Dif locked niet
Re:Dif locked niet
Rog, lees nog even mijn verhaaltje opnieuw, ik had zitten editten terwijl jij aan het posten was
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Dif locked niet
meestal zal ie wel vrij snel inschakelen en lijkt het pookafhankelijk, maar dat hoeft niet als de tanden van het sper teveel tegenover elkaar staan zal in niet inschakelen voor de twee helften tov elkaar verdraaid zijn (bocht maken) en ook dan pas het lampje inschakelen omdat dan pas de schakelvork verschuifd.
hoe lang na het bewegen van de pook het lampje aangaat is dus niet bepaald door tijd, maar door draaiverschil over het middendiff
hoe lang na het bewegen van de pook het lampje aangaat is dus niet bepaald door tijd, maar door draaiverschil over het middendiff
gone
Re:Dif locked niet
Kortweg gezegd benm ik dus van mening dat lampje / schakelaar reageert bij schuiven van vork.
ingevak van inschakelen zal die vork vervolgens vrijwel direct naar voren schieten omdat hij 1 op 1 met dogclutch staat en bij uitschakelen er een vertraging inzit omdat dogclutch en vork pas terugschieten als de spanning van de aandrijflijn afgehaald wordt, de veerspanning van de veer op vork doen hem terugschieten naar unlocked positie
punt waar we dus van mening verschillen is dus:
1: Werkt het schakelaartje juist?
2: hoelang het duurt voordat het dif dus daadwerkelijk spert ingeval het schakelaartje juist werkt (ik zeg dit zou vrijwel direct het geval moeten zijn)
Als het langer duurt voor het lampje gaat branden dan werkt of het schakelaartje niet goed, of het duurt lang voor de aandrijflijn is opgelijnd en de dogclutch op zijn plek kan schieten.
Het laatste is niet het geval mijns inziens dus ik hou het op een rotte of slecht afgestelde schakelaar
Luke
ingevak van inschakelen zal die vork vervolgens vrijwel direct naar voren schieten omdat hij 1 op 1 met dogclutch staat en bij uitschakelen er een vertraging inzit omdat dogclutch en vork pas terugschieten als de spanning van de aandrijflijn afgehaald wordt, de veerspanning van de veer op vork doen hem terugschieten naar unlocked positie
punt waar we dus van mening verschillen is dus:
1: Werkt het schakelaartje juist?
2: hoelang het duurt voordat het dif dus daadwerkelijk spert ingeval het schakelaartje juist werkt (ik zeg dit zou vrijwel direct het geval moeten zijn)
Als het langer duurt voor het lampje gaat branden dan werkt of het schakelaartje niet goed, of het duurt lang voor de aandrijflijn is opgelijnd en de dogclutch op zijn plek kan schieten.
Het laatste is niet het geval mijns inziens dus ik hou het op een rotte of slecht afgestelde schakelaar
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dif locked niet
Roger B. schrijft:
Roger dit is weer je een denkfout maakt..... het deel met de 2 helfden (met daarin het planetarium...ik ga ervan uit dat je dat bedoeld) zit star aan elkaar gebout.
wat het spul echter locked is een as die aan dat dif vastzit tov een as van de andere helft van de aandrijflijn, de dogclutch locked deze 2 assen
Luke
meestal zal ie wel vrij snel inschakelen en lijkt het pookafhankelijk, maar dat hoeft niet als de tanden van het sper teveel tegenover elkaar staan zal in niet inschakelen voor de twee helften tov elkaar verdraaid zijn (bocht maken) en ook dan pas het lampje inschakelen omdat dan pas de schakelvork verschuifd.
hoe lang na het bewegen van de pook het lampje aangaat is dus niet bepaald door tijd, maar door draaiverschil over het middendiff
Roger dit is weer je een denkfout maakt..... het deel met de 2 helfden (met daarin het planetarium...ik ga ervan uit dat je dat bedoeld) zit star aan elkaar gebout.
wat het spul echter locked is een as die aan dat dif vastzit tov een as van de andere helft van de aandrijflijn, de dogclutch locked deze 2 assen
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Dif locked niet
eigenlijk is dus het enige verschil van mening dat jij denkt dat die dogclutch altijd direct doorschiet, en mijn ervaring is dat dat ook vaker voorkomt dat dat niet zo is....
gone
Re:Dif locked niet
Luke schrijft:
Als de dogclutch niet meteen op zijn plek schiet doordat de tanden tegenover elkaar staan zal de lijn weer even onbelast moeten draaien voordat de clutch kan opschuiven. De veerkracht van de veer om de bedieningsas van die clutch is niet bijster groot, dus het kan best even duren voordat hij op z'n plek schuift. Zolang hij niet helemaal op z'n plek geschoven kan het lampje niet inschakelen aangezien de lamp bedient wordt door de schakelvork die over de bedieningsas as schuift.
Hetzelfde geld voor het uitschakelen, dat gaat op hetzelfde veertje met dezelfde kracht en ook dat zal dus even kunnen duren voordat hij weer loskomt.
Kortweg gezegd benm ik dus van mening dat lampje / schakelaar reageert bij schuiven van vork.
ingevak van inschakelen zal die vork vervolgens vrijwel direct naar voren schieten omdat hij 1 op 1 met dogclutch staat en bij uitschakelen er een vertraging inzit omdat dogclutch en vork pas terugschieten als de spanning van de aandrijflijn afgehaald wordt, de veerspanning van de veer op vork doen hem terugschieten naar unlocked positie
punt waar we dus van mening verschillen is dus:
1: Werkt het schakelaartje juist?
2: hoelang het duurt voordat het dif dus daadwerkelijk spert ingeval het schakelaartje juist werkt (ik zeg dit zou vrijwel direct het geval moeten zijn)
Als het langer duurt voor het lampje gaat branden dan werkt of het schakelaartje niet goed, of het duurt lang voor de aandrijflijn is opgelijnd en de dogclutch op zijn plek kan schieten.
Het laatste is niet het geval mijns inziens dus ik hou het op een rotte of slecht afgestelde schakelaar
Luke
Als de dogclutch niet meteen op zijn plek schiet doordat de tanden tegenover elkaar staan zal de lijn weer even onbelast moeten draaien voordat de clutch kan opschuiven. De veerkracht van de veer om de bedieningsas van die clutch is niet bijster groot, dus het kan best even duren voordat hij op z'n plek schuift. Zolang hij niet helemaal op z'n plek geschoven kan het lampje niet inschakelen aangezien de lamp bedient wordt door de schakelvork die over de bedieningsas as schuift.
Hetzelfde geld voor het uitschakelen, dat gaat op hetzelfde veertje met dezelfde kracht en ook dat zal dus even kunnen duren voordat hij weer loskomt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Dif locked niet
Roger B. schrijft:
Doorschiet en dus feitelijk vrijwel direct spert, en dat de vertraging tussen inschakelen en oplochten van het lampje mijns inziens zit in een rotte of slecht afgestelde schakelaar en volgens jou zit in het feit dat het diff inderdaad pas spert op het moment dat lampje aangaat.
En nog even terugkomend op dat differentieel zelf, dat zit feitelijk op de aandrijflijn naar de vooras, waarbij het niet zo is dat 1 helft naar de vooras gaat en de andere naar de achteras, maar uit het dif komt een as met daaraan een tandwiel , die as schuift in de as van de afbeelding die op zijn beurt ook weer een tandwiel heeft en die 2 tandwielen sluten daardoor tegen elkaar aan en om dat gezamelijk te blokkeren wordt die dogclutch gebruikt. beetje apparte constructie.
Luke
eigenlijk is dus het enige verschil van mening dat jij denkt dat die dogclutch altijd direct doorschiet, en mijn ervaring is dat dat ook vaker voorkomt dat dat niet zo is....
Doorschiet en dus feitelijk vrijwel direct spert, en dat de vertraging tussen inschakelen en oplochten van het lampje mijns inziens zit in een rotte of slecht afgestelde schakelaar en volgens jou zit in het feit dat het diff inderdaad pas spert op het moment dat lampje aangaat.
En nog even terugkomend op dat differentieel zelf, dat zit feitelijk op de aandrijflijn naar de vooras, waarbij het niet zo is dat 1 helft naar de vooras gaat en de andere naar de achteras, maar uit het dif komt een as met daaraan een tandwiel , die as schuift in de as van de afbeelding die op zijn beurt ook weer een tandwiel heeft en die 2 tandwielen sluten daardoor tegen elkaar aan en om dat gezamelijk te blokkeren wordt die dogclutch gebruikt. beetje apparte constructie.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dif locked niet
Edward schrijft:
Ed, dat onbelaste is niet nodig bij inschakelen feitelijk(daarom ook hoef je bij inschakelen je voet niet van gas te halen) omdat het een soort van zelf locking systeem is, draairichting van de assen tov de bajonetsluitingsrichting van de dogclutch (Sorry weet niet hoe ik het beter onder worden moet brengen)
Dit was 1 van de zaken die me opvielen bij monteren, waardoor ik ook zo stellig zeg dat dat locken een momentskwestie is eer eea opgelijnd zit, ik heb daar echt ff een poosje mee zitten vogelen en spelen om de juiste manier van werken (en dus monteren) te bepalen met het handboek ernaast
Luke
Luke schrijft:
Kortweg gezegd benm ik dus van mening dat lampje / schakelaar reageert bij schuiven van vork.
ingevak van inschakelen zal die vork vervolgens vrijwel direct naar voren schieten omdat hij 1 op 1 met dogclutch staat en bij uitschakelen er een vertraging inzit omdat dogclutch en vork pas terugschieten als de spanning van de aandrijflijn afgehaald wordt, de veerspanning van de veer op vork doen hem terugschieten naar unlocked positie
punt waar we dus van mening verschillen is dus:
1: Werkt het schakelaartje juist?
2: hoelang het duurt voordat het dif dus daadwerkelijk spert ingeval het schakelaartje juist werkt (ik zeg dit zou vrijwel direct het geval moeten zijn)
Als het langer duurt voor het lampje gaat branden dan werkt of het schakelaartje niet goed, of het duurt lang voor de aandrijflijn is opgelijnd en de dogclutch op zijn plek kan schieten.
Het laatste is niet het geval mijns inziens dus ik hou het op een rotte of slecht afgestelde schakelaar
Luke
Als de dogclutch niet meteen op zijn plek schiet doordat de tanden tegenover elkaar staan zal de lijn weer even onbelast moeten draaien voordat de clutch kan opschuiven. De veerkracht van de veer om de bedieningsas van die clutch is niet bijster groot, dus het kan best even duren voordat hij op z'n plek schuift. Zolang hij niet helemaal op z'n plek geschoven kan het lampje niet inschakelen aangezien de lamp bedient wordt door de schakelvork die over de bedieningsas as schuift.
Hetzelfde geld voor het uitschakelen, dat gaat op hetzelfde veertje met dezelfde kracht en ook dat zal dus even kunnen duren voordat hij weer loskomt.
Ed, dat onbelaste is niet nodig bij inschakelen feitelijk(daarom ook hoef je bij inschakelen je voet niet van gas te halen) omdat het een soort van zelf locking systeem is, draairichting van de assen tov de bajonetsluitingsrichting van de dogclutch (Sorry weet niet hoe ik het beter onder worden moet brengen)
Dit was 1 van de zaken die me opvielen bij monteren, waardoor ik ook zo stellig zeg dat dat locken een momentskwestie is eer eea opgelijnd zit, ik heb daar echt ff een poosje mee zitten vogelen en spelen om de juiste manier van werken (en dus monteren) te bepalen met het handboek ernaast
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Dif locked niet
Luke schrijft:
En die twee tandwielen hebben geen synchromesh ring en moeten dus recht tegen over elkaar staan wil de clutch eroverheen schuiven en locken. De kans dat die altijd goed staan is net zo groot als dat je Land Rover nooit stuk gaat. ;)
die 2 tandwielen sluten daardoor tegen elkaar aan en om dat gezamelijk te blokkeren wordt die dogclutch gebruikt. beetje apparte constructie.
Luke
En die twee tandwielen hebben geen synchromesh ring en moeten dus recht tegen over elkaar staan wil de clutch eroverheen schuiven en locken. De kans dat die altijd goed staan is net zo groot als dat je Land Rover nooit stuk gaat. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Dif locked niet
Edward schrijft:
Ed
ik meen dat elk respectivelijk tandwiel iets van 5 tanden ofzo heeft, dus das echt geen tijdrovend verhaal om op de juste manier op te lljnen
edit : ok ik mag niiet jokken, ik denk max een tand of 10 per tandwiel (frc5449)
Luke schrijft:
die 2 tandwielen sluten daardoor tegen elkaar aan en om dat gezamelijk te blokkeren wordt die dogclutch gebruikt. beetje apparte constructie.
Luke
En die twee tandwielen hebben geen synchromesh ring en moeten dus recht tegen over elkaar staan wil de clutch eroverheen schuiven en locken. De kans dat die altijd goed staan is net zo groot als dat je Land Rover nooit stuk gaat. ;)
Ed
ik meen dat elk respectivelijk tandwiel iets van 5 tanden ofzo heeft, dus das echt geen tijdrovend verhaal om op de juste manier op te lljnen
edit : ok ik mag niiet jokken, ik denk max een tand of 10 per tandwiel (frc5449)
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten