Dif locked niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 00:41

Erik,

Bedankt voor je aanvulling, en wat je zegt is gedeeltelijk juist.
De manier van inschakelen gaat inderdaad op dezelfde wijze op als de manier van uitschakelen van mechanisme. Inschakelen duurt even voor het spul op 1 lijn zit, en uitschakelen moet je even de kracht van het spulafhalen (gas loslaten bijv) om de dog clutch genoegspeling te geven zodat de veerspanning hem terug kan duwen naar de un locked positie.

Heb er nav jou uitleg idd nog even verder over nagedacht en herinnerde mij toen dat ik recentelijk bij reviseren van mijn tussenbak exact dit bovenstaande verhaal had geconstateerd tijdens testen gedurende montage.

Om dan even terug te komen naar essentie van het verhaal wat betreft aan en uitgaan van het lampje.....
Ik denk wel dat mijn uitleg standhoud, immers, het lampje zal altijd aangaan bij inschakelen (als alles idd op de juiste manier werkt) immers de gaffel drukt de schakelpin in met het dikke deel van de gaffel, wat nog niet wil zeggen dat de difflock dan ook al opgelijnd is en dus engaged.
Maar dan wat betreft het uitschalen verschillen we nog van mening.
Immers in de praktijk zal je altijd zien dat het lampje pas iets later uitgaat als dat je het diff uitschakelt (disengaged).
Volgens jou plaatje gebeurd dit pas op het moment dat de schakelgaffel ook echt terugkomt, wat ook is zoals ik al zei
en gezien de veerspanning zal de gaffel niet terugkomen zonder dat daarbij ook de dogclutch terugkomt.
Ook dit heb ik proefsgevindings ervaren bij revisie van tussenbak....zolang er spanning (of kracht) op het mechanisme staat zal het niet vrijgegeven worden, zelfs als je het pookje naar de stand unlock zet, vandaar dat je even je voet van het gas moet halen of de koppeling in moet trappen.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 00:51

Nog een kleine aanvulling:

Bij uitschakelen van difflock zit er een vertraging tussen pookje terughalen en uitgaan van het lampje.
We waren het er al over eens dat schakelaar 1 op 1 gerelateerd is met stand van gaffel en as
Een houd dus in dat gaffel pas later terugkomt als dat pookje naar unlock gaat.
Hieruit volgt weer dat gaffel 1 op1 staat met dogclutch wat betreft uitschakelen en en dus diff daadwerkelijk unlocked is op moment dat het lampje uitgaat
Als deze redeniring niet klopt zou het betekenen dat er electrisch gezien een vertraging zit die het lampje later uitschakeld, en dat is pertinent niet het geval

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 00:51

Waar nu verschil van mening over bestaat is dus het moment van aangaan van het lampje

Roger en Erik beweren dat dit pas aangaat op moment dat difflock ingeschakeld is EN DAADWERKELIJK SPERT

Ik zeg dat het aangaat op het moment dat je pookje naar positie difflock zet

ter test kan ik iedereen die tweifelt aanraden gewoon bij stilstaande auto pookje in difflock stand te zetten (uiteraard wel contact aan)
Als ik dat bij mijn auto doe gaat het lampje gewoon aan
Altijd en bij elkekeer dat ik dat doe
Het zou wel heel toevallig zijn dat de tandwielen altijd in een dusdanigig stand tot rust komen dat eea altijd in 1 keer in een gelockte positie schuift wat volgens argumentatie van Rodger en Erik in geval van gaan branden van het lampje het geval zou moeten zijn.
Het is dus absoluut niet waar dat je lampje dus brand op moment dat je difflock ook daadwerkelijk spert. Je reinste flauwekul

Luke (die eea 3 maanden geleden uitvoerig getest heeft ivm met revisie tussenbak)

(Jammer dat voor sommige het toegeven van eigen ongelijk zwaarder weegt als het feit dat een ander door onjuiste gegevens op het verkeerde been gezet wordt.)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 05:58

dan heb ik veel gehad dat iets haperde denk ik.... kan het nu niet checken omdat een d2 uit 2000 geen sperfunktie op het pookje heeft, maar bij mijn d1 ging ie echt niet altijd gelijk aan.
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 08:01

Roger B. schrijft:
dan heb ik veel gehad dat iets haperde denk ik.... kan het nu niet checken omdat een d2 uit 2000 geen sperfunktie op het pookje heeft, maar bij mijn d1 ging ie echt niet altijd gelijk aan.

Rog,

ff ot, hoe zit dat bij een D2 uit 2000 dan? automatisch ? electrisch? en is dat een automaat of handgeschakeld? puur uit belangstelling en neiuwsgierigheid om er weer wat van te leren enzo :)

Vraag is er mede op gebaseer omdat ik ooit eens half heb lopen overwegen om die diflock bij mij electrisch te maken (kwam tijdens revisie naar voren omdat in revisie handboek aan stond gegeven dat er op plek van schakelmechanisme een solenoid zat
Heb er overigens van af gezien

gr

Luke

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 03 Apr 2012, 08:02

Hmmmm sorry dat ik onderbreek, maarruhhh....ik ben weer een stuk wijzer geworden. Ik ga het nog eens een nachtje tot me door laten dringen en ga vrijdag mijn cubbybox eens loshalen (hele beste tip Roger, zelfs op de brug kon ik amper dat stangetje bereiken). Wordt vervolgt.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 08:16

Bij een D2 voor de facelift is het nooit af fabriek leverbaar geweest, maar zat het sper wel gewoon in de bak, alleen geen verbinding met pook (en pook kon niet zijdelings bewegen) vond landrover niet nodig, hij heeft immers TC......

Bij een D2a (vanaf de facelift) zit er standaard geen sper meer in het middendiff, echter, af fabriek kon het wel als optie geleverd worden, en dan had je ook weer een pookje dat links/rechts kon

Zelf ga ik de bediening met een pneumatisch cilindertje doen, en dan een "inschakelen-uitschakelen" schakelaar en elektrisch ventiel... Ashcroft levert ook een pookje met kabels, maar dat kost meer dan 300 euro.....
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 08:22

Marc,

Als je het op de manier van bovenaf doet kan je het beste gelijk even de hele schakelaar lasschroeven en op de werkbank testen, das wel zo makkelijk, kan je doen met lampje zoals in de tekening of met een multimetertje even ohm (weerstand) meten.
Pen in de normale stand is onderbroken = weerstand = ohmmeter geeft 1 aan
pen ingedrukt is niet onderbroken (wanneer je lampje dus zou moeten branden) = geen weerstand = ohmmeter geeft 0 aan

Ook kan je nu kijken of je spanning op 1 van de kabeltjes hebt (wat zou moeten) en je kan de 2 kabeltjes even met elkaar doorverbinden, dit zou je lampje in moeten schakelen

Uiteraard wel met contact aan

Als je geen brandend lampje hebt op dash bij doorverbinden zit je probleem dus ergens in de bedrading.
Als je op geen van beide spanning hebt zit het probleem in de spanningstoevoer naar schakelaar.
anders is het tussen schakelaar terug naar dash.

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 03 Apr 2012, 08:25

en hoe zit het bij jou nu dan? gewoon wel aanwezig maar afgeblind en dus niet te gebruiken?

is de standaard solenoid in dat geval dan niet de simpelste oplossing?

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2012, 08:29

nee bij mij (pre-facelift) is het asje met platte kant en (M8?) schroefdraad wel aanwezig (waar het armpje op moet) heb wel vaker met steeksleutel 12 het diff gespert, als de voorste cardan er onderuit was voor reparatie, toen mijn amigio's brandden en de TC dus niet werkte maar ik trial moest rijden...

Standaard solenoid ken ik nie, ken hem alleen hand bediend... kost vast ook een godsvermogen?
gone

Terug naar “Techniek”