Dif locked niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re:Dif locked niet

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 12:26

marcenvon schrijft:
Edward schrijft:
De voorste verticale stang (linkage)is de bediening van de diff lock. Die is stelbaar op de bout waarop hij scharniert. Waarschijnlijk maakt hij te weinig slag waardoor hij niet inschakelt. Bereikbaar via luik in seatbase onder cubby of middenstoel.

Ow oke, als ik het goed begrijp die bout rechtsonderin het plaatje losmaken en dan pookje in diflock peuteren en maar testen tot ie het doet. Vandaag ga ik dat niet meer redden denk ik, hopelijk kan ik daar morgen tijd voor vrij maken (meteen een excuus om schoonma een beetje te ontlopen :silly: )

Marc

niet helemaal luke, die drie boutjes daarmee zit het asje in het huis, het heveltje heeft maar één moertje

Marc

als je die moer rechts onder op de foto losmaakt en eraf haalt kun je dat ovale plaatje van het asje wippen, het asje heeft twee platte kanten (waar dat plaatje nu omheen ligt) waarop je een 12mm steeksleutel kunt zetten en zo het sper kunt bedienen.

Als ie het dan wel doet, klopt de afstelling van het linkage niet.

Afstellen doe je door de bout met contramoer die op 1/3 van boven als scharnierpunt van dat vertikale strip- (of ik meen dat er ook zijn met U-)profiel dient. Je moet het scharnierpunt dan losmaken, en de bout per halve slag in- of uit draaien en daarna het scharnierpunt weer terug monteren.

snap je het een beetje zoals ik het omschrijf?
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 07 Apr 2012, 12:30

Roger B. schrijft:
marcenvon schrijft:
Edward schrijft:
De voorste verticale stang (linkage)is de bediening van de diff lock. Die is stelbaar op de bout waarop hij scharniert. Waarschijnlijk maakt hij te weinig slag waardoor hij niet inschakelt. Bereikbaar via luik in seatbase onder cubby of middenstoel.

Ow oke, als ik het goed begrijp die bout rechtsonderin het plaatje losmaken en dan pookje in diflock peuteren en maar testen tot ie het doet. Vandaag ga ik dat niet meer redden denk ik, hopelijk kan ik daar morgen tijd voor vrij maken (meteen een excuus om schoonma een beetje te ontlopen :silly: )

Marc

niet helemaal luke, die drie boutjes daarmee zit het asje in het huis, het heveltje heeft maar één moertje

Marc

als je die moer rechts onder op de foto losmaakt en eraf haalt kun je dat ovale plaatje van het asje wippen, het asje heeft twee platte kanten (waar dat plaatje nu omheen ligt) waarop je een 12mm steeksleutel kunt zetten en zo het sper kunt bedienen.

Als ie het dan wel doet, klopt de afstelling van het linkage niet.

Afstellen doe je door de bout met contramoer die op 1/3 van boven als scharnierpunt van dat vertikale U-profiel dient. Je moet het scharnierpunt dan losmaken, en de bout per halve slag in- of uit draaien en daarna het scharnierpunt weer terug monteren.

snap je het een beetje zoals ik het omschrijf?

Ik denk dat ik dar wel uit moet komen. Ik heb het plaatje wel een beetje voor de geest. Mocht het niet lukken dan meld ik me weer.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 07 Apr 2012, 20:07

Ik heb vanmiddag de linkage los gehad (kostte flink wat WD40 om hem los te krijgen) en met sleutel 12 het asje gedraaid. Maja wiel bleef gewoon draaien. Alles weer teruggezet en nog ff met de buurman een rondje wezen rijden. En wat denk je....het lampje in mijn dashboard van diflock brandde whahaha. Terwijl ik dacht dat de schakelaar kapot was. Mijn vermoeden is dat ik dan toch de schakelaar van de achteruitverlichting te pakken heb gehad.

Het enige is dat het lampje nu niet meer uitgaat en hij vermoedelijk nu in diflockstand blijft staan. Helaas had ik geen tijd meer om een en ander na te lopen, morgen maar weer opkrikken en checken of hij nu idd blokkeert en daarna eronder gaan liggen en de linkage knap afstellen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 21:16

ALs ie nu gelocked is, moet je dat voelen als je een bocht maakt op verharde ondergrond, zeker met ingetrapte koppeling moet ie dan stilvallen...

het lijkt er op dat ie gewoon "vast" zit, flink in- en uit schakelen, dus met enige kracht het pookje bedienen, dat ie vrij snel van stand veranderd, dan komt ie wel los....

als je diff nu werkelijk gelocked is, lijkt me dat we dan wel het bewijs hebben dat het pookje niet bepalend is voor het lampje, maar het daadwerkelijke inschakelen......
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2012, 21:56

Roger B. schrijft:

als je diff nu werkelijk gelocked is, lijkt me dat we dan wel het bewijs hebben dat het pookje niet bepalend is voor het lampje, maar het daadwerkelijke inschakelen......

Maarrrr .... dat wisten we toch al lang ?

Als ik een glibberige sneeuw- en ijshelling af kom kies ik liever voor DiffLock (want daarmee "rollen" de twee assen gelijk). Als ik dan onderaan de helling ben en het wegdek geeft weer de gebruikelijke grip, en dus de DiffLock wordt uitgeschakeld - dwz ik trek het pookje naar achter - dan blijft het lampje gewoon branden. Een stukje in z'n vrij laten rollen, of een paar meter met twee wielen door de berm en het lampje gaat uit. (Ook gaat het niet altijd direct aan, zeker als je niet of nauwelijks rijdt/rolt.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 22:03

lees het topic nog maar een keer na MarcS, dan zie je dat het inschakelen nog een vraagteken was (niet voor mij, ik heb het lampje bij diverse landrovers al duidelijk later dan de pook in lock stond aan zien gaan)
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 22:38

Zoals MarcS dus hier ook bevestigd, gaat het lampje dus NIET altijd direct uit, zoals ik eerder ook al stelde.

Ik blijf overigens ook nog altijd bij mijn stelling dat het lampje bij inschakelen difflock wel direct aangaat.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 23:36

nou, en je leest hierboven al dat ook landmarcs ervaren heeft dat het niet altijd direct aangaat bij inschakelen, dat is met ed,erik en ik al 4man
gone

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 07 Apr 2012, 23:44

5 man, zelfde ervaring :-)
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Luke

Berichtdoor Luke » 07 Apr 2012, 23:56

Goed heren, laat mij dan maar de betweter zijn, maar leg me wel ff uit, waarom het dan bij mij, en alle andere defenders hier waar ik mee gereden heb of aan gesleuteld heb, of bij wie ik het nagevraagd heb aan de eigenaar ervan dan WEL het geval is?

Ben ik dan wel verrot nieuwsgierig naar, want dan zou je haast denken dat er iets in de bakken hier anders is waardoor die dif dan direct spert, immers volgens jullie argumentatie gaat dat lampje pas aan als het diff daadwerkelijk spert, in andere worden lampje reageert 1 op 1 op sperren diff en dus op de stand van de schakelvork

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”