Bouten en moeren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TonSmulders

Bouten en moeren

Berichtdoor TonSmulders » 31 Okt 2024, 16:42

Beste Land Rover fanaten,

Zoals sommige van jullie al weten ben ik sinds kort in het bezit van een Series 3 Land Rover uit 1974.

Omdat het voor mij de eerste keer is dat ik aan een Land Rover werk probeer ik me een beetje te verdiepen in alle voor mij beschikbare documentatie. Ook ben ik al begonnen met wat lichte demontagewerkzaamheden t.w. het demonteren van de vloerpanelen, de versnellingsbaktunnel en het gedeelte onder de voorstoelen met het oog op een eventuele nieuwe tussenbak.
Ik heb onder de auto gelegen op zoek naar de serienummers op de versnellings- en tussenbak maar kon ze niet vinden (waarschijnlijk omdat ik niet weet waar ik moet zoeken). In een van de teksten stond dat het nummer bovenop de bak te vinden is aan de kant van de bestuurder. Omdat het een Engelse tekst was ga ik er maar vanuit dat het aan de rechtse kant is.

Maar goed, tijdens het verwijderen van de vloerplaten bleek het eerste boutje al behoorlijk ver heen te zijn. Ten eerste draaide de bout mee toen ik mijn dopsleuteltje over de moer zette en begon te draaien; Het vierkante gaatje was al helemaal uitgeleuterd en ik moest er een gat in boren voor een linkse tap om 'm tegen te kunnen houden maar hierna brak het boutje af...

Ik las al dat je deze boutjes gewoon bij Maanrover kunt bestellen dus tot zover geen man overboord maar ik vroeg me toen wel af hoe ik met mijn metrische tappenset de bestaande bouten en boutgaten zou kunnen opfrissen. Er zitten uiteraard boutjes in Engelse maten in.

Dus nu mijn vragen:
Welke schroefdraad wordt gebruikt? Ik lees namelijk BSW en UNC door elkaar terwijl hier soms verschil in zit. Ik neem aan BSW maar kan iemand dat bevestigen?
En kan iemand me een goeie, degelijke tappenset in deze maten aanbevelen?

Bij voorbaat dank!

Edward

Re: Bouten en moeren

Berichtdoor Edward » 31 Okt 2024, 17:45

volgens mij is een Serie 3 hoofdzakelijk metrisch. Behalve de cardanassen en wellicht nig een paar dingen is gewoon standaard draad en bouten voro zover ik weet.

Mijn Serie 2 is vooral UNF en her en der UNC. BSW komt er niet op voor volgens mij.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Okt 2024, 17:58

Ook de Serie 3 heeft hoofdzakelijk 'Engelse' schroefdraad (tenminste de 109 Series 3 uit 1973 die ik gehad heb had UNC en UNF bouten en moeren).
Ik heb nog een speciaal doosje met Engelse maten boutjes en moertjes.
UNF heeft fijne draad en UNC grove (Coarse) BSW (Withworth) heeft een iets andere draadhoek.
Om vloerplaten vast te zetten kun je ook wel metrische boutjes en moertjes gebruiken. Bij de Defender doet LR dat dan ook standaard.
De cardanassen zitten met UNF boutjes en zelfborgende moertjes vast, bij de Defender ook nog steeds, in ieder geval bij mijn Td5 wel.

Ik heb geen tappenset voor UNC en UNF, als ik er al eens eentje nodig heb leen ik die van een goede kennis (die een landbouwmechanisatiebedrijf had).
Maar ik gebruik soms wel eens een bout met een paar sleuven (a-la een tap) om roest uit een boutgat te krijgen.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 31 Okt 2024, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2024, 18:19

Erik Peters schreef:De cardanassen zitten met UNF boutjes en zelfborgende moertjes vast, bij de Defender ook nog steeds, in ieder geval bij mijn Td5 wel.

Zelfs bij een 2010 "Puma" kom je nog (andere) UNF-verrassingen tegen. Het spoorstang-bescherm-beugeltje bijvoorbeeld zit met UNF-draad tegen de differentieel-neus geschroefd.   Als je dan een spoorstang-bescherm-kokerwilt plaatsen en moeten daarvoor de boutjes iets langer zijn dan kan je maar zo een probleempje hebben.   Een door de wolgeverfde monteur zei me dat ie in voorkomende gevallen de gaten opboort en metrisch tapt.   UNF-boutjes heeft lang niet iedereen in voorraad.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Okt 2024, 19:16

:lol: :lol: :lol:
Landmarcs schreef:Een door de wolgeverfde monteur zei me dat ie in voorkomende gevallen de gaten opboort en metrisch tapt.

Dan dien je in zo'n geval wel een zgn. blinde gaten tap te hebben/gebruiken.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Okt 2024, 21:05

Bij mijn Serie zaten de vloerplaten niet met boutje moertje maar met een soort van stompe parkers in plaatjes.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 31 Okt 2024, 21:21

Mijn Range Rovers uit de 70er jaren zijn volledig in UNF (superieur amerikaans draad)
Alles van alu (de V8 en 4-bak) in UNC, de grove versie van UNF, simpel omdat fijn draad in alu niet houdt.
Op carburateurs vind je nog wel eens afwijkend engels draad, dus niets kwijt maken.
Is meest BS, wat ook op mijn 80 inch series 1 de standaard is.

Voor mij is UNF erg praktisch omdat al mijn Triumphs ook dat draad gebruiken.
Heb er dus kisten vol van, zijn nu ook overal in trailer, garage en boerderij te gebruik.
Series 3 zal niet anders zijn, zelfde bouwjaren, dus meest UNF
UNF is superieur draad omdat het zo fijn is, het loopt nooit los, ook bij slechte borging.
Omdat het aandraaien wat langer duurt inefficient voor garages en daarom verguist.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Okt 2024, 23:36

Edward schreef:Bij mijn Serie zaten de vloerplaten niet met boutje moertje maar met een soort van stompe parkers in plaatjes.

Dat klopt, met een grote bolkop met sleuf. Maar aan de Sill's zitten ze met boutjes en moertjes vast (door en door). De alu. dorpels zitten ook met boutjes en moertjes aan de Sill's.

Groet,

Erik.

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 01 Nov 2024, 09:29

Edward schreef:Bij mijn Serie zaten de vloerplaten niet met boutje moertje maar met een soort van stompe parkers in plaatjes.

Klopt, bij die van mij ook behalve aan de buitenranden (dus aan de kant van de deuren). Daar zijn het boutjes met een afgeronde kop met die in zo'n vierkant gaatje passen.

TonSmulders

Berichtdoor TonSmulders » 01 Nov 2024, 09:31

Erik Peters schreef:

Dat klopt, met een grote bolkop met sleuf. Maar aan de Sill's zitten ze met boutjes en moertjes vast (door en door). De alu. dorpels zitten ook met boutjes en moertjes aan de Sill's.

Groet,

Erik.

De sleuf zat er bij mij dus niet in. Wanneer het vierkante gat rond is geworden kun je de bout dus niet meer tegenhouden.

Terug naar “Techniek”