ombouwen van benzine naar td5 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
one-ten.nl

Re: ombouwen van benzine naar td5 automaat

Berichtdoor one-ten.nl » 13 Nov 2024, 20:19

Dat laatste is precies waar de wappies zo bang voor zijn, een persoonlijk CO2-budget. :-)

Maar er zijn er nog steeds veel van, nog steeds worden achterhaalde berichten gedeeld, zoals dat euro 6d diesels de lucht zouden zuiveren, of dat de productie van een accu zo schadelijk is dat je er heel lang brandstof voor zou kunnen rijden. Of dat het beter voor het milieu is om zo lang mogelijk in je oude auto te blijven rijden omdat er dan geen nieuwe geproduceerd hoeft te worden. Of dat diesel schadelijker zou zijn dan benzine etc, of dat er zonder subsidies geen EV's zouden worden verkocht, of dat accu's een probleem zouden zijn met recyclen. Het is vreselijk hoe die mensen elkaar napraten zonder zich ook maar even een klein beetje in te lezen.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2024, 20:36

Mijn vader noemde dat "preken voor eigen kerk". Het kan de meeste niet schelen of het waar is. Zolang het maar goed klinkt en men de eigen onwil of onvermogen om ook maar iets bij te dragen aan minder vervuiling daarmee recht praat.

Het is ook nooit goed. Wij hebben tijd geleden een stroomboot gekocht want dat wou mijn vrouw graag. Ik zat nog vast aan de diesel. Maar als je twee keer een flinke rit gereden hebt in een, in ons geval, Audi Etron dan wil je NOOIT meer diezelfde rit met wat anders rijden.

Kennelijk ben ik liefhebber van auto rijden en niet per sé van auto's. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2024, 21:03

one-ten.nl schreef:Dat laatste is precies waar de wappies zo bang voor zijn, een persoonlijk CO2-budget. :-)

Maar er zijn er nog steeds veel van, nog steeds worden achterhaalde berichten gedeeld, zoals dat euro 6d diesels de lucht zouden zuiveren, of dat de productie van een accu zo schadelijk is dat je er heel lang brandstof voor zou kunnen rijden. Of dat het beter voor het milieu is om zo lang mogelijk in je oude auto te blijven rijden omdat er dan geen nieuwe geproduceerd hoeft te worden. Of dat diesel schadelijker zou zijn dan benzine etc, of dat er zonder subsidies geen EV's zouden worden verkocht, of dat accu's een probleem zouden zijn met recyclen. Het is vreselijk hoe die mensen elkaar napraten zonder zich ook maar even een klein beetje in te lezen.

Tja, een slimme strategie: Berichten de wereld in slingeren die op een klein stukje waarheid en verder leugens gebaseerd zijn.
Dat van dat doorrijden met een oude auto is bijv. wel een beetje waar.   Een Defender(oïde) scoort bijvoorbeeld in de life-time doorrekening relatief goed vanwege de lange(re) levensduur en het relatief geringe aandeel complexe plastic onderdelen ... verder is het natuurlijk een rijdende milieu-ramp.

Overigens zijn "natuurlijk" nieuwe wereldburgers de grootste milieu-delicten.   Wat mij betreft krijgt iemand met minder dan de vervangings-hoeveelheid nageslacht extra milieu-ruimte .... jammer genoeg is zoiets erg moeilijk waterdicht te regelen, en is bovendien nog moeilijker om hiervoor genoeg draagvlak te vinden.

Groeten MarcS

PS   Mbt dit laatste heb ik makkelijk praten:  Mijn 4 grootouders hadden samen 3 kinderen, 3 kleinkinderen, 3 achterkleinkinderen ... en als ik goed op de hoogte ben is er nu een eerste achter-achter-kleinkind in wording (en dat in ± 120 jaar).

dyngo

Berichtdoor dyngo » 13 Nov 2024, 21:04

'Acherhaalde berichten', napraten ...
Dat doe jij zeker niet.
Geloof in je eigen waarheden zonder enige onderbouwing, maakt mij niet uit.
Maar iemand die 'vervuiling in binnensteden' en 'CO2 broeikaseffekt' op één hoop gooit moet zich misschien zelf eens inlezen.

Zal mij verder een zorg zijn, ik rijdt graag V8 op LPG (anders is het mij te duur)
Ik rijdt graag oude eenvoudige betrouwbare autos.
En al dat milieugelul ...
Niet vliegen en minder autorijden helpt beter. :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2024, 23:51

dyngo schreef:En al dat milieugelul ...

Dan heb je je iid niet ingelezen. Er is wereldwijde consensus onder klimaat, en andere wetenschappers over wat je kinderen en kleinkinderen te wachten staat als we niks of iig meer doen dan nu. Maar wat weten die nou...

Ik heb geen kinderen en het zal mijn tijd vast wel duren. Ik woon hoog, droog en op vaste grond. Al zegt dat ook geen zak als heel de Randstad hierheen komt voor droge voeten maar dat zal vast pas gebeuren na mijn tijd hier.

Maar als ik kinderen had zou ik toch wel meer urgentie voelen.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2024, 10:49

Edward schreef:Maar als ik kinderen had zou ik toch wel meer urgentie voelen.........

Precies.  
Ik ben - om volgens mij terechte, wetenschappelijk gefundeerde redenen - al weinig optimistisch over de iets verdere toekomst.

Ik twijfel iedere keer weer of ik jaloers of juist het tegendeel moet zijn als ik de optimistische onkunde bij jonge ouders zie.

In ieder geval roept bij mij het bouwen in de laagste polders van Nederland een soort boosheid op, de boosheid die je ook kan hebben wanneer je iemand een auto verkloot of een bushokje sloopt.  
Nog bozer wordt ik wanneer dijkenbouwers zeggen: " 3 tot 5 meter zeespiegelrijzing kunnen we nog aan." en wanneer de politiek dan zegt: " Oh er is niks aan de hand, de ingenieurs kunnen het aan.  Er komt altijd weer een nieuwe oplossing, dat leerde ons het verleden.".

Het moment dat " Resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst." geen waarschuwing meer is maar harde realiteit komt rap naderbij.

Maar goed, even terug bij die kinderen:  De bevolking van Nederland groeide in een eeuw tijd (van 1900 tot 2000) met ruim een factor 3 — en dat is gemiddeld slechts net iets meer dan 1% per jaar.   In die eeuw tijd hebben we dus fysiek 2/3 van de ruimte per Nederlander ingeleverd, in die eeuw hebben we niet stilgestaan: we willen en kunnen steeds meer - en dat kost alleen maar meer ruimte .... ... of te wel: het wordt steeds krapper, minder gezellig (en we gebruiken steeds meer ruimte elders).

Of, om de mijns inziens foute politieke partij-slogan aan te halen:  " Geef Nederland terug aan de Nederlanders."
Reken dat maar eens uit: Ieder Nederlands gezin een halve hectare, en op die halve hectare moet je dan alles zien te regelen.  
NIVEA (=Niet In Voor- En Achtertuin) werkt dan niet meer.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 14 Nov 2024, 11:00

Ach Edward,wees niet bang, dat weten we nu allemaal wel.
Maakt alleen geen fuck uit op welke manier ik de wereld vervuil: lpg, diesel of met stroom.
Echt iets doen is inderdaat minder mensen fokken en minder zinloos verbruik (vliegen, cruiseschepen, oorlogen, etc)

Dit was overigens geen milieu verhaal, maar wat een geschikte motor is voor de oneten.
Dan zou ik voor de schonere lpg variant kiezen.
Rijdt beter en diesel is duidelijk ongewenst in binnensteden.
Blijft een persoonlijke keuze

Overigens vind ik het arrogant om anderen te verwijten dat ze er niets van begrijpen.
'Ik weet het allemaal en jij snapt er niets van'
Beter inlezen ... :ugeek:

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Nov 2024, 17:35

Landmarcs schreef:Verder denk ik dat je eigenlijk beter niet met welke auto dan ook in een binnenstad moet willen zijn: leg een (vouw)fiets achterin als lopen te ver is, of neem het stads-OV.

Groeten MarcS

Er zijn ook een heleboel mensen die gewoon in de binnenstad wonen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2024, 18:07

Ron63 schreef:
Landmarcs schreef:Verder denk ik dat je eigenlijk beter niet met welke auto dan ook in een binnenstad moet willen zijn: leg een (vouw)fiets achterin als lopen te ver is, of neem het stads-OV.

Er zijn ook een heleboel mensen die gewoon in de binnenstad wonen.

Voor die mensen is - als het een beetje meezit - de trein een nog veel handiger alternatief.   Voor veel van die stadse mensen is een auto voor de deur alleen maar een blok aan het been - je ziet dan ook dat in de grotere steden het auto-bezit wat terugloopt.
Overigens weet ik niet waar je beter/gezonder woont: aan de stadsrand op 500 m van een drukke A-veel of in de binnenstad.   Qua geluidsdruk weet ik het wel, dan is een binnen-tuin in de binnenstad vaak te prefereren boven het permanente achtergrond gedruis - een valse mix tussen de branding en een woeste bergbeek - van zo'n A-veel met dag en nacht "treintjes" vrachtverkeer naar ver weg.
Voor het echte gezond kan je beter emigreren naar de een of andere dunbevolkte streek op laten we zeggen minimaal 3-4 uur rijden van Midden-Naderland.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 15 Nov 2024, 10:50

Leuk verhaal Marc, maar niet iedereen werkt alleen met een laptop. Voor bewegingen in de stad is de benenwagen en fiets inderdaad de vlotste manier.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”