Tja, als je de "vakliteratuur" dwz Wikipedia erop naslaat: Nederlands of Duits, en dan bijv. Dieselpest dan word je niet blij.
Naast de gebruikelijke Amorphotheca resinae zijn er nog een paar boosdoeners, maar deze kerosine-schimmel is denkelijk wel de meest voorkomende/waarschijnlijke.
Zoveel als mogelijk mechanisch reinigen en daarna met een op diesel gericht middel lijkt mij toch echt de eerste keuze.
Hopen dat je schone diesel tankt - dus liefst bij een goed gefrequenteerde pomp (dat is ook vaak een goedkope).
En verder de tank liefst goed leeg rijden en daarna weer tot echt het randje vullen. Langere tijd een half-volle (tot bijna lege) tank wegzetten is vragen om condens, daarna gaan rijden en de warme retour warmt het restje diesel op ... een minuscule besmetting is dan genoeg voor een mooie kweek. De tank goed leegrijden helpt je van het water af (water komt in het af te tappen filter, of het verdampt vanwege de warme retour), als je dan direct - dus die warme tank - helemaal vol tankt dan verdrijf je de waterdamp en dus is de tank zo goed mogelijk vochtvrij.
Moet de auto echt lang op stal, vul de tank dan met synthetische diesel.
Groeten MarcS
Vervuilde dieseltank
Re: Vervuilde dieseltank
Landmarcs schreef:Moet de auto echt lang op stal, vul de tank dan met synthetische diesel.
Groeten MarcS
Wa is da? Want mijn John Deere staat vooral stil en de tank demonteren is de halve neus uit elkaar halen. Dus ik gooi er graag iets betrouwbaarders in.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Vervuilde dieseltank
Edward schreef:Landmarcs schreef:Moet de auto echt lang op stal, vul de tank dan met synthetische diesel.
Wa is da? Want mijn John Deere staat vooral stil en de tank demonteren is de halve neus uit elkaar halen. Dus ik gooi er graag iets betrouwbaarders in.
Waar je dan aan moet denken is HVO, BTL of GTL diesel, dus diesel waarvan de ketens via chemische trukendoos zijn samengesteld in plaats van het aardolie-destillaat aangevuld met destillaat uit gekaakte aardolie + een aandeel "bio"diesel. Als alles goed gegaan is zijn die synthetische ketens veel regelmatiger (en dat ruik je zowel voor al na verbranding).
Een nadeel kan zijn dat een oude motor hier of daar afdichtingen heeft die "gewend" zijn aan het seal swell-effect van de traditionele diesel. Zonder de vluchtiger aromaten gaat dat seal swell-effect verloren, en dan krijgt de schone diesel de schuld. Goed beschouwd was de afdichting eigenlijk al aangetast maar hield alles door het swell-effect nog goed dicht. Zet je zo'n motor helemaal "droog" weg dan gaan de afdichtingen ook lekken zodra er weer diesel (of benzine) langskomt.
Zie bijvoorbeeld: https://www.zeilen.nl/aan-boord/motor/h ... ude-motor/
Overigens kan je ook in synthetische diesel schimmelgroei krijgen maar de kans is (wat) kleiner omdat door de "keurige" regelmatige ketens de brandstof minder hygroscopisch is, en de regelmatige ketens ook minder makkelijk door de schimmel opengebroken kunnen worden. Een goed watervrije tank en liefst ook weinig lucht blijft het parool.
Groeten MarcS
PS Een keurig eerste aardolie-destillaat zou ook kunnen voldoen, alleen waar vind je dat.
Re: Vervuilde dieseltank
pure diesel of pure benzine is helaas niet te krijgen.
bedoel diesel zonder die 7 % bio. want dat is de boosdoener. als iemand weet waar wel te krijgen ?
maar voor benzine, zonder e5 en lang houdbaar is wel een oplossing.
bijv bij hornbach, ASPEN Alkylaat benzine 4-takt, of schijnt dat race auto's de oude benzine nog gebruiken noemen ze dan niet 95of 96 maar 100of zelfs iets meer. helaas allen in grote vaten van 200l te krijgen.
maar ook hier hebben ze een toevoeging uitgevonden die zegt dat je deze erbij moet doen voor lange stalling, bijv oldtimers in winter. maar ik prefereer in grasmaaier toch die aspen.
bedoel diesel zonder die 7 % bio. want dat is de boosdoener. als iemand weet waar wel te krijgen ?
maar voor benzine, zonder e5 en lang houdbaar is wel een oplossing.
bijv bij hornbach, ASPEN Alkylaat benzine 4-takt, of schijnt dat race auto's de oude benzine nog gebruiken noemen ze dan niet 95of 96 maar 100of zelfs iets meer. helaas allen in grote vaten van 200l te krijgen.
maar ook hier hebben ze een toevoeging uitgevonden die zegt dat je deze erbij moet doen voor lange stalling, bijv oldtimers in winter. maar ik prefereer in grasmaaier toch die aspen.
Re: Vervuilde dieseltank
De vorige eigenaar van onze 110 puma, heeft er ook een 2e tank (45 litr denk ik) bij laten zetten. Er gaat iets van 130/140 liter diesel in de auto maar eigenlijk tanken we hem hooguit enkele keren per jaar in de zomer maanden af. Dus zeg 95% van het jaar staat die tank droog denk ik.
Aangezien onze puma nu aan een andere motor toe is (schade in een cylinder, mogelijk ook door vuil), zou het dan raadzaam zijn om die kleinere tank eronderuit te halen?
Klinkt dit bekend?
Aangezien onze puma nu aan een andere motor toe is (schade in een cylinder, mogelijk ook door vuil), zou het dan raadzaam zijn om die kleinere tank eronderuit te halen?
Klinkt dit bekend?
Re: Vervuilde dieseltank
Als je de tank toch niet gebruikt kun je hem beter afkoppelen en al dan niet weghalen. Geeft alleen maar meer kans op vocht.
Al kan ik je gerust stellen vwb de motorschade, dat komt niet door vuil maar door de injectoren die gaan druppen. Daar sneuvelen de meeste Puma's op.
Vaak door een beperkte hydrolock waardoor het pistonpenlager (small end) in de zuiger stuk gaat waardoor je een tikkende motor krijgt. Maar bij een maat van me is de zuiger beschadigt doordat de zuigerveer vervormd was. Maar ook dat kwam volgens de specialist door een waterslag. Alleen dan met diesel ipv water.
Al kan ik je gerust stellen vwb de motorschade, dat komt niet door vuil maar door de injectoren die gaan druppen. Daar sneuvelen de meeste Puma's op.
Vaak door een beperkte hydrolock waardoor het pistonpenlager (small end) in de zuiger stuk gaat waardoor je een tikkende motor krijgt. Maar bij een maat van me is de zuiger beschadigt doordat de zuigerveer vervormd was. Maar ook dat kwam volgens de specialist door een waterslag. Alleen dan met diesel ipv water.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Vervuilde dieseltank
Edward schreef:Als je de tank toch niet gebruikt kun je hem beter afkoppelen en al dan niet weghalen. Geeft alleen maar meer kans op vocht.
Als het een zg "WingTank" is is afkoppelen niet serieus mogelijk. Dan resteert demonteren en de oude vulhals terug monteren.
Edward schreef:Al kan ik je gerust stellen vwb de motorschade, dat komt niet door vuil maar door de injectoren die gaan druppen. Daar sneuvelen de meeste Puma's op.
Is er dan geen enkele voorwaarschuwing bij zo'n druppelende injector ?
Ik zou denken dat je toch minstens iets zou merken: een hoger verbruik wellicht, minder goed starten, of minder goede verbranding ?
Groeten MarcS
Re: Vervuilde dieseltank
Voor zover ik weet niet. Maat van me hier is persfotograaf en die gebruikte het ding dagelijks. Daarnaast is ie ook techneut die variaties in geluid en gedrag snel opmerkt. Maar pas toen het ding begon te tikken heeft de garage ernaar gekeken.
Die dachten eerst aan een uitgerekte distributie ketting maar nadere inspectie leidde naar de zuiger in de eerste cilinder. En dan specifiek het pistonpenlager.
Daar is een nieuw blok ingelegd want revisie kan kennelijk niet uit.

Die dachten eerst aan een uitgerekte distributie ketting maar nadere inspectie leidde naar de zuiger in de eerste cilinder. En dan specifiek het pistonpenlager.
Daar is een nieuw blok ingelegd want revisie kan kennelijk niet uit.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten