Edward schreef:Meeste moderne auto's die ik ken hebben speciale punten voor aansluiten startkabels. Die zijn al "beveiligd".
Onze Audi stroomboot heeft heel veel accu maar in de manual staat dat starthulp geven niet toegestaan is. Waarom precies staat er niet bij maar zal ook wel een elektronica beschadigings-risico zijn oid. (ga het iig niet uitproberen)
Wel lullig, sta ik daar met een bijna volle 95Kwh accu naast een Serie met een platte accu (lampen vergeten) en geen mogelijkheid om starthulp te geven. Dus maar aangesleept, we zijn niet voor één gat te vangen.

Het kan nog erger. Mijn broertje (of effectief vooral zijn vrouw) heeft sinds kort ook al een stroomboot (wat het precies is ben ik acuut vergeten) en die stroomboot heeft naast het grote accupakket ook een traditionelere accu waarmee een aantal basis-functies gevoegd worden (zaken als alarm, centraal openende/sluitende sloten etc. En die "huishoud-accu" loopt dus leeg als je niet oplet (nu ja vooral als de auto even wat langer stilstaat).
Nu zei mijn broertje dat nieuwere versies een intern bewakingssysteem hebben, een systeem dat de "huishoud-accu" zo nu en dan weer even op peil brengt.
In ieder geval zou je dus met een stroomboot als die van mijn broertje kunnen hebben dat je met start-kabels en een traditionele fossiele auto de "huishoud-accu" van de moderne e-auto weer een beetje opfrist.
Groeten MarcS
PS De Topic-Starter heeft hier allemaal niks aan ... hij heeft € 4.000 over de balie gegooid bij een twijfelachtige garagist.