Goedemorgen,
mijn bak lekt wat. Keerring wordt binnenkort vervangen. Dan nemen we gelijk as mee naar verdeelbak. Die is nu in bestelling.
Omdat ik defender net heb (en niet weet hoeveel olie hij verliest) vulde ik olie versnellingsbak bij. Dat deed ik met sp gear 1011 totdat olie net uit het vulgat stroomde. Nu vertelde de monteur dat er nu teveel olie in de bak zit. Schijnbaar komt vullen-tot-overstromen niet overeen met de 2,2 liter vulling die wordt voorgeschreven.
Als dit zo is dan is het toch heel lastig om, in de toekomst, controle uit te voeren op het niveau in de bak? Hebben jullie tips?
bedankt weer.
groeten Dennis
niveau olie versnellingsbak puma 2,4
-
Dennis Schoonen
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 23 Dec 2009, 21:36
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Tja, in het werkplaatshandboek staat dat je het niveau niet hoeft te controleren tenzij die lekt.En je dient de aftapplug eruit te draaien, uit laten lekken en dan weer dichtdraaien, vulplug eruit en dan 2,2 liter Ford WSD-M2C200-C transmissieolie er in doen. Vulplug weer dichtdraaien. (aftapplug met 50 Nm vast en vulplug met 35 Nm).blijkbaar blijft er 0,2 liter achter in de versnellingsbak na aftappen.
Die Ford olie komt overeen met SP Gear 5015.
Dus als je bovenstaand hebt uitgevoerd dan kun je misschien het olieniveau in de versnellingsbak bepalen ten opzichte van het vulgat. En dan weet je wat het niveau moet zijn.
Groet,
Erik.
Die Ford olie komt overeen met SP Gear 5015.
Dus als je bovenstaand hebt uitgevoerd dan kun je misschien het olieniveau in de versnellingsbak bepalen ten opzichte van het vulgat. En dan weet je wat het niveau moet zijn.
Groet,
Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 26 Okt 2024, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Het zou ook veel te simpel en logisch zijn om de vulplug op de goede hoogte te zetten. Ik zou iid de methode van Erik toepassen om een keer goed te kunnen meten wat de hoogte vd olie is tov de vulplug.
Bij veel auto's moet je tegenwoordig teveel vullen en dan bij een bepaalde temperatuur de plug er weer uit draaien en het overschot weg laten lopen. Dat moet bij onze VW bus ook bij de bak. Daar zit op de aftapplug een buisje dat de juiste hoeveelheid olie in de bak houd als je alleen de aftapplug er uit draait.
Niet per sé ingewikkeld maar wel omslachtig en tijdrovend. Het duurt best een tijd voordat de bakolie op temperatuur is als je auto op de brug hangt.

Wéér een argument voor een oude RRC of Defender ipv al dat nieuwe spul

Bij veel auto's moet je tegenwoordig teveel vullen en dan bij een bepaalde temperatuur de plug er weer uit draaien en het overschot weg laten lopen. Dat moet bij onze VW bus ook bij de bak. Daar zit op de aftapplug een buisje dat de juiste hoeveelheid olie in de bak houd als je alleen de aftapplug er uit draait.
Niet per sé ingewikkeld maar wel omslachtig en tijdrovend. Het duurt best een tijd voordat de bakolie op temperatuur is als je auto op de brug hangt.
Wéér een argument voor een oude RRC of Defender ipv al dat nieuwe spul
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Hmm, een "fill for life".
Wil dat zeggen dat tegen de tijd dat de olie zodanig veroudert is dat die de bak niet meer heel houdt het leven eruit is? Of zou de olie werkelijk zo goed zijn en de bak zo slecht dat dit vanzelf "goed" gaat ?
Groeten MarcS
PS Alsje het ratio-lijstje met een rekenkundig oog bekijkt zie je het gebrek van de Mustang-bak: Een ouderwetse overdrive, dus een bak met een reeks korte versnellingen en dan een grote laatste stap. Een ratio-verdeling die past bij een sportauto en niet bij een terrein-auto waar de ratio's aangepast zouden moeten zijn aan sterk wisselende belastingen/omstandigheden. De "ideale" bak (het blijft altijd een compromis) heeft een ratio-reeks die logisch is opgebouwd met verhoudingsgewijze steeds iets kleinere stappen. De oude R380 was volgens dit gedachtengoed alleen vanwege slechts 5 versnellingen geen ultra-lage 1º en geen prettig hoge 6º, een R380 met overdrive is een bijna ideale combinatie. (Opnieuw een argument voor het "oude spul".)
Wil dat zeggen dat tegen de tijd dat de olie zodanig veroudert is dat die de bak niet meer heel houdt het leven eruit is? Of zou de olie werkelijk zo goed zijn en de bak zo slecht dat dit vanzelf "goed" gaat ?
Groeten MarcS
PS Alsje het ratio-lijstje met een rekenkundig oog bekijkt zie je het gebrek van de Mustang-bak: Een ouderwetse overdrive, dus een bak met een reeks korte versnellingen en dan een grote laatste stap. Een ratio-verdeling die past bij een sportauto en niet bij een terrein-auto waar de ratio's aangepast zouden moeten zijn aan sterk wisselende belastingen/omstandigheden. De "ideale" bak (het blijft altijd een compromis) heeft een ratio-reeks die logisch is opgebouwd met verhoudingsgewijze steeds iets kleinere stappen. De oude R380 was volgens dit gedachtengoed alleen vanwege slechts 5 versnellingen geen ultra-lage 1º en geen prettig hoge 6º, een R380 met overdrive is een bijna ideale combinatie. (Opnieuw een argument voor het "oude spul".)
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Mensen willen lage onderhoudskosten, leasemaatschappijen voorop.
Het staat goed in de folder: oliewissels om de 50.000km. Maar de praktijk is anders.
Het staat goed in de folder: oliewissels om de 50.000km. Maar de praktijk is anders.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Edward schreef:Het zou ook veel te simpel en logisch zijn om de vulplug op de goede hoogte te zetten.
Misschien was dat eerst wel de bedoeling, maar gaf die hoeveelheid olie wel versneld problemen (bv. lekkage) zodat later de hoeveelheid olie is aangepast. Maar dit is giswerk.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Erik Peters schreef:Edward schreef:Het zou ook veel te simpel en logisch zijn om de vulplug op de goede hoogte te zetten.
Misschien was dat eerst wel de bedoeling, maar gaf die hoeveelheid olie wel versneld problemen (bv. lekkage) zodat later de hoeveelheid olie is aangepast. Maar dit is giswerk.
Ook giswerk ... maar misschien hangt de bak onder een Mustang onder een andere hoek, en hebben ze het verder allemaal maar gelaten zoals het uitkwam. D'r is wel meer knutselwerk rond de "Mustang" bak, denk aan de constructie met een kort stukje tussen-as.
NB Ter attentie van Denis: Die tussenas werd oorspronkelijk door LandRover met kopervet oid gemonteerd, toen bleek dat de fijne spiebanen (a la de meenemers) wegsleten hebben ze later een deugdelijker montage-vet voorgeschreven. Ashcroft heeft overigens een "upgraded" alternatief, of dat beter is weet ik niet.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: niveau olie versnellingsbak puma 2,4
Edward schreef:Het staat goed in de folder: oliewissels om de 50.000km. Maar de praktijk is anders.
Land Rover schrijft voor (onderhoudscontroleformulier) dat bij de Defender met 2,4L-diesel om de 200.000 km de versnellingsbakolie ververst dient te worden (handgeschakelde versnellingsbak). De tussenbak iedere 80.000 km verversen en zo ook de voor- en achteras.
Dit onder 'normale rij-, weg- en klimaatomstandigheden.
Bij iets zwaardere omstandigheden, terreinrijden, regelmatig aanhangers trekken of bij hoge temperaturen dan iedere 20.000 km (of ieder jaar) transmissieolie verversen.
Ook interessant dat bij gebruik van dieselolie met meer dan 0,7% zwavel de motorolie iedere 5000 km ververst dient te worden.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten