbod voor de standaard 5.5 r16 velgen zo klein is, zit ik te denken om er wolf velgen op te leggen. En dan de 7.50 r16 banden te vervangen voor 235/85 r16.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Wolf velgen op een serie 3
-
Landmarcs
Re: Wolf velgen op een serie 3
Geen ervaring met een 109, maar gezien de maatvoering moet het kunnen. De inch extra breedte van de HD-velgen komt er aan de buitenkant bij. Hoogstens steken je banden (te) ver buiten de carrosserie « dat kan een APK-afkeur zijn » . Goede kans dat die bredere en verder naar buiten staande banden het sturen een stuk zwaarder maakt.
Je kan de 235/85x16 banden ook op standaardvelgen monteren (als je de latere tubeless standaard velgen neemt ben je ook van het binnenband-probleem verlost). Volgens het "boekje" zijn de 5,5 inch brede velgen te smal maar het lijkt in de praktijk heel aardig uit te werken: de band staat misschien iets boller, maar door de grote band-hoogte valt het allemaal geweldig mee ... wel verlies je iets van het "strakke" sturen maar zoiets is een virtueel verlies bij een 109. Verder verlies je ook iets stuuruitslag want de bollere banden lopen mogelijk net iets eerder aan. Winst is sowieso een minder stugge band.
Groeten MarcS
Je kan de 235/85x16 banden ook op standaardvelgen monteren (als je de latere tubeless standaard velgen neemt ben je ook van het binnenband-probleem verlost). Volgens het "boekje" zijn de 5,5 inch brede velgen te smal maar het lijkt in de praktijk heel aardig uit te werken: de band staat misschien iets boller, maar door de grote band-hoogte valt het allemaal geweldig mee ... wel verlies je iets van het "strakke" sturen maar zoiets is een virtueel verlies bij een 109. Verder verlies je ook iets stuuruitslag want de bollere banden lopen mogelijk net iets eerder aan. Winst is sowieso een minder stugge band.
Groeten MarcS
Mijn ervaring is dat het meer naar buiten staan van wielen/banden het sturen minder zwaar maakt.
Net als het verhogen van de veren waardoor de geometrie (king pin inclination) ook iets minder stabiel wordt.
Een beetje zoeken naar de middenweg maakt een auto zonder servostuur (mijn 73er RR) veel aangenamer te rijden.
Zal bij een series niet anders zijn.
Net als het verhogen van de veren waardoor de geometrie (king pin inclination) ook iets minder stabiel wordt.
Een beetje zoeken naar de middenweg maakt een auto zonder servostuur (mijn 73er RR) veel aangenamer te rijden.
Zal bij een series niet anders zijn.
Ik rij er al 10 jaar mee. Maakt de wielkasten net wat voller waardoor het er wat robuuster uitziet. Voor de rest heb ik nooit problemen ondervonden.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Wim Janssen
Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Maar monteer dan ook langere studs. Dat staat veel mooier en veiliger. Wolf velg is dikker en de standaard studs zijn eigenlijk te kort voor de wilemoeren.
-
Landmarcs
Rudolfo1 schreef:Maar monteer dan ook langere studs. Dat staat veel mooier en veiliger. Wolf velg is dikker en de standaard studs zijn eigenlijk te kort voor de wielmoeren.
Hoe "kort" zijn de "Studs" bij de Series ?
Bij de Defender zijn de "Studs" (ook) een winding te kort ... toch schijnt dit goed (genoeg) te zijn. LandRover leverde zelf de auto's met HD-velgen met standaard-studs.
Of het mooier is is een kwestie van smaak. Ik vind de gaten in de velg-body geen aanwinst. Mijns inziens is het jammer dat LandRover nooit een "Medium Heavy" 6 inch brede velg als standaard heeft ingevoerd - dat was een goede middenweg geweest.
Groeten MarcS