Dag Allemaal,
Zoals de titel al zegt:
Waar / bij wie koop ik (of bestel ik) zonder een bizarre prijsopslag -- liefst in Nederland (of anders elders in de EU) een EXTREME4x4 Rear Wheel Carrier type SKU: WC04-GP (of te wel een na 2002 standaardmodel, gegalvaniseerd + poedercoating).
Een functioneel gelijke Rear Wheel Carrier mag ook (als iemand suggesties heeft mbt gelijksoortige constructies dan hoor ik die graag).
NB De meer algemeen verkrijgbare alternatieven hebben niet het parallellogram-effect tgv de naar rechts verplaatste scharnier-as van de reservewiel-drager. Ik wil juist dit parallellogram-effect waarbij bij het openen van de deur het reservewiel verder naar buiten zwaait. Ik wil dit effect omdat je hierbij een fiets op het reservewiel kan hangen en de deur nog steeds open kan doen zonder dat die fiets tegen de carrosserie botst.
Groeten MarcS
PS Zelf in het UK gaan halen vind ik een net brug te ver. Iemand zoeken die zo gek is dat ie er eentje voor me kan/wil meenemen is nog een "last resort".
Waar koop ik een Extreme4x4 Rear Wheel Carrier
Re: Waar koop ik een Extreme4x4 Rear Wheel Carrier
Als je geen haast hebt en hem elders niet kunt vinden kun je altijd Bowy van Yellow Trading in de Punt even vragen. Die rijdt nog geregeld naar UK en kan wellicht iets voor je betekenen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Haast moet je sowieso niet hebben, kijkend op de website van Extreme4x4 wordt het ding op bestelling gefabriceerd in ca. 2 weken tijd.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Haast moet je sowieso niet hebben, kijkend op de website van Extreme4x4 wordt het ding op bestelling gefabriceerd in ca. 2 weken tijd.
Ik denk dat ze het basis-ding wel op voorraad hebben maar er op bestelling de HiLift/FamJack optie* aanlassen.
Daarna komt dan nog het galvaniseren en poeder-coaten ... en dan heb je denkelijk geluk wanneer ze die 15 dagen delivery-time halen.
* De krik achterop is wellicht soms handig — maar vooral als je die krik steeds nodig hebt. Probeer je te voorkomen in 7 sloten tegelijk te rijden dan heb je dat (on)ding vele jaren niet nodig, en dan is het veel (nu ja, nog eens 13 kilo) ballast achterop (de 48inch midden-maat krik steekt ook nog eens net boven de auto uit). Erger nog, de krik is tegen de tijd dat je 'm nodig hebt één bonk roest en/of gewoon aan vervanging toe (zelfs al bewaar je 'm droog in de auto dan heb je graag wat magere smeerspray en een hamer oid bij de hand om alles goed te laten werken op het moment suprême). De krik achterop is mijns inziens vooral leuk voor de stoere "looks".
Maar goed, afgezien van Bowy/Yellow Trading heb ik nog geen (andere) suggesties.
Noch qua potentiële leveranciers/tussenpersonen noch qua gelijkaardige alternatieven.
Groeten MarcS
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:https://www.masai4x4.com/defender/spare-wheel-carriers/Spare-Wheel-Carrier-Extra-Heavy-Duty-Chassis-Mounted-for-Land-Rover-Defender-90-110-&-Series-3-p50047130
Is dit wat je zoekt?
Heel mooi Edward dat je nog even verder meedenkt.
Als ik het zo zien een fraai alternatief, en qua werking ± conform mijn bedoeling ... maar ... met een maar:
Ik heb al een eeuwigheid, en tot mijn genoegen een paar uiterst degelijke "Bumperettes"* op mijn "Rear X-Member" geschroefd.
De fraaie Masai4x4 SpareWheelCarrier heeft het onder-scharnier te laag zitten, de rechter "Bumperette" zit in de weg.
Bij de "Etreme4x4" zit dit scharnier net wat hoger (en overigens ook verder naar buiten).
* zo degelijk dat ik ze van mijn verongelukte Defender overgezet hebt
de linker was het impact-punt geweest, de auto die mij van de weg reed heeft een miniem spoor achtergelaten
belangrijkste bedenking die je kan hebben is dat de "Bumperette" vele malen degelijker is als het "Rear X-Member"
Groeten MarcS
Het valt op dat de meeste aanbieders van de scharniergewrichten op de deur zijn afgestapt en een, waarschijnlijk goedkoper, schuifsysteem hebben.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Het valt op dat de meeste aanbieders van de scharniergewrichten op de deur zijn afgestapt en een, waarschijnlijk goedkoper, schuifsysteem hebben.
Precies. Twee scharnierpunten minder en daarvoor in de plaats een kunststof schuifstuk, da's denkelijk een stuk goedkoper.
Met zo'n schuifsysteem kunnen de vaste scharnierpunten op de carrosserie niet of nauwelijks voorbij de deurscharnieren geplaatst worden. Je verliest daarmee het extra naar buiten zwaaien van het reservewiel (dat uitzwaaien zal lang niet altijd een voordeel zijn).
Wil je een of twee fietsen aan het reservewiel hagen dan is het extra uitzwaaien bijna noodzaak, dwz: als je de deur nog wilt gebruiken met een fiets aan het reservewiel dan heb je die extra uitzwaai nodig omdat anders de fiets tegen de carrosserie botst.
Overigens denk ik dat het bovenste reservewiel-scharnier ook een (iets) stabielere ondergrond heeft wanneer dit scharnier aan de "Bodycapping" nabij de hoek hangt. De Defender achterwand is - door zijn opbouw uit vele losse delen - nu niet direct een toppunt van stabiliteit.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Wil je een of twee fietsen aan het reservewiel hagen dan is het extra uitzwaaien bijna noodzaak, dwz: als je de deur nog wilt gebruiken met een fiets aan het reservewiel dan heb je die extra uitzwaai nodig omdat anders de fiets tegen de carrosserie botst.
Dat klopt, net nog even gekeken, maar met 235/85 R 16 banden en HD velgen kan de deur niet verder open dan zo’n 65-70° voordat een lat, strak tegen het reservewiel aan, de hoek van de bodycapping bij de achterlichten raakt. Ik heb een reservewieldrager met schuifsysteem.
Met bredere velgen en banden kan de deur dan verder open.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ik heb een 235 op een 8j velg liggen, deur gaat dan helemaal open met Mantec wieldrager.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006