ombouwen van benzine naar td5 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sylvester23

Re: ombouwen van benzine naar td5 automaat

Berichtdoor Sylvester23 » 13 Sep 2024, 22:11

Hi Marc, 900 km uit 1 tank, ga je het laatste stukje duwen?, :lol: onze Puma haalt dit niet, gebruik is 1 op 9.
Groeten, Sylvester.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Sep 2024, 22:39

Sylvester23 schreef:Hi Marc, 900 km uit 1 tank, ga je het laatste stukje duwen?, :lol: onze Puma haalt dit niet, gebruik is 1 op 9.
Groeten, Sylvester.

Als wij echt ons best deden haalden we redelijk makkelijk 1:10,5 met de 130 2.4 Puma. Anderzijds was 1:8 ook vrij makkelijk te realiseren. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2024, 23:19

Sylvester23 schreef:Hi Marc, 900 km uit 1 tank, ga je het laatste stukje duwen?,    onze Puma haalt dit niet, gebruik is 1 op 9.

Met mijn "Puma" is het ook niet makkelijk, dwz als ik in de zomer Franse (oude) N-wegen, of Zweedse of Noorse binnenwegen rijdt en dan gewoon aardig doorrijd ,,, dan haal ik 1:12 met de "Puma" (en dat zijn dat ± echte kilometers, dus binnen de 1 a 2 % correct).
Heb je het over een Td5 dan haalde ik nog betere cijfers (maar die zou ik nog eens moeten doorrekenen/corrigeren omdat de 7.5x16 net iets kleiner (qua afrollengte) is als de 235/85x16.
Ik zag al eens een Duitse site waar ze de kosten deelden en daar waren mensen die nog betere cijfers noemden ... ik denk niet dat ik deze typen graag voor me op de weg zie, dat geeft maar inhaal-aandrang en da's weer slecht voor het verbruik.

Ik haal een langjarig gemiddelde dat boven de 1:10,5 zit, 's winters is de liter niet altijd toereikend voor de 10-kilometer-grens, 's zomers is 12+ soms haalbaar.   Ik moet "bekennen" dat ik slechts zelden een bon voor een te hoge snelheid krijg ... ik moet overigens ook bekennen dat ik kennelijk veel geluk heb en/of een eksteroog dat me tijdig waarschuwt ...

O ja, ik heb geen RoofRack, geen aanhanger, wat ruimer lucht in de AT-banden, doe erg lang met de remblokjes en remschijven, en heb ook geen Airco (die Airco die mis ik soms wel)

Groeten MarcS

PS   Ik weet nog steeds niet of de "Puma" werkelijk kort voor een echt lege tank nog "waarschuwt" door een haperende motor.   Ondanks dit lukt het mij met een zekere regelmaat meer dan 70 liter te tanken -- da's dan wel met de vulhals tot het randje gevuld.

one-ten.nl

Berichtdoor one-ten.nl » 13 Nov 2024, 07:19

Ik vind een 2.25 benzine een heel leuk motortje, leuk voor de hobby, en leuk voor wat sleutelen in het weekend.
1 op 7 is wel haalbaar, maar alleen op lange afstand bij max 90, in de stad gaat het hard omhoog.
Ze lopen super op LPG, maar je moet eigenlijk wel geharde klepzittingen monteren, anders gaat het niet heel lang goed. Alles is natuurlijk super eenvoudig en goedkoop bij deze motor.
Maar, je hebt wel ergens een vervelende LPG tank te plaatsen, LPG wordt ook steeds duurder en steeds minder verkrijgbaar en op vakantie is het al helemaal niet meer handig.

Daarom heb ik mijn eigen privé 110 uit 1984 ook omgebouwd van 2,25 petrol naar TD5. Daarmee wordt het gewoon een hele bruikbare auto waarmee je gewoon betrouwbaar grotere afstanden kunt rijden en ook goed een zware aanhanger kan trekken.
Jammer van de originaliteit, maar veel bruikbaarder.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 13 Nov 2024, 16:31

TD5 rijdt vast uitstekend.
Maar zonder enige twijfel zou ik zelf een 3,9 of 4,6 V8 inbouwen.
Gewoon een geweldige motor, en niet dat gezeik over diesel dat steeds problematischer wordt.
Nadeel is de LPG tank, maar je rijdt dan nog altijd super gunstig (bij oldtimer belastingvrij).
LPG is een probleem in Scandinavie, maar verder goed verkrijgbaar.
Mijn oplossing voor de RR is een 2 seater, LPG dwars achter de stoelen en een reservetank onder.
Levert bij de 4,6 een ruime 800 km (bij 1 op 5), een geweldige reisauto voor UK, France, Oost Europa.
En een geweldige trekauto voor de trailer.

one-ten.nl

Berichtdoor one-ten.nl » 13 Nov 2024, 17:05

Ach, die milieuzone's zijn denk ik over een paar jaar allemaal weer weg als er bijna geen oude brandstofauto's meer op de weg zijn.
Met een oldtimer mag je natuurlijk ook met diesel gewoon de milieuzone in.
En uiteindelijk is een diesel die 1 op 10 rijdt natuurlijk toch een stuk minder slecht qua uitstoot dan een benzine of LPG die 1 op 5 rijdt.

CO2 per liter diesel 2606 gram, dus bij 1 op 10 is dat 260 gram per kilometer
Bij benzine 2269 gram per liter, bij 1 op 5 dus 453,8 gram per kilometer
Bij LPG 1610 gram per liter, dus bij 1 op 5 dus 322 gram per kilometer.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2024, 17:46

one-ten.nl schreef:Ach, die milieuzone's zijn denk ik over een paar jaar allemaal weer weg als er bijna geen oude brandstofauto's meer op de weg zijn.
Met een oldtimer mag je natuurlijk ook met diesel gewoon de milieuzone in.
En uiteindelijk is een diesel die 1 op 10 rijdt natuurlijk toch een stuk minder slecht qua uitstoot dan een benzine of LPG die 1 op 5 rijdt.

CO2 per liter diesel 2606 gram, dus bij 1 op 10 is dat 260 gram per kilometer
Bij benzine 2269 gram per liter, bij 1 op 5 dus 453,8 gram per kilometer
Bij LPG 1610 gram per liter, dus bij 1 op 5 dus 322 gram per kilometer.

Wat betref het cijferwerk: Je rijdt denkelijk op benzine een stukje "zuiniger" eenvoudig omdat de energie-inhoud van LPG nu eenmaal lager is ... dus is de CO2 uitstoot op benzine ietsje minder extreem.   Aan de andere kant is het waarschijnlijk makkelijker om die 1:10 bij de Td5 nog wat te verbeteren.

Wat betreft de milieuzones: Ik hoop dat de voorspelling mbt die paar jaar uit gaat komen, niet omdat ik graag veel auto's in de (binnen)stad zie maar omdat die diesel-zones voor heel wat omtrekkende, dus omrijdende, kilometers zorgt en dus op z'n best heel lokaal effect hebben (ik zou zeggen: verbiedt per direct die klote brom-scooters - daarmee bereik je een stuk meer als het om het binnenstad-leefmilieu gaat).
Verder denk ik dat je eigenlijk beter niet met welke auto dan ook in een binnenstad moet willen zijn: leg een (vouw)fiets achterin als lopen te ver is, of neem het stads-OV.

Groeten MarcS

one-ten.nl

Berichtdoor one-ten.nl » 13 Nov 2024, 17:59

Ja, ik ben ook niet zo voor auto's in de echte binnenstad.
Ik gok op langzaam verdwijnen van de milieuzones. Ze kosten een boel geld aan onderhoud, en op het moment dat het aantal bekeuringen die het oplevert de kosten niet meer dekken, omdat er gewoon niet zo veel oude auto's meer zijn en mensen zich niet meer zo vaak vergissen, dat ze dan wel weer weg gaan.
De grootste steden zullen wel een voorbeeldfunctie willen blijven houden, ik verwacht dat ze daar niet snel weg zullen gaan.
Maar de opmars van de elektrische auto gaat zo snel, dat de zones snel minder inkomsten genereren.

Ik heb nog een stuk of vijfentwintig ouwe diesel Defenders, en ik laat ze gewoon zo. Ik krijg nog steeds veel vraag naar ombouw naar benzine, maar ik heb besloten het niet meer te doen, en raad het altijd iedereen af. Het past gewoon minder bij een Defender. Je actieradius wordt kleiner, je auto wordt minder betrouwbaar, je mist koppel, je krijgt meer onderhoud, je stoot meer CO2 uit. Onderhoud/onderdelen kunnen lastiger zijn vanwege niet originaliteit.

We zijn nog wel een Defender aan het ombouwen met een Tesla 3 motor met 80kWh uur en CCS snelladen momenteel voor een klant in Amsterdam, maar ik twijfel of ik dat in de toekomst wel wil blijven doen. Het is erg duur, actieradius blijft niet top, al is het met snelladen iets minder belangrijk. En het wordt steeds lastiger qua RDW eisen en ook de ombouw wordt véél ingewikkelder zodra je wilt snelladen en accu's moet gaan verwarmen en koelen.
Beter gewoon een leuke diesel Defender voor de hobby en de vakanties en zo, en de dagelijkse werk kilometers gewoon een Tesla 3 of zo iets er bij kopen. Samen ook nog voordeliger.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 13 Nov 2024, 18:32

Als het om binnenstad gaat is diesel topvervuiler.
CO2 een volsterkt schoon gas dat plantengroei bevordert maar negatief effect heeft op klimaat..
Daarom zijn diesels in binnensteden een probleem en LPG niet.

Dat met die electrische autos gaat echt niet zo snel en is al helemaal niet goedkoop.
Moeten er eerst bakken subsidie bij.
Daarnaast is het produceren en recyclen van accus een groot milieuprobleem.

LPG heeft nadelen, vooral de grote tank waarmee je de axiradius prettig houdt.
De oude V8 van Rover is super betrouwbaar, heeft een lange levensduur en is goedkoop (eenvoudig van opbouw).
De latere motoren (4,6) die je nu makkelijk voor weinig op de kop kunt tikken hebben een enorm koppel.
Daartoe bijna onderhoudsvrij over 100.000en km (alleen olie wisselen).
Rijdt op LPG zonder aanpassingen (heeft altijd al geharde kleppen in de alu kop)

Dat je diesel passender vind bij een defender is meer een persoonlijke kwestie.
Landrover dacht daar blijkbaar anders over.
De 50th Anyversary Defender was niet voor niets een V8 automaat, het moest boven het gewone uitstijgen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2024, 20:09

one-ten.nl schreef:We zijn nog wel een Defender aan het ombouwen met een Tesla 3 motor met 80kWh uur en CCS snelladen momenteel voor een klant in Amsterdam, maar ik twijfel of ik dat in de toekomst wel wil blijven doen. Het is erg duur, actieradius blijft niet top, al is het met snelladen iets minder belangrijk. En het wordt steeds lastiger qua RDW eisen en ook de ombouw wordt véél ingewikkelder zodra je wilt snelladen en accu's moet gaan verwarmen en koelen.

Ik hoop nog steeds op en compacte "hybridisatie" van de oude diesel-Defender.   Mijns inziens geeft de tussenbak een prima mogelijkheid om zowel puur elektrische alsook hybride aandrijving te realiseren.   De elektrische actie-radius kan dan beperkt blijven, net als het accu-pakket.   De auto wordt er wel zuiniger van en vooral ook 100% stil en schoon tijdens het 100% elektrisch rijden (en dus ook tijdens het even verzetten, rangeren etc.).

Groeten MarcS

PS   Voor woon-werk-verkeer en vergelijkbaar rijdt ik al een eeuwigheid elektrisch (ik stap in de trein).   Vroeger deed ik ook wel aan "car-poolen" -- dwz. ik liftte, een inmiddels vergeten vervoersmodaliteit (aardig detail: ik kreeg toen regelmatig een lift van de huidige nationale verkeersprofessor).
PS2 Mijns inziens zou het een goed idee zijn om iedereen een soort strippenkaart met vervuilingsrechten te geven: Wil je bijv. naar Cuba om een boek te lezen of naar NewYork voor de opera dan kan dat maar wel ten koste van bijv. je 4x4 kilometers of je open-haard-rechten.

Terug naar “Techniek”