Origineel zijn het 'gewone' zeskant UNF bouten met een onderlegplaat. Iemand heeft bij jouw dus al gewone (metrische) slotbouten gebruikt.
Standaard zijn het ronde gaten in de Sill en de bodemplaat, dus een slotbout heeft eigenlijk geen houvast (maar als het nieuw is dan lukt vastschroeven wel).
Je zou rvs slotbouten kunnen gebruiken (die blijven mooi) en daar een sleuf in zagen om hem met een schroevendraaier tegen te kunnen houden.
Groet,
Erik.
Bouten en moeren
- Erik Peters
Re: Bouten en moeren
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Je zou rvs slotbouten kunnen gebruiken (die blijven mooi) en daar een sleuf in zagen om hem met een schroevendraaier tegen te kunnen houden.
Of diezelfde slotbouten, daar midden bovenop een gaatje boren en daarna dat gaatje met een Torx-bitje tot een Trox-gat "smeden".
Of aan de zijkant van de vlakbolle kop netjes tegenover elkaar, dus parallel, twee platte kantjes slijpen (liefst tot een courante steeksleutelmaat).
Groeten MarcS
Jullie zijn wel van het werk zoeken of niet? Een sleuf of torcx in een slotbout maken.......
Logisch als je gewoon bolkop inbus boutjes kunt kopen voor twee knikkers en een bos ui. De grote van die kop varieert per aanbieder en kun je dus ook uitzoeken. Niet zo groot als een slotbout maar dat hoeft ook niet. Dan leg je er een revetje onder. Die zijn er ook in diverse buitenmaten en diktes..

Logisch als je gewoon bolkop inbus boutjes kunt kopen voor twee knikkers en een bos ui. De grote van die kop varieert per aanbieder en kun je dus ook uitzoeken. Niet zo groot als een slotbout maar dat hoeft ook niet. Dan leg je er een revetje onder. Die zijn er ook in diverse buitenmaten en diktes..
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Jullie zijn wel van het werk zoeken of niet? Een sleuf of torcx in een slotbout maken.......
Logisch als je gewoon bolkop inbus boutjes kunt kopen voor twee knikkers en een bos ui. De grote van die kop varieert per aanbieder en kun je dus ook uitzoeken. Niet zo groot als een slotbout maar dat hoeft ook niet. Dan leg je er een revetje onder. Die zijn er ook in diverse buitenmaten en diktes.
Klopt, het is even wat dom gehobbybob .... maar zo mooi plat (en breed) als de kop van een slotbout heb ik nog geen kant en klare Torx kunnen vinden.
Zijn die er wel dan hoor is graag het hoe wat en waar. RVS slotbouten zijn gewoon op afroep te koop bij de lokale ijzerhandel, dat ene speciale modelletje moeten ze bestellen (als dat al kan) en ik denk dat ik dan direct een doosje van 200 stuks moet afrekenen.
Groeten MarcS
Ooit van de Hornbach of Bauhaus gehoord? Daar kan de particuliere klusser alles vinden.
Hier in Nergenshuizen loop ik gewoon de lokale gereedschapswinkel in en haal desnoods 3 boutjes uit een doos. Bolkop, verzinken kop, zeskant, inbus, alles gewoon op voorraad in pbs en rvs en per stuk te koop.
Hier in Nergenshuizen loop ik gewoon de lokale gereedschapswinkel in en haal desnoods 3 boutjes uit een doos. Bolkop, verzinken kop, zeskant, inbus, alles gewoon op voorraad in pbs en rvs en per stuk te koop.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Ooit van de Hornbach of Bauhaus gehoord? Daar kan de particuliere klusser alles vinden.![]()
![]()
Dat ken ik allemaal ... maar een mooie vlak-platte kop zoals die van een slotbout samen met bijv Torx kwam ik nog niet tegen.
Ik hoef ook niet naar Nergenshuizen, voor mij is even op de fiets (lopen kan ook) naar Broekhuisen genoeg.
Groeten MarcS
Als je toch regelmatig sleuteld, of een auto afbreekt kom je toch om in dat spul.
Gisteren een gebruikt frontrunner dakrek op mijn RR gemonteerd.
Moest iets hoger, dus allemaal andere boutjes.
Kieper een bak met metrische bouten om, die 14 liggen er altijd wel tussen.
UNF heb ik kisten vol, maar die passen weer niet op zo'n zuid afrikaans rek.
En al dat oude spul is meest 8,8; hebben ze niet in de Hornbach ..
Gisteren een gebruikt frontrunner dakrek op mijn RR gemonteerd.
Moest iets hoger, dus allemaal andere boutjes.
Kieper een bak met metrische bouten om, die 14 liggen er altijd wel tussen.
UNF heb ik kisten vol, maar die passen weer niet op zo'n zuid afrikaans rek.
En al dat oude spul is meest 8,8; hebben ze niet in de Hornbach ..
dyngo schreef:Als je toch regelmatig sleuteld, of een auto afbreekt kom je toch om in dat spul.
Hier staat 6 meter Würth stelling met 12 laden in ieder vol met bouten en moeren. Weet niet wat er mis is met een gewoon inbusboutje met een mooie bolle kop maar goed, kennelijk moet het moeilijk.... Heb ook nog lade vol met ouderwetse kruiskop, die zijn nog wat groter en platter qua kop. Met een beetje zoeken is zelf gewoon nog zonder al te veel moeite te vinden.
Torcx op een Serie of Defender slaat helemaal nergens op. Veel te modern. Imbus is eigenlijk al fout
Edward van Vugt
- Erik Peters
Ook (rvs) bolkop schroeven met zaagsleuf zijn per stuk te bestellen: https://www.rvspaleis.nl/bouten/zaaggleuf/ws-9330/ws-9330-%5B-%5D-a2-%5B-%5D-m6. Daar komen dan nog wel verzendkosten bij.
Een zaagsleuf is nog makkelijk schoon te krabben als die na verloop van tijd vol zit met bagger, in tegenstelling tot een inbussleutel of torcx gaatje, wanneer het ooit weer los moet. Of toch gewoon een zeskant boutje met een grote schijf gebruiken.
Groet,
Erik
Een zaagsleuf is nog makkelijk schoon te krabben als die na verloop van tijd vol zit met bagger, in tegenstelling tot een inbussleutel of torcx gaatje, wanneer het ooit weer los moet. Of toch gewoon een zeskant boutje met een grote schijf gebruiken.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Edward schreef:Torx op een Serie of Defender slaat helemaal nergens op. Veel te modern. Imbus is eigenlijk al fout
Daar ben ik het (deels) mee eens !
Mijn "Puma" Defender is veel te modern ... er zitten dan ook - af-fabiek - allerlei Torx schroeven in - te modern.
Overigens is als het om originaliteit gaat het gebruik van RVS ook een no-go.
Voor de fact-checkers: Torx schijnt sinds 1967 te bestaan, Edward moest nog geconcipieerd worden. Het heeft dus zo'n 40 jaar geduurd voordat Torx de weg naar Solihull vond - of nog korter en zitten er al Torx schroeven in de latere Td5.
Erik Peters schreef:Ook (rvs) bolkop schroeven met zaagsleuf zijn per stuk te bestellen: Laagbolkopschroef met zaaggleuf. Daar komen dan nog wel verzendkosten bij.
In mijn ervaring valt het meestal wel mee met het schoonmaken van een Torx-gaatje.
Als je werkelijk voor de vervuiling bezorgd bent duw je er een beetje min of meer uithardende kit in - niet te hard duwen, dan blijft het beperkt een kort plugje in de ingang - met een boortje komt dat plugie er weer makkelijk uit.
Als je Torx verkiest zijn er (ook) schroeven met een lage flens-kop: Laagbolkopflensschroef Torx .... wellicht heeft de lokale IJzerwinkel ze ook zonder verzendkosten (dan denkelijk wel iets duurder per stuk).
Groeten MarcS