Puma 2.2 Dashbord

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Traveller

Puma 2.2 Dashbord

Berichtdoor Traveller » 21 Okt 2024, 12:20

Welke controle / waarschuwingslampjes moeten werken bij normaal bedrijf en offroad?

Groet, Chris

Erik Peters

Re: Puma 2.2 Dashbord

Berichtdoor Erik Peters » 21 Okt 2024, 12:50

In welk opzicht? APK?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2024, 13:12

Traveller schreef:Welke controle / waarschuwingslampjes moeten werken bij normaal bedrijf en offroad?

Afhankelijk van de interpretatie van de vraag ... nu maar even letterlijk:
Zou moeten het allemaal doen, dwz alle lichtjes die aanwezig zijn en een of ander signaal-functie hebben.
De tegenstelling "Normaal bedrijf" of "OffRoad" zie ik niet (nog afgezien van de gedachte dat "OffRoad" voor een LandRover ook normaal is).
Bij "OffRoad" heb je iets meer kans dat het ABS/ETC-lichtje zo nu en dan oplicht, en verder, wanneer je DiffLock inschakelt hoort ook dat lichtje aan te gaan (en dat kan wat vertraagd werken, de harde DiffLock-koppeling heeft soms even wat moeite om in danwel uit te schakelen (de auto even laten rollen, koppeling ingetrapt en liefst op een losse ondergrond).

Ik weet eigenlijk niet of een 2,2 "Puma" nog extra lichtjes heeft tov een 2,4 "Puma".   Bij de 2,4 zijn er een paar die tijdens de start-procedure even oplichten.   Verder zijn er de gebruikelijke verklikkers voor verlichting en ruitverwarming, en als je pech hebt het motormanagement-lichtje omdat er een of andere sensorwaarde buiten de normale range kwam of omdat de EGR blijft hangen etc. ... dus bij vermogensverlies en/of langer blijven oplichten beter even (laten) uitlezen.

Groeten MarcS

Traveller

Berichtdoor Traveller » 21 Okt 2024, 15:12

Ik twijfel over de werking van de ABS en tractiecontrole, geen lampje aan? Ook regeneratie roetfilter of werking gaat nooit een lampje aan. Dus werkt het wel?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Okt 2024, 15:41

ABS lampje gaat uit bij ik dacht 6km/h.

Maar zit het er wel op dan?

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2024, 17:02

Traveller schreef:Ik twijfel over de werking van de ABS en tractiecontrole, geen lampje aan?

Gaat dat lampje niet aan tijdens de startprocedure ?   Dat is bij mij gewoon.
Het gaat vlgs mij al ruim voor die 6 km/u uit.

Overigens kan je de ABS/ETC tamelijk gemakkelijk controleren door een afrit langs de dijk oid te zoeken en dan met een paar wielen door de berm te rijden en te remmen, zolang je boven een paar km/u zit en die berm een beetje glibberig is moet je het ingrijpen van de ABS voelen (en naderhand kan je het ook zien in het spoor: een afwisseling van stukjes glad en stukjes duidelijke profiel-afdruk).
De ETC kan je op vergelijkbare manier - maar dan helling op - testen, alleen hebben goede banden bij het wegrijden vaak al genoeg grip en dan werkt de test niet.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Okt 2024, 18:23

Als er geen lampjes aan gaan na op contact zetten, dan deugt het niet.
Bij mijn Td5 (en ik denk dat daar dezelfde Wabco ABS/ETC op zit als op de Puma), gaan ABS en ETC lampjes aan bij contact aan. Vervolgens gaat het ETC lampje weer uit en blijft het ABS lampje branden totdat je 5 á 6 km/u hebt gereden (gaat dan uit).
Het motorlampje gaat ook branden bij contact aan en even later weer uit, zodat je weet dat het lampje werkt.
En ik verwacht dat een lampje voor regeneratie van het roetfilter ook aan en weer uit gaat bij contact aan (maar dat weet ik niet).
Hier in het dorp kun je de tractiecontrole testen door even op de rollenbank (remmentest) te rijden bij ASH, als het werkt gaat de auto vol in de remmen (en dan gaat ook het ETC lampje branden).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Okt 2024, 20:55

Bij normaal gebruik heb je geen enkel lampje. Alleen bij contact aan voor het starten branden ze zodat je weet dat het lampje niet stuk is.

Maar bij rijden brand er niks. Zet hem in laag en de auto laat je niet weten dat ie in laag staat, dat moet je maar aan de pook zien of merken dat ie nie harder wil.

Abs testen is simpel, ga maar gewoon vol in de ankers. Tractiecontrole zoals Marc zegt, twee wielen in de berm en vol gas wegtrekken. Maar bij de 2.4 van een maat (die wel abs etc had itt mijn 130) ging er geen TS lampje aan bij ingrijpen zoals in een D2 wel is.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2024, 21:43

Edward schreef:Bij normaal gebruik heb je geen enkel lampje. Alleen bij contact aan voor het starten branden ze zodat je weet dat het lampje niet stuk is.

Maar bij rijden brand er niks. Zet hem in laag en de auto laat je niet weten dat ie in laag staat, dat moet je maar aan de pook zien of merken dat ie nie harder wil.

Abs testen is simpel, ga maar gewoon vol in de ankers. Tractiecontrole zoals Marc zegt, twee wielen in de berm en vol gas wegtrekken. Maar bij de 2.4 van een maat (die wel abs etc had itt mijn 130) ging er geen TS lampje aan bij ingrijpen zoals in een D2 wel is.

Ik meen dat bij mijn 2,4 "Puma" het ETC lampje wel gaat branden, dwz meestal is het maar heel even een knippermomentje.

Het enige lichtje dat je eenvoudig aan en uit kan zetten in het DiffLock verklikkerlichtje, en verder natuurlijk de achterruitverwarming en de verlichtingsverklikkers. Hoe het precies met de electrickery zit maar wellicht is er iets mis met bijv. de massa van het dashboard ?

Groeten MarcS

Traveller

Berichtdoor Traveller » 30 Okt 2024, 12:01

Op het dashbord zit een knop met een slippende auto, normaal is deze niet ingedrukt. Welke functie is dan geactiveerd? Druk ik deze in dan gaat er een extra lampje (uitschakeling?) van een slippende auto op het dashbord branden. Welke functie is dan geactiveerd?

Groet, Chrsi

Terug naar “Techniek”