Series 2A remmen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Series 2A remmen

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2024, 15:22

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Is het niet slimmer om een gescheiden remsysteem vlgs de Series 3 specs op te bouwen ?

Tja, bij een Series III (88") is het remsysteem niet anders dan bij een Series II (88").
Vanaf 1980 ongeveer kan er op de Series III 88" een gescheiden remsysteem toegepast zijn. Er moet dan ook een (prijzig) 'verdeelblokje' met waarschuwingsschakelaar gemonteerd worden: NRC4880 tussen voor en achter circuit en uiteraard een (gescheiden) hoofdremcilinder NRC6096 (met vacuüm rembekrachtiging).

Misschien ben ik "blond" (mijn Series 3 kennis is nog beperkter als die rond de Defender) maar is dat beroemde/beruchte verdeelblokje werkelijk nodig, of is het alleen maar een ding dat alles moeilijker maakt ?   Ik realiseer me dat het zo in ieder geval niet 100% conform de Series 3 specs is.   Gescheiden en bekrachtigd lijkt mij geen verslechtering ten opzichte van origineel.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2024, 18:54

Landmarcs schreef:[
Misschien ben ik "blond" (mijn Series 3 kennis is nog beperkter als die rond de Defender) maar is dat beroemde/beruchte verdeelblokje werkelijk nodig, of is het alleen maar een ding dat alles moeilijker maakt ?  

Groeten MarcS

Nee, dat is nier per sé nodig. Maar het is gewoon een remdrukregelaar en die zijn universeel te koop. Maar moeilijker maken doet het niet echt iets. het is gewoon een regelkraantje in de leiding naar de achteras. Voor een universele betaal je 60 euri ipv 200 voor een originele als je die al vind.

Ik heb er in mijn Serie ook 1 gemonteerd omdat ik voor en achter dezelfde remcilinders heb. Dat zijn origineel Land Rover sets van het NL leger en die zijn niet genummerd noch gespecificeerd voor voor of achteras. Met de regelaar kan ik de achteras toch iets minder remdruk geven dan de vooras....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2024, 13:54

NRC4880 (of afhankelijk van de auto bv. een 109 een ander nummer) is géén remdrukregelaar.
De remdruk is af fabriek geregeld door het verschil in diameter van de remcilinders voor en achter.
Het blokje (NRC4880) bestaat uit een plunjer en een schakelaar
Scherm­afbeelding 2024-08-23 om 13.21.47.png

Als er verschil in remdruk is tussen voor en achter dan verschuift de plunjer en gaat er een rood lampje branden op het dashboard.
Mijn vroegere 109 Series 3 was uitgerust met zo'n waarschuwingsschakelaar en ik had wel eens dat de achterste remschoenen opgesteld dienden te worden, dan had je voor al volle remdruk en achter nog niet, dan verschoof de plunjer en ging het lampje branden.... Dan wist je dat je aan het werk moest.
Alles wat niet origineel is, bv andere diameter remcilinders achter, of het weglaten van de waarschuwingsschakelaar, mag niet, d.w.z. heeft geen typegoedkeuring en mag de openbare weg niet op. Of je moet het voertuig met de aanpassingen laten goedkeuren bij de RDW.
In ieder geval ben je fabrikant als je dingen veranderd en als zodanig ook aansprakelijk (bij eventuele schade of gevolgschade).

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 23 Aug 2024, 15:18

Deze remschakelaars, PDWA (power difference warning actuater) zijn puur een veiligheidsinstrument.
Als er een verschil in druk tussen de circuits optreedt schuift de plunjer en gaat er een lampje branden.
Er is onduidelijkheid of ook het circuit met afvallende druk wordt afgesloten.
Je vind dit systeem in UK auto's uit eind 60- begin 80er jaren.
Ontluchten moet volgens de aanwijzingen van Haynes gedaan worden, en voorzichtig.
Anders worden mogelijk niet beide circuits tegelijk ontlucht, en gaat de plunjer schuiven.
Bij RR wordt dan wel zeker het deel met lagere druk geblokkeerd.
Jaren heb ik met alleen het primaire systeem gereden (dat alle 4 de wielen bedient)
(secundair zijn de andere 4 zuigers op alleen de voorwielen)
Primair remt overigens perfekt en passeert ook de APK (als je de stekker van het lampje trekt).

Niet duidelijk of bij Triumph iets geblokkeerd wordt (primair alleen voor, secundair achter)
Bij Spitfire Scheune in Duitsland is een omleidingsset te krijgen die de PDWA omzeilt.
Gewoon een setje leidingen die de gepaste draad hebben, afhankelijk van bouwjaar UNF of half metrisch.
Offcieel bedrijf, en beweert dat dit officieel is toegelaten (in D)

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Aug 2024, 19:36

dyngo schreef:Deze remschakelaars, PDWA (power difference warning actuater) zijn puur een veiligheidsinstrument.
Als er een verschil in druk tussen de circuits optreedt schuift de plunjer en gaat er een lampje branden.

Precies. En dat verschil voel je ook en dan kun je zelf gewoon je regelaar iets bijstellen als je die monteert. Een lampje dat gaat branden lost niks op.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”