ombouwen van benzine naar td5 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mava84

ombouwen van benzine naar td5 automaat

Berichtdoor mava84 » 27 Aug 2024, 10:15

Hallo,

Ik heb een paar vragen wbt 2 projecten waarmee ik tzt mee wil gaan beginnen. Ik rij momenteel een td5 110 uit 2000 in duitsland, omdat we binnenkort gaan verhuizen naar nederland heb ik een oneten 2.25benzine uit 84 gekocht waar ik een td5 automaat van een discovery 2 uit 2004 in wil leggen. hiermee wil ik gaan reizen in de toekomst en wil graag een ninety voor offroad te gaan rijden.

ik heb een complete discovery 2 staan (met papieren) waar ik alles van wil gebruiken wat ik nodig heb. daarna gaat het overige wat ik niet nodig heb weg. omdat ik dit nog nooit eerder heb gedaan heb ik wat hulp nodig. alle hulp is welkom.
ik weet de regels van het herkeuren bij de rdw etc. en wat wel en niet mag. ik heb met iemand gesproken bij de rdw.

wie kan mij helpen waar ik moet beginnen met het demonteren van alles wat ik nodig heb uit de discovery?
is het makkelijker om de body van het chassis af te halen om alles te demonteren wat ik nodig heb of is dat niet nodig?
wat adviseren jullie qua assen van de discovery bewaren voor offroad te rijden voor de ninety of beter de originele assen van de ninety gebruiken?

alvast bedankt voor julie input.

Landmarcs

Re: ombouwen van benzine naar td5 automaat

Berichtdoor Landmarcs » 08 Sep 2024, 20:29

Een beetje sneu dat in een kleine 2 weken tijd niemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft.
Deze reactie mijnerzijds valt natuurlijk niet in de categorie "zinnig".

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Sep 2024, 21:01

Bericht nooit gezien.

Het is maar net hoeveel werk je van dingen wilt maken. Discovery assen zijn compleet anders dan de 90 assen. Alles is pas te maken maar da's best een klus. (draagarmen anders, achterophanging met Wattslinkage ipv triangel etc, etc) En waarom?

Qua motor en bak: de ecu met de motorbedrading uiteraard en de ecu van de automaat moeten mee. De bedrading vd automaat ecu zit gewoon in de rest vd bedrading verweven en dat is best een werk om die te splitsten en werkend te krijgen. Sneller maar dure optie is de stand-alone ecu voor de automaat van Ashcroft te gebruiken.

De body van het chassis halen is best handig maar niet nodig. Daarnaast is het een enorme klus want 99 van 100 keer zitten de bouten zo enorm vast gerot dat er echt geen beweging in te krijgen is.

Alles kan maar het is bij elkaar een behoorlijk project. Vooral omdat de donor een Disco is en geen Defender. De brandstoftank bv zul je toch echt van een Defender TD5 moeten pakken. Brandstofleidingen vd Disco passen niet. Motorophanging, baksteunen, tussenbakbediening, radiatoren passen niet en ga zo maar door en door.

Bovendien is een 2.25 vééls te leuk om te verkloten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2024, 00:15

Edward schreef:....
Bovendien is een 2.25 vééls te leuk om te verkloten.

Dit laatste dacht ik eigenlijk ook (en als eerste).

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 09 Sep 2024, 08:52

misschien de open deur vraag, maar waarom niet die 110 in Duitsland, die al een Td5 heeft, op NL kenteken zetten en het hele gedoe van een aandrijflijn ombouw (en in mijn optiek verprutsen) van een 110 2.25 benzine overslaan?

Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Sep 2024, 08:54

Ombouwen van benzine naar diesel? Tegenwoordig doet men het juist andersom. (I.v.m. mrb en toeslag voor vervuilende dieselauto's).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 09 Sep 2024, 08:57

Gokje: 1984 dus is nu belastingvrij, zelfs als je er een diesel van maakt. En 1 op 10 dieselen is natuurlijk leuker dan 1 op 5 op benzine.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2024, 09:51

Joep Weijers schreef:Gokje: 1984 dus is nu belastingvrij, zelfs als je er een diesel van maakt. En 1 op 10 dieselen is natuurlijk leuker dan 1 op 5 op benzine.

Een goede 2,25 of 2,5 petrol hoeft niet zo dorstig te zijn zolang je er geen V8 prestaties van vraagt (die V8 prestaties krijg je toch niet).

Een goede 4 cilinder petrol met een goede intelligente electronische ontsteking haalt volgens de berichten zonder al te veel moeite 7 kilometer uit een liter, en je kan ook belastingvrij op LPG gaan rijden (desgewenst kan je ook nog met E85 experimenteren).  
Als je kijkt naar de tegenwoordig bescheiden prijsverschillen tussen diesel en benzine dan moet de motorwissel wel heel goedkoop uitpakken wil je de investeringen binnen een redelijke termijn terugverdienen.
Natuurlijk is het zo dat de Td5 het mooiste LandRover geluid produceert ... een 2,25 of 2,5 petrol is stil.

Groeten MarcS

PS   Nu maar hopen dat de Topic-starter nog naar de reacties kijkt.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 10 Sep 2024, 16:33

Joep Weijers schreef:Gokje: 1984 dus is nu belastingvrij, zelfs als je er een diesel van maakt. En 1 op 10 dieselen is natuurlijk leuker dan 1 op 5 op benzine.

Blijft dat zo als er ”ooit” rekening rijden ingevoerd gaat worden?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2024, 18:32

deusjevo schreef:

Blijft dat zo als er ”ooit” rekening rijden ingevoerd gaat worden?

Of het belastingvrije rijden blijft is iets waarvoor je denkelijk een glazen bol moet raadplegen (met de bijpassende betrouwbaarheid).

Het rekeningrijden lijkt jammer genoeg weer opnieuw geparkeerd.
We hebben een kabinet met 4 partijen die stuk voor stuk hun eigen lobby-lijstje willen verzilveren dus hoef je geen samenhangende visie voor een wat langere termijn te verwachten, het gaat ze nu vooral om het laagste hangende fruit, en wat "goodies" voor de respectievelijke achterbannen.

Jammer dus want er komt natuurlijk ooit een of andere vorm van rekening-rijden, en hoe langer het denken over rekening-rijden een "verboden vrucht" blijft hoe groter de kans dat de uiteindelijke invoering haastig en slecht uitgewerkt blijkt uit te pakken.

En dan verder, zoals ik al eerder scheef: Een goede 2,25 of 2,5 Petrol kan beter dan die 5 kilometer per liter halen.
Daarnaast is de diesel-prijs ook niet meer zo stimulerend ... en kan je overwegen om de petrol op LPG te laten rijden.
Als je met LPG op 1:6 blijft steken dan zit je al op een 1:10 diesel-kilometerprijs.

Natuurlijk zijn er nog een paar "dingetjes". Investeer je in een moderne diesel zoals een Td5 dan heb je - met wat geluk - een uiterst betrouwbare motorisering en nog vele jaren lage onderhoudskosten, of die oude Petrol dat kan evenaren is zeer de vraag.
Verder is natuurlijk de actieradius van een diesel ook leuk. Als ik echt mijn best doe haal ik tot 900 kilometers uit één tank (en dat zonder een "Wing-Tank").  
Je moet je bovendien niet blindstaren op die uiterst zichtbare bedragen die je aan de pomp moet aftikken. Aan verzekering, de (eventuele) wegenbelasting, en onderhoudskosten ben je (ook) een aardig bedrag kwijt (mocht je veel zelf doen: een aardige tegenwaarde aan tijd). Als je dus de werkelijke kosten per kilometer uitrekent - tot achter de komma of gewoon globaal - dan vormen die direct zichtbare (en direct in de portemonnee voelbare) brandstofkosten slechts een (beperkt) deel van de echte bedrijfskosten.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Nov 2024, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Techniek”