Hallo ik heb onlangs een series 2A SWB van 1962 gekocht. De vorige eigenaar heeft veel aan de remmen vervangen maar kreeg ze niet goed werkend.
Remvoeringen voor en achter zijn vervangen, remcilinders voor en achter zijn vervangen en de remslangen. En er is een hoofdremcilinder opgezet voor gescheiden remsysteem. Probleem is dat er nauwelijks pedaalslag is max 1 cm en dat bij linksachter en rechtsvoor je de voeringen niet vrijgesteld krijgt. Ik heb de stelschroef van de hoofdremcilinder los staan (dus alle vloeistof zou terug moeten vloeien) Rechtsachter lijkt het of de cilinder gewoon niet vergenoeg naar binnen gedrukt kan worden. (zelfs met losse slang, dus zonder vloeistof).
Vraag zijn er verschillende types remcilinder ook wat grootte betreft ? Misschien verschillende remvoeringen. En ik denk ook dat wellicht de hoofdremcilinder voor een probleem zorgt, omdat je bij gelijke pedaalslag nu in princiepe 2 zuigers vloeistof laat pompen.
Series 2A remmen
Re: Series 2A remmen
Eerst helemaal terug naar de basis: alles controleren op specs. Als de onderdelen gewoon bij een willekeurige dozenschuiver zijn gekocht en van bv Brittpart oid zijn moet je echt alles controleren.
Dat begint bij de rondheid en diameter van de trommels. De slag en werking vd remcilinders tot en met de openheid van de remslangen. (echt waar, heb me ooit rotgezocht om te ontdekken dat ik geen lucht door een slang kon blazen.
Er wordt meer rotzooi dan goed spul verkocht en origineel is zeldzaam.......
Wil je gescheiden systeem dan moet je alles volgens de specs van een Serie III oid opbouwen. Zo maar gaan combineren van onderdelen kan wel maar vraagt heel veel try and error......
Dat begint bij de rondheid en diameter van de trommels. De slag en werking vd remcilinders tot en met de openheid van de remslangen. (echt waar, heb me ooit rotgezocht om te ontdekken dat ik geen lucht door een slang kon blazen.
Er wordt meer rotzooi dan goed spul verkocht en origineel is zeldzaam.......
Wil je gescheiden systeem dan moet je alles volgens de specs van een Serie III oid opbouwen. Zo maar gaan combineren van onderdelen kan wel maar vraagt heel veel try and error......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Klopt idd. Hoeft geen gescheiden te zijn maar dat heeft een vorige eigenaar er opgezet. Wat is precies het verschil tussen de voorste en achterste remcilinders bij een 2a ? Zijn er ook nog verschillende diktes van remvoeringen geleverd bijvoorbeeld overmaats ? Alvast bedankt.
En wellicht heeft iemand een schema hoe de remleidingen van een enkel systeem moeten lopen linkje of zo ?
En wellicht heeft iemand een schema hoe de remleidingen van een enkel systeem moeten lopen linkje of zo ?
- Erik Peters
Misschien kun je hier wat mee? Kun je zoeken op originele onderdeelnummers.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Baarts schreef:En wellicht heeft iemand een schema hoe de remleidingen van een enkel systeem moeten lopen linkje of zo ?
Is het niet slimmer om een gescheiden remsysteem vlgs de Series 3 specs op te bouwen ?
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Is het niet slimmer om een gescheiden remsysteem vlgs de Series 3 specs op te bouwen ?
Misschien, ook bij de Series 2a is (origineel) een hoofdremcilinder met gescheiden circuits gebruikt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Is het niet slimmer om een gescheiden remsysteem vlgs de Series 3 specs op te bouwen ?
Misschien, ook bij de Series 2a is (origineel) een hoofdremcilinder met gescheiden circuits gebruikt.
Groet,
Erik.
Dat zeg je nou wel maar dat weet ik zo net niet. Bij mijn '63 Serie zit er gewoon een enkele lijn op naar een 5 punts verdeelblok vanwaar de eldingen naar voor en achter gaan en waar ook de remlichtschakelaar zit.......
Remcilinders (en trommels) voor en achter zijn identiek bij de mijne.
Edward van Vugt
even een ding stellen,
klooien met niet originele onderdelen of veranderen van dingen is eigenlijk uit den boze en zeker bij remmen.
maar goed,
alle 4 de rem cilinders zijn anders.
waarom l-r.is gespiegeld en voor moet/kan hij harder remmen, vandaar dat de diameter voor groter zal zijn, (dit denk ik, weet niet zeker)
als je nieuwe remvoering er op slaat, zul je de rondheid en diameter nog op zijn minst moeten meten en soms op de auto moeten afdraaien, vroeger bij vrachtauto hadden ze daar zo n mobiele draai bijtel voor.
klooien met niet originele onderdelen of veranderen van dingen is eigenlijk uit den boze en zeker bij remmen.
maar goed,
alle 4 de rem cilinders zijn anders.
waarom l-r.is gespiegeld en voor moet/kan hij harder remmen, vandaar dat de diameter voor groter zal zijn, (dit denk ik, weet niet zeker)
als je nieuwe remvoering er op slaat, zul je de rondheid en diameter nog op zijn minst moeten meten en soms op de auto moeten afdraaien, vroeger bij vrachtauto hadden ze daar zo n mobiele draai bijtel voor.
- Erik Peters
pascal110 schreef:alle 4 de rem cilinders zijn anders.
Klopt allemaal! Vóór inwendige diameter 31,75 mm en achter 25,4 mm (even Googlen op originele onderdeelnummers). De inwendige diameter is afhankelijk van de fabrikant van de betreffende remcilinder, maar het verschil is gering.
Alleen is de 'dubbele' gebruikt bij de 109. allemaal te vinden in het Repair Operation Manual Series 2a. En de onderdeelnummers in de Parts Catalogus LR Series II en IIA.Edward schreef:Dat zeg je nou wel maar dat weet ik zo net niet.
Beter kijkend op de schematische tekening is het remsysteem van de 109 ook enkel. Er is alleen een dubbele zuiger toegepast (vermoedelijk om meer remolie te kunnen verpompen).
Groet,
Erik.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Is het niet slimmer om een gescheiden remsysteem vlgs de Series 3 specs op te bouwen ?
Tja, bij een Series III (88") is het remsysteem niet anders dan bij een Series II (88").
Vanaf 1980 ongeveer kan er op de Series III 88" een gescheiden remsysteem toegepast zijn. Er moet dan ook een (prijzig) 'verdeelblokje' met waarschuwingsschakelaar gemonteerd worden: NRC4880 tussen voor en achter circuit en uiteraard een (gescheiden) hoofdremcilinder NRC6096 (met vacuüm rembekrachtiging).
Groet,
Erik.