Led Koplamp unit Defender 2020 vraagje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
SebastiaanK

Led Koplamp unit Defender 2020 vraagje

Berichtdoor SebastiaanK » 15 Aug 2024, 11:03

Hi,

Kan iemand mij svp helpen met volgende:
Ik heb een Defender 2020 2.0D met een defecte LED koplamp unit
.
Ik probeer er 1 online te vinden tegen normaal prijsje maar valt niet mee om iets te vinden.

Ik heb een defecte unit met L8B213W029 HF.
Obv mijn VIN nummer heb ik nu nodig een LBB213W029HK of HE maar die zijn niet te vinden.. HF ook niet..

Weet iemand of een ander type ook werkt? Of compatible is met die HF / HE / Hk?

Dank alvast.
Gr Sebastiaan

Erik Peters

Re: Led Koplamp unit Defender 2020 vraagje

Berichtdoor Erik Peters » 15 Aug 2024, 18:06

Ik heb even gezocht op L8B213W029 (HF).
En op marktplaats staat deze.
Het betreft een rechter koplampunit als ik het wel heb, een linker unit heeft L8B213W030 als onderdeelnummer voor zover ik kan zien.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

SebastiaanK

Berichtdoor SebastiaanK » 16 Aug 2024, 11:10

Hi Erik, dank voor meedenken :-). Die had ik ook gevonden maar het gaat om die twee laatste letters erachter.

Alleen is Rusland zijn die koplamp units met partnummer eindigend op HE online te vinden :-(

Ik wil dus eigenlijk weten met welke partnummers L8B213W029 HF compatible is.

Thanks
Sebastiaan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2024, 13:32

Geen oplossing ... maar wel actueel.
Juist vanmorgen was er in het nieuws dat het verzekeren van de auto steeds duurder wordt.
Redenen waren:
1º  Auto's worden steeds zwaarder, de e-auto's in het bijzonder (en zwaarder betekent ook meer schade als er wat misgaat)
2º  Auto's worden (ook) steeds duurder
3º  Bij de steeds complexere auto's wordt schadeherstel onevenredig veel duurder

Nu zijn de punten 1 en 2 natuurlijk evident en tegelijkertijd maken ze vooral de verzekering van die duurdere en/of zwaardere auto duurder.
In de premie-systematiek zat altijd al de (aanschaf)prijs en het gewicht van de te verzekeren auto.
Punt 3 is werkelijk "nieuw" dwz wanneer de zwaardere en duurdere auto ook nog eens zoveel complexer wordt dat schadeherstel onevenredig duurder wordt dan kan je verwachten dat in de premie-systematiek de tarieven naar boven worden bijgesteld.

Een koplamp-unit van een "Old" Defender kost weinig, zelfs een luxe heldere polycarbonaat koplamp-unit kost weinig ... wil je LED-koplampen dan zijn die natuurlijk duurder maar nog steeds overkomelijk.
De "New Defender" maakt dus alles waar: Zwaarder, duurder en complexer, zelfs bij een kapotte koplamp-unit.

Groeten MarcS

PS   Gelukkig blijft mijn "Old" Defender even "licht" (heel wat moderne e-auto's zijn inmiddels zwaarder dan de oude Defender), en gelukkig blijft de aanschafprijs als berekeningsbasis ook dezelfde ... dus heb je met zo'n ouwetje alleen te maken met de opcenten in de WA-verzekering, opcenten vanwege de steeds duurdere auto's van de "tegenpartij".

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Aug 2024, 17:57

Vroeger was een koplamp een lamp. Tegenwoordig zijn het licht installaties waar een stadion zich niet voor hoeft te schamen. Compleet met automatisch dimmende lampen, variabel lichtbeeld, etc, etc. Dat maakt dat een koplampje al gauw 1000 euri kost.

Een spiegel is geen spiegel meer maar een apparaat met een spiegel, richtingaanwijzer, sensor voor blinde hoek, camera voor parkeren en 360 graden beeld, instapverlichting, en dan vergeet ik vast nog wat. Ook dit apparaat kost snel ergens tussen de 750 en 1200 euri.

Adaptieve cruisecontrol is leuk maar vraagt ook weer om sensoren en ga zo maar door. Een eenvoudige kopstaartbotsing kost dan al snel meer dan een leuke kleine auto. :shock: :shock:

Luxe moet wel betaald worden......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 17 Aug 2024, 09:42

er zal best wel verschil zitten, maar wat.
er zijn er wel 2e hands te vinden, bijv
https://www.2dehands.be/v/auto-onderdel ... -origineel
dit is een bg
in Italië licht er ook een.

en niet vergeten sinds de telefoon geen telefoon meer is is alles raar en duur, hoe meer er inzit hoe meer er stuk kan gaan.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2024, 12:29

SebastiaanK schreef:Hi Erik, dank voor meedenken :-). Die had ik ook gevonden maar het gaat om die twee laatste letters erachter.

Tja, diverse 2e hands exemplaren 'bekeken' en misschien dat de aanduiding HF een indicatie is voor de fabricagedatum en/of fabrikant.
AE=2019, BG=2022, EH=2023, DF=2021, FF=2020 (deze gegevens staan op de witte stikker op het lamphuis).

Gewoon een nieuwe bestellen (op VIN nummer) bij de Land Rover dealer, dan krijg je altijd de juiste (en misschien wel een nieuwere, d.w.z. uit 2024).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Aug 2024, 18:24

Erik Peters schreef:
SebastiaanK schreef:Hi Erik, dank voor meedenken :-). Die had ik ook gevonden maar het gaat om die twee laatste letters erachter.

Tja, diverse 2e hands exemplaren 'bekeken' en misschien dat de aanduiding HF een indicatie is voor de fabricagedatum en/of fabrikant.
AE=2019, BG=2022, EH=2023, DF=2021, FF=2020 (deze gegevens staan op de witte stikker op het lamphuis).

Gewoon een nieuwe bestellen (op VIN nummer) bij de Land Rover dealer, dan krijg je altijd de juiste (en misschien wel een nieuwere, d.w.z. uit 2024).

Groet,

Erik.

Op z'n minst bij een dealert navragen wat ie daar kost en dan zijn ze meestal ook niet te beroerd om je ff uit te leggen welk nummer je moet hebben. Vaak valt het mij mee wat je bij een dealert netto betaald versus de prijzen op internet. Meestal kan er flink wat korting af bij een dealert.

Moet je wel gewoon ff langsgaan en niet proberen zulke dingen telefonisch of nog erger over de per mail te doen.

Handel is nou eenmaal gunnen en dat gaat niet digitaal.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”