Dif locked niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2012, 00:17

Luke schrijft:
Goed heren, laat mij dan maar de betweter zijn, maar leg me wel ff uit, waarom het dan bij mij, en alle andere defenders hier waar ik mee gereden heb of aan gesleuteld heb, of bij wie ik het nagevraagd heb aan de eigenaar ervan dan WEL het geval is?

Ben ik dan wel verrot nieuwsgierig naar, want dan zou je haast denken dat er iets in de bakken hier anders is waardoor die dif dan direct spert, immers volgens jullie argumentatie gaat dat lampje pas aan als het diff daadwerkelijk spert, in andere worden lampje reageert 1 op 1 op sperren diff en dus op de stand van de schakelvork

Luke

Neem ff een Braziliaanse tussenbak mee naar de bbq, leggen we hem naast een Europese. Kenne we ff vergelijken! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Apr 2012, 00:22

Edward schrijft:

Neem ff een Braziliaanse tussenbak mee naar de bbq, leggen we hem naast een Europese. Kenne we ff vergelijken! ;)

Maar voor de rest gaat het wel goed met je? :P
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Apr 2012, 08:05

Ed heeft een tussenbak open liggen, als alles meezit ben ik van de week bij Ed, en dan zal ik eens proberen foto's te maken van het sper en de werking van bediening en schakelaar.....
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 08 Apr 2012, 09:00

Weer OT:
Ik merkte met inparkeren dat hij het bochtje achteruit niet goed pakte. Hij viel idd als het ware stil. Nu nog even afstellen (hopende dat er ook weer uit gaat lol).
Ik laat van me horen.

Oja, Luke. Helaas voor jou moet ik me aansluiten bij Roger cs. Lampje ging voorheen niet aan en brand nu wel. De schakelaar waar we het over hadden is niet van het sper, maar van de achteruitrijverlichting (gechecked). Lampje gaat pas aan als sper daadwerkelijk ingeschakeld is.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2012, 11:25

Roger B. schrijft:
nou, en je leest hierboven al dat ook landmarcs ervaren heeft dat het niet altijd direct aangaat bij inschakelen, dat is met ed,erik en ik al 4man

Het gaat hier natuurlijk niet per se om de mathematische meerderheid (de meerderheid heeft niet zelden ongelijk).

Het gaat hier (althans bij mij) om harde ervaring, en daarbij ook een zekere mechanische logica (ik kan me wel voorstellen hoe het anders kan, maar het meest logisch is een "symmetrisch" systeem). Daarbij is een lampje dat het daarwerkelijk in- en uitschakelen toont ook het meest nuttige.

Waarbij aangetekend dat je bij een LandRover alles kan verwachten, en niet per se het meest logische.

Groeten MarcS

marcenvon

Re:Dif locked weer

Berichtdoor marcenvon » 08 Apr 2012, 12:53

FIXED IT :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Nog even getest...lampje gaat pas daadwerkelijk aan als diflock aangrijpt. Niet eerder, niet later. Pookje naar links tijdens het rijden en na een paar seconden gaat het lampje aan. Ook nog even getest met voorwiel in de lucht. Diflock stond aan, lampje ook. Pookje naar rechts, lampje bleef branden. Wieltje draaien en lampje ging pas uit op het moment dat wiel niet meer blokkeerde.

Marc
110CS TD5 uit 2002

blauwelaro

Re:Dif locked weer

Berichtdoor blauwelaro » 08 Apr 2012, 13:19

Gefeliciteerd B)
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Mike

Berichtdoor Mike » 08 Apr 2012, 13:32

Lampje sper wordt bediend door schakelvork. Schakelvork zit om schakelmof; dus lampje laat werkelijk zien of de sper wel of niet ingeschakeld s. De bediening gebeurt middels een as welke door de schakelvork schuift en zo een veerbelasting op de schakelvork kan geven voor zowel in als uitschakelen sper. Deze verbelasting schakelt hem werkelijk in en uit. Hierdoor voel je aan het pookje ook nooit of de schakelmof yand op tand staat bij inschakelen of blijft hangen door belasting bij uitschakelen, wat bij hoog-laag schakelen wel duidelijk merkbaar is. Het gevoel in de pook wordt alleen bepaalt door een kogel met een veertje welke van groefje naar groefje springt in de schakelstang bij bedienen pook.

Conclusies:
- lampje geeft alleen de werkelijk geschakelde stand weer en niet de pookpositie
- pook bedient een veer welke de diff lock in of uit schakelt

Een ieder die denkt dat dit anders is raad ik aan een keer een lt230 uit elkaar te schroeven. Is erg leuk en leerzaam.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2012, 14:00

Mike schrijft:
Lampje sper wordt bediend door schakelvork. Schakelvork zit om schakelmof; dus lampje laat werkelijk zien of de sper wel of niet ingeschakeld s. De bediening gebeurt middels een as welke door de schakelvork schuift en zo een veerbelasting op de schakelvork kan geven voor zowel in als uitschakelen sper. Deze verbelasting schakelt hem werkelijk in en uit. Hierdoor voel je aan het pookje ook nooit of de schakelmof yand op tand staat bij inschakelen of blijft hangen door belasting bij uitschakelen, wat bij hoog-laag schakelen wel duidelijk merkbaar is. Het gevoel in de pook wordt alleen bepaalt door een kogel met een veertje welke van groefje naar groefje springt in de schakelstang bij bedienen pook.

Conclusies:
- lampje geeft alleen de werkelijk geschakelde stand weer en niet de pookpositie
- pook bedient een veer welke de diff lock in of uit schakelt

Een ieder die denkt dat dit anders is raad ik aan een keer een lt230 uit elkaar te schroeven. Is erg leuk en leerzaam.

Tja, dat heb op pagina 10 ook al uit gelegd, maar ut kwartje wil maar nie vallen. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 08 Apr 2012, 21:22

Oeps bijna vergeten, allemaal bedankt voor de tips en mentale ondersteuning :cheer:

Marc
110CS TD5 uit 2002

Terug naar “Techniek”