Puma 2.2 Dashbord

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Puma 2.2 Dashbord

Berichtdoor Erik Peters » 30 Okt 2024, 12:55

Ik denk dat de knop met een slippende auto de tractiecontrole in of uit schakelt. Hoogstwaarschijnlijk is met ingedrukte knop en brandend lampje de ETC uitgeschakeld (en mogelijk de ABS ook).
Naar Rob Steward ooit een keer melde zit die mogelijkheid (uitschakelen van ETC) op de latere 'Puma' Defender's.
Mijn Td5 heeft die mogelijkheid inmiddels ook (schakelaar in de massadraad van de Wabco-ecu, ik heb het bedradingsschema een keer uitgeplozen). Bij mij werkt de ABS dan ook niet meer.

Groet,

Erik.

P.s. Onder bepaalde omstandigheden kan het wenselijk zijn dat je e.e.a. uit kunt schakelen. Vraag maar aan MarcS.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2024, 19:45

Erik Peters schreef:Onder bepaalde omstandigheden kan het wenselijk zijn dat je e.e.a. uit kunt schakelen. Vraag maar aan MarcS.

Precies.   Heb je te maken met een ondergrond die steeds weer opnieuw ineens onder de tractie-krachten meegeeft dan kan het zo uitpakken dat de ETC te sterk en teveel ingrijpt. Ik kan me voorstellen dat je op een diepe kiezel-ondergrond zo'n situatie hebt - liever regelmatig wat wielslip dan steeds ETC-ingrijpen waardoor het wiel tegenover de ingreep ineens extra vermogen krijgt en daardoor tractie verliest.   Zand op een rotsondergrond en wellicht ook (stuif)zand zijn denkelijk gelijksoortige situaties.

Ik heb met name ervaring in gelaagde, diepere sneeuw bij temperaturen maar weinig onder nul.   Zelfs met 4 sneeuwkettingen treedt het hiervoor geschetste effect op en wel zodanig dat je niet vooruit komt terwijl de ETC vrijwel permanent ingrijpt.   Wellicht gaat het goed wanneer je met veel vermogen en voldoende snelheid kan en wil rijden, maar op een helling met sneeuw die ook zijdelings nauwelijks tractie biedt is veel vermogen en snelheid niet gewenst.   Géén ETC is dan (waarschijnlijk) te verkiezen.   Wellicht zijn ABT-differentiëlen nog beter.
Ik heb gelijksoortige ongemakkelijke ervaring bij een harde, en vrij gladde (en droge) rotsondergrond met daarop zo hier en daar wat zand en/of gruis (en, zo bleek, niet de beste banden voor dit soort situaties). Zodra de weg (of zo je wilt het pad) wat meer omhoog gaat en je een scherpere bocht instuurt krijg je dan ETC-ingrepen en verlies je door die rem-ingrepen vermogen en door het afwisselend links-rechts ingrijpen ook een deel van de controle over de auto. Ook hier had ik graag zo'n uitschakel-knopje gehad (en ook hier werken ATB-differentiëlen wellicht nog beter).

Overigens vind ik dat de ABS & ETC meestentijds heel adequaat werkt.   Géén was indertijd de goedkopere standaard-optie maar ik ben heel tevreden met mijn duurdere keuze.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Nov 2024, 08:51

Zonder ABS sta je ook nog eens eerder stil in los zand (het geblokkeerde wiel graaft zich in) of op een laag (nat) blad, dat blad wordt dan aan een bult geschoven. Alleen schuift de auto dan gewoon rechtuit en is niet te sturen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2024, 10:28

Erik Peters schreef:Zonder ABS sta je ook nog eens eerder stil in los zand (het geblokkeerde wiel graaft zich in) of op een laag (nat) blad, dat blad wordt dan aan een bult geschoven. Alleen schuift de auto dan gewoon rechtuit en is niet te sturen.

In bijna alle gevallen sta je met ABS op z'n best even snel stil als zonder.  
Er zijn beslist situaties waarin je de ABS graag even uitschakelt, in grote lijnen de zelfde situaties als die waarin de ETC je niet helpt.
De winst van ABS is dat de auto bestuurbaar blijft en dus ook rechtuit gaat als je rechtuit stuurt -- behalve wellicht bij één wiel (of eigenlijk kant) in een slappe berm, dan helpt de ABS je door te remmen gecontroleerd de weg weer op.
Ook al lever je met ABS in op rem-kracht ben ik beslist blij met de ABS in veel van de echt lastige situaties: bijv. bij een gladde deels verijsde weg de helling af helpt de ABS je zoveel mogelijk grip en dus de auto bestuurbaar te houden -- de basis-les "Helling af op gladde ondergrond: Lage versnelling en op de motor remmen" is een leuk uitgangspunt, geldig toen er nog een ABS was ... als het glad genoeg is heb je er niks aan, als het glad genoeg is werkt de ABS nog steeds (althans beter dan geen).
Maar goed, de allerbelangrijkste les is dat ABS niet beter remt, hoogstens gecontroleerder ... dus moet je gewoon niet harder rijden als wat je zonder ABS zou doen (en soms zelfs dat niet).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2024, 13:07

Landmarcs schreef:Maar goed, de allerbelangrijkste les is dat ABS niet beter remt, hoogstens gecontroleerder ... dus moet je gewoon niet harder rijden als wat je zonder ABS zou doen (en soms zelfs dat niet).

Groeten MarcS

Dat is deels waar. ABS remt niet per sé beter dan een systeem zonder alleen hangt er dan veel af van de bestuurder. Ben je vaardig en ken je je voertuig kun je zonder ABS harder remmen dan met. (ik heb hier al wel eens verteld dat ik met de Disco vaak de zijstraat waaraan ik woon voorbij schoot omdat ik kennelijk met de 130 onmeunig hard remde)

Maar voor de gemiddelde bestuurder die nog nooit een noodsituatie heeft meegemaakt is ABS altijd beter. Bij motorrijders zie je ook dat ze niet volluit durven remmen (wat niet geheel onlogisch is je jezelf voorover kunt katapulteren). Maar met wat oefening halveert! hun remweg.....

Probleem van alle hulpmiddelen is dat 90% van de bestuurders nog slechter rijdt dan vroegah voor al die systemen......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Nov 2024, 12:47

Edward schreef:(ik heb hier al wel eens verteld dat ik met de Disco vaak de zijstraat waaraan ik woon voorbij schoot omdat ik kennelijk met de 130 onmeunig hard remde)
Dat heb je inderdaad al eens verteld, maar het kan natuurlijk zijn dat de remblokken van de 130 wat 'zachter' waren dan de remblokken van de Disco en dat die daardoor iets minder ruig remde.

Groet,

Erik.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2024, 15:10

Erik Peters schreef:
Edward schreef:(ik heb hier al wel eens verteld dat ik met de Disco vaak de zijstraat waaraan ik woon voorbij schoot omdat ik kennelijk met de 130 onmeunig hard remde)
Dat heb je inderdaad al eens verteld, maar het kan natuurlijk zijn dat de remblokken van de 130 wat 'zachter' waren dan de remblokken van de Disco en dat die daardoor iets minder ruig remde.

Groet,

Erik.

Nah, beide op Mintex. Deed het onderhoud zelf. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”