ik heb net mijn Range Rover sport terug gehaald uit de garage .na 50 km rijden krijg ik ineens een hele boel foutcodes en hij wou niet meer starten.
de foutcodes die na mekaar kreeg waren; 1) lampje ivm de stabiliteit
2) foutmelding ivm de elektronische handrem
3) versnellingsbak storing
4) motorstoring
toen heb ik de wagen stilgezet, bij het terug willen opstarten ging hij niet meer.
kwam er op scherm ;naast de kilometer stand,waar naar de schakelstand staat een E te staan.
Miijn neef hing zijn box eraan hing en gewoon door het programma liep ,veranderde deie E in een F en startte hij weer.
volgens vrienden van mijn neef ,zou het een massa probleem zijn.
nu mijn vraag is waar vind ik de massapunten allemaal,kan iemand mij hier wat t§ips over geven??
Of eventueel een andere visie?
met vriendelijke groet,
Carl
foutcodes bij een RR sport 3.6 diesel V8 bj 2009
-
carl omloop
-
Landmarcs
Re: foutcodes bij een RR sport 3.6 diesel V8 bj 2009
Carl,
Zou je niet (eerst) eens aan de garage, waar je 50 km eerder nog was, vragen wat ze zoal gedaan hebben ?
Wellicht hebben ze gewoon een accuklem niet goed vastgezet ?
Groeten MarcS
Zou je niet (eerst) eens aan de garage, waar je 50 km eerder nog was, vragen wat ze zoal gedaan hebben ?
Wellicht hebben ze gewoon een accuklem niet goed vastgezet ?
Groeten MarcS
-
carl omloop
Ze hebben me heel beleefd afgewimpeld.
En gezegd dat het niet hun probleem was,want mijn auto had lang stil gestaan.
Heel tof als ze je net €4000 lichter gemaakt hebben.
-
Landmarcs
carl omloop schreef:Ze hebben me heel beleefd afgewimpeld.
Tja, ik stel me bij beleefd en tof toch iets anders voor.
Maar goed, lang stilgestaan zou natuurlijk kunnen betekenen dat de accu niet meer doet wat de electrickery verwacht.
Moderne electrickery is soms overgevoelig voor ongewoon gedrag van de accu — soms moet de auto zelfs "ingeleerd" krijgen wat voor accu geplaatst is.
Ik ben blij met mijn oude Defender, zelfs al hoort ie tot de "modernste" generaties, toch kan je gewoon de accu vervangen, laden etc. zonder dat er iets (anders dan eventueel het klokje) ontregeld raakt.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:carl omloop schreef: soms moet de auto zelfs "ingeleerd" krijgen wat voor accu geplaatst is.
Ik ben blij met mijn oude Defender, zelfs al hoort ie tot de "modernste" generaties, toch kan je gewoon de accu vervangen, laden etc. zonder dat er iets (anders dan eventueel het klokje) ontregeld raakt.
Groeten MarcS
Inleren is een groot woord. Een moderne auto houd het voltage en amperage van z'n accu in de gaten. Dat kan alleen als ie weet wat dat voltage en amperage moet zijn..... Dus moet je hem dat ff vertellen. Meer niet.
Dat verhaal in het klein is ook onzin want net zoals je moet weten hoe je de ecu vertelt welke waarden hij in de gaten moet houden, moet je bij een Defender weten hoe je de accu moet wisselen anders is het hele alarm inclusief vergrendeling van de slag........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Landmarcs schreef:carl omloop schreef: soms moet de auto zelfs "ingeleerd" krijgen wat voor accu geplaatst is.
Inleren is een groot woord. Een moderne auto houd het voltage en amperage van z'n accu in de gaten. Dat kan alleen als ie weet wat dat voltage en amperage moet zijn..... Dus moet je hem dat ff vertellen. Meer niet.
Dat verhaal in het klein is ook onzin want net zoals je moet weten hoe je de ecu vertelt welke waarden hij in de gaten moet houden, moet je bij een Defender weten hoe je de accu moet wisselen anders is het hele alarm inclusief vergrendeling van de slag........![]()
Je hebt gelijk. Voor het wisselen van de accu is het in ieder geval wel handig de keyfob in de buurt te hebben. Gaat het alarm dan toch af dan kan je dat in ieder geval weer "wegdrukken".
Misschien is het een broodje aap dat je bij een (te) moderne auto zelfs moet weten wat je doet als je de accu aan de lader legt ... bij de Defender is de polariteit het enige waar je op moet letten. Met een slimme stekker is zelfs die polariteit probleemloos.
Groeten MarcS
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Misschien is het een broodje aap dat je bij een (te) moderne auto zelfs moet weten wat je doet als je de accu aan de lader legt ... bij de Defender is de polariteit het enige waar je op moet letten.
Nou, je moet opletten als je een auto met een lege accu middels startkabels aan het lopen brengt. En dan met name wanneer je de startkabels weer loskoppelt. Het is verstandig om zo veel mogelijk ‘verbruikers’ in te schakelen vóór het loskoppelen. De dynamo zal maximaal laden bij een lege accu en bij loskoppelen van de hulpaccu kan er even een spanningspiek optreden die mogelijk niet goed is voor de gevoelige elektronica.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Landmarcs schreef:Misschien is het een broodje aap dat je bij een (te) moderne auto zelfs moet weten wat je doet als je de accu aan de lader legt ... bij de Defender is de polariteit het enige waar je op moet letten.
Nou, je moet opletten als je een auto met een lege accu middels startkabels aan het lopen brengt. En dan met name wanneer je de startkabels weer loskoppelt. Het is verstandig om zo veel mogelijk ‘verbruikers’ in te schakelen vóór het loskoppelen. De dynamo zal maximaal laden bij een lege accu en bij loskoppelen van de hulpaccu kan er even een spanningspiek optreden die mogelijk niet goed is voor de gevoelige elektronica.
Ja, maar dit geldt al bij beperkt "moderne" auto's, dwz met meer elctrickery dan alleen traditionele relais – zelfs de diodes van de wisselstroom-dynamo zou je al "modern" kunnen noemen.
Hoe het met de met Bush-Meat belegde broodjes zit weet ik niet maar zodra de over-bezorgde electrickery de ladingstoestand van de accu gaat bijhouden zou het maar zo kunnen dat die van de leg raakt wanneer de accu tussentijds aan de lader ligt. Het hangt er dan van af wat voor soort van info wordt gebruikt en welke algoritme men heeft ingebouwd. Slimme sensoren en een bezorgde algoritme heeft al eens het zelf-destructie-systeem van een Ariane-raket geactiveerd (dat betrof toen een dom en kostbaar foutje: een verbeterde raket en sensor-waarden die buiten de tot dan toe normale gingen).
Groeten MarcS
Meeste moderne auto's die ik ken hebben speciale punten voor aansluiten startkabels. Die zijn al "beveiligd".
Onze Audi stroomboot heeft heel veel accu maar in de manual staat dat starthulp geven niet toegestaan is. Waarom precies staat er niet bij maar zal ook wel een elektronica beschadigings-risico zijn oid. (ga het iig niet uitproberen)
Wel lullig, sta ik daar met een bijna volle 95Kwh accu naast een Serie met een platte accu (lampen vergeten) en geen mogelijkheid om starthulp te geven. Dus maar aangesleept, we zijn niet voor één gat te vangen.
Onze Audi stroomboot heeft heel veel accu maar in de manual staat dat starthulp geven niet toegestaan is. Waarom precies staat er niet bij maar zal ook wel een elektronica beschadigings-risico zijn oid. (ga het iig niet uitproberen)
Wel lullig, sta ik daar met een bijna volle 95Kwh accu naast een Serie met een platte accu (lampen vergeten) en geen mogelijkheid om starthulp te geven. Dus maar aangesleept, we zijn niet voor één gat te vangen.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Edward schreef:Wel lullig, sta ik daar met een bijna volle 95Kwh accu naast een Serie met een platte accu (lampen vergeten) en geen mogelijkheid om starthulp te geven. Dus maar aangesleept, we zijn niet voor één gat te vangen.
Dat was met de Twingo I van Carolien niet gelukt, daar gaat al te veel 'elektrisch' (brandstofopvoerpomp, ontsteking, etc.), dus toen die onlangs het licht had laten branden moest ik er toch met de LR en startkabels naar toe. Ze hadden nog getracht om de auto aan te duwen, maar helaas niet gelukt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht